נושאים קשורים

“אין צוות חינוכי בשעות אחה”צ, הבן שלי חווה רגרסיה”

גן התקשורת "אייל" ברעננה נמצא בחוסר יציבות כבר שנה. הסיבה: ארבע נשות צוות יצאו לחופשת לידה, ללא תחליף הולם. האימהות פנו לעירייה: מפסידות שעות עבודה, והילדים סובלים

המדינה לא מאשרת הסעה – ופעוט מונשם נוסע למעון באוטובוס ציבורי

בחצי השנה האחרונה אימו של שחר (שם בדוי) בן השנתיים מנהלת מאבק מול הרשויות לקבלת הסעה שמותאמת למצבו הסיעודי. במקום לספק פתרונות - הן מגלגלות אחריות

אפקט המלחמה: יותר מחצי מיליון ישראלים יזדקקו לטיפול נפשי

גורמי המקצוע בתחום בריאות הנפש הזהירו בוועדת הבריאות של הכנסת: "רופאים צעירים בורחים מהמערכת הציבורית בגלל תנאי העבודה הקשים"

הכנסת דנה בהגדלת הקצבה לחטופים ששבו מהשבי

לפי ההצעה שנדונה בוועדת הרווחה, הקצבה תוכפל ל-2,600 שקלים ופדויי השבי יקבלו אוטומטית הכרה של 50% בשל הפרעת פוסט טראומה
הסתדרות 480-100

ג’ון מקפאל רוצה להיות הפארא-אסטרונאוט הראשון בעולם

ספורטאי העבר קטוע הרגל יצא למסע אל הלא נודע – בדרך להיות האיש הראשון עם מוגבלות שטס לחלל. "אני רוצה להיות אסטרונאוט, ובמקרה יש לי גם מוגבלות פיזית. זה המסר שאני מנסה להעביר"
ראשיחדשותישראבלוף: משרד החינוך הודיע על פתיחת החינוך המיוחד; המורים לא באו

ישראבלוף: משרד החינוך הודיע על פתיחת החינוך המיוחד; המורים לא באו

הפעם, נראה שידה של יפה בן דויד הייתה על העליונה. ההורים כועסים: "היא מוציאה הנחיה, כולם עומדים דום, והילדים נפגעים"

המאבקים בין הסתדרות המורים למשרד החינוך עשו את שלהם: למרות הודעת המשרד משלשום כי ניתן לפתוח את מוסדות החינוך המיוחד במקומות בהם תנאי המיגון עומדים בדרישות פיקוד העורף, למעשה בחלקים גדולים בארץ המוסדות נותרו סגורים אתמול וגם היום. ברשויות המקומיות טוענים כי שתי סיבות מרכזיות הובילו לכך: אחת, “כאב הראש” הלוגיסטי הכרוך במהלך, והשנייה, העובדה שצוותי החינוך המיוחד לא רוצים להגיע ללמד, תוך שהם מסתמכים על הגיבוי שהבטיחה לכם הסתדרות המורים.

בצל מבצע “שומר החומות”, הוציא פיקוד העורף לפני כמה ימים הנחיות הקובעות במפורש כי ניתן ללמד את תלמידי החינוך המיוחד במרחבים מוגנים מצפון לעוטף עזה ועד לנתניה (כולל), וזאת, למרות שבאזורים אלה תלמידי החינוך הרגיל לומדים בשלב זה מרחוק. הכוונה היא ליישובי מערב לכיש, לכיש, מערב הנגב, מרכז הנגב, דרום השפלה, שפלה, דן, שרון וירקון.

אלא שבדיקת “שווים” שנערכה היום מעלה כי בפועל המוני ילדים בתל אביב, ראשון לציון, רמלה, הרצליה, רחובות, מודיעין וערים נוספות נשארו בבתיהם. התירוצים לאי פתיחת המוסדות היו שונים ומשונים. ברמלה הגדילו לעשות כאשר טענו בפני ההורים כי המוסדות סגורים עקב המהומות בין ערבים ליהודים (שהסתיימו לפני יומיים-שלושה).

בשיחות שערכנו עם גורמים בכירים ברשויות הם טענו כי ההנחיה לפתוח עכשיו את החינוך המיוחד “אינה  ישימה ובלתי הגיונית”. לכך, הם אומרים, נוסף הלחץ של הסתדרות המורים, שהנחתה את צוותי החינוך המיוחד לא להגיע למוסדות החינוך המיוחד במקומות שבהם מערכת החינוך הרגילה אינה פועלת. או כפי שאמרה מזכ”לית הסתדרות המורים יפה בן דויד: “אם בחינוך הרגיל לא מלמדים, אז גם בחינוך המיוחד לא ילמדו”.

לדברי גורם באחת הרשויות, “בשביל גן אחד או שניים בעיר שיש בהם מרחב מוגן בטוח ללמידה, לא נפעיל מערך לוגיסטי שלם, שכולל הסעות, מורים, אבטחה ועוד. אותו דבר גם לגבי בית ספר או כיתה כזאת או אחרת. הדרישה מאיתנו לפתוח לא הגיונית, ונראה כי מי שנתן את ההנחיות האלה לא מבין את עומק הדברים בשטח. אנחנו גם לא רוצים ליצור אפליה בין ילדים שכן יגיעו למוסדות וילדים שלא,  ולכן בהחלטה מושכלת החלטנו לא לפתוח”.

גורמים אחרים ציינו את פערי המיגון וחוסר ההגנה המספקת במוסדות לתלמידים ולצוותי ההוראה, וכן, גם את חוסר הנכונות של הצוותים להגיע ללמד. במשרד החינוך עוד מנסים לפעול למען פתיחת המסגרות המיוחדות, אך נראה שצוותי החינוך המיוחד עשו יד אחת ולא מתכוונים לחזור בשלב זה.

מזכ”לית הסתדרות המורים יפה בן דויד ושר החינוך יואב גלנט

“אנחנו מפחדים על החיים שלנו ועל המשפחה”, סיפרה ל”שווים” מורה בחינוך המיוחד מאזור הדרום. “אנחנו באמת מבינים את הרצון של ההורים להמשיך את שגרת החיים של הילדים, אבל עם כל הקושי שלהם צריך להבין גם אותנו. המצב מאוד רגיש בכל הארץ, האיומים ומטחי הרקטות לא מפסיקים, ואני לא רוצה לקחת את האחריות על הילדים ככה. עדיף בימים האלה שכולם יישארו בבתיהם, ובעזרת השם נעבור את הכל ונחזור לשגרת חיים נורמלית. ההורים צריכים לתמוך בנו”.

אם לילד בן 4.5 עם שיתוק, המתנייד בכיסא גלגלים ולומד בגן עירוני ברמלה, ציפתה, כמו כל ההורים, כי בהתאם להבטחות גני החינוך המיוחד יפתחו אתמול והיום את שעריהם. כאמור, לא כך קרה. “לא ברורה לי ההחלטה של העירייה”, היא אומרת, “עוד כמה זמן ישאירו אותנו בבית? המצב במרכז יחסית שקט כבר כמה ימים, והיו צריכים לפתוח את הגן. הם לא מבינים מה עובר על הילדים שלנו. מי שהיא לא אמא לילד עם מוגבלות, לא תבין זאת לעולם”. לדבריה, היא ערכה בירור עם פיקוד העורף ספציפית לגבי הגן של בנה, ומהפיקוד נמסר לה כי המקום עומד בדרישות המיגון ומאושר ללמידה. למרות זאת, כאמור, הבן נשאר בבית.

יסמין ארדיטי מראשון לציון מותחת ביקורת על החלטת העירייה לא לפתוח את בתי הספר של החינוך המיוחד. שני בניה, בני 16 ו-9, לומדים בכיתות תקשורת בעיר, והם, כמו הילדים האחרים, תקועים בבית. יש לה בטן מלאה גם על מזכ”לית הסתדרות המורים. “הילדים וההורים מותשים כבר נפשית, גם משנת הקורונה וגם עכשיו מהמצב הביטחוני”, היא אומרת, “הכיתות ממוגנות והתלמידים יכולים ללמוד שם. כולם מקטינים ראש כדי לא לקחת אחריות. ברגע שיפה בן דויד מוציאה הנחיה, כולם נעמדים דום. ילדים עם אוטיזם לא יכולים ללמוד בזום, ואין שום סיבה לכך שבתי הספר סגורים כעת”.

כדי להמחיש את טענתה שבתי הספר מוכנים מבחינת מיגון, ושהסיבה האמיתית שאין לימודים היא הלחץ שהפעילה בן דויד על המורים, מראה ארדיטי שני מסרונים שנשלחו להורים משני בתי ספר שונים. במסר הראשון, שנשלח על ידי הנהלת חטיבת הביניים מקיף ח’ ראשון לציון, נכתב כך: “בערב תתפרסם מערכת שעות מעודכנת הכוללת שינוי בחדרי הלימוד, כדי לאפשר למידה בסמוך לחדרי הביטחון על פי הנחיות פיקוד העורף. אנו מבקשים להדריך את התלמידים להישאר בתוך המבנה גם בהפסקות, כדי שתתאפשר כניסה מהירה לחדרי הביטחון במקרה של התרעת אמת”

המסרון השני נשלח על ידי מנהלת בית הספר היסודי “נווה עוז” ראשון לציון, וכך היא כתבה: “בהתאם להנחיית הפיקוח, הרשות ופיקוד העורף, עודכנו על  חזרה לשגרת לימודים מלאה בכל בתי הספר והחטיבות הצעירות, כולל הצהרונים, החל מיום רביעי… בבית הספר יש מקלטים בשני המבנים. המקלטים מותאמים לקליטת תלמידים במקרה הצורך (שלא נצטרך). כמו כן, הכשרנו מקלט נוסף במקום המקלט אשר נמצא כרגע בשיפוצים. כל הדרכים למרחבים המוגנים פנויות. הצוות החינוכי עבר תדריך ריענון לגבי התנהלות במקרה של ירי טילים. מחר בבוקר נתרגל עם התלמידים ירידה למקלטים… מאחלת לכולנו ערב שקט ובשורות טובות”.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: “המשרד עושה כל מאמץ כדי לפתוח את המסגרות החינוכיות המותרות לפעילות, ולהנגיש את המענים הטיפוליים לתלמידי החינוך המיוחד. נציין כי פתיחת המסגרות נעשית בשיתוף עם הרשויות, כאשר בכל מקום הפתיחה נעשית לאחר שהתבצעה היערכות מתאימה”. במשרד הוסיפו כי ההיערכות משתנה ממקום למקום, “והיא תושלם בימים הקרובים”.

מהסתדרות המורים לא התקבלה תגובה והיא תפורסם לכשתתקבל. כנ”ל לגבי פיקוד העורף.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות