נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
הסתדרות 480-100

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
ראשיחדשותהצעת חוק: ילד מיוחד לא קיבל טיפולים במעון? יינתן החזר על טיפולים...

הצעת חוק: ילד מיוחד לא קיבל טיפולים במעון? יינתן החזר על טיפולים פרטיים

ההצעה הוגשה בעקבות פנייה של 3 אמהות לח"כ יוראי להב הרצנו. אחת מהן: "אי מתן הטיפולים – עבירה על החוק"

הצעת חוק חדשה שהגיש חבר הכנסת יוראי להב הרצנו (יש עתיד) מבקשת לסייע להורים לפעוטות עם צרכים מיוחדים, שנופלים בין הכיסאות ולא מקבלים את הטיפולים הפרא רפואיים להם הם זכאים כחוק. בהיעדר פתרון מהמדינה, ההורים נאלצים לקחת את ילדיהם למטפלים פרטיים ולשלם מכיסם אלפי שקלים בשנה, לפעמים יותר.

מדובר בפלונטר ביורוקרטי שמכירים בכל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, אך נראה שלאיש לא בוער למצוא פתרונות. בקצרה, פעוטות עם מוגבלות עד גיל 3 זכאים מהמדינה לסל טיפולים משקמים, שאמור להינתן להם במעונות היום השיקומיים שלהם. הבעיה היא שקיים מחסור חמור במטפלים במגזר הציבורי. הסיבות לכך, בין היתר, הן חוסר בהכשרות ושכר נמוך בתחום, המשפיע על המוטיבציה הנמוכה לעבודה.

משרד ראש הממשלה כינס ועדה בין משרדית לדון בפתרונות ארוכי טווח לבעיה, אלא שבינתיים ישנן מסגרות רבות שחסרים בהן מטפלים, בהן מעונות היום השיקומיים, אך לא רק. גם הילדים הגדולים יותר (גילאי 3-6), שלומדים בחלק מגני החינוך המיוחד, סובלים ממחסור ניכר במטפלים ובטיפולים, כולל ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה וקלינאות תקשורת. בחלק מגני התקשורת כלל לא נפתח השנה טב”מ (טיפול בריאותי משקם), בגלל קושי של מפעילי הגנים למצוא כוח אדם מקצועי לאייש את המשרות. הטב”מ הוא סל של 14 שעות טיפול שבועיות.

על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, ילד שמקבל את הטב”מ, גם אם חסרות שעות טיפול או סוג מסוים של טיפולים, איננו זכאי לקבל את שעות הטיפול מקופת החולים במקביל. דהיינו, אין כפל זכאויות גם אם חסרות שעות. המשמעות היא שהורים שפונים לקופת החולים של ילדם כדי להשלים טיפולים שלא קיבל בגן, נענים בשלילה באופן אוטומטי.

התוצאה היא, כאמור, שלהורים אין ברירה אלא להכניס את היד לכיס ולשלם כסף רב למטפלים פרטיים. כי הרי איזה הורה יוותר על ריפוי בעיסוק או קלינאית תקשורת עבור ילדו בתקופה הכי קריטית להתפתחותו? במשרד הבריאות טענו לאחרונה כי החליטו לקדם תיקון של החקיקה, כך שבמצבים של חוסר במטפלים ממקצועות החובה, יוכלו ההורים לקבל את הטיפולים בקופת החולים, אך זה תהליך שייקח לדבריהם זמן.

לפני הבחירות הרביעיות סיפרנו לכם כאן ב”שווים” על שלוש אמהות שהתאגדו יחד לשינוי החוק, ומובילות “צבא” של אלפי הורים לילדים מיוחדים מגנים בכל הארץ שאינם מקבלים את הטיפולים הנדרשים. לאחרונה פנו האמהות לח”כ להב הרצנו, יו”ר מטה המיוחדים של יש עתיד, בבקשה לעזרה. בעקבות זאת הגיש אתמול (שלישי) להב הרצנו תיקון לחוק, שלפיו אם הילדים עד גיל 3 לא מקבלים את הטיפולים הנדרשים דרך מעונות היום השיקומיים או דרך קופות החולים בתוך שלושה חודשים מרגע הבקשה, ההורים יוכלו לקחת אותם למטפלים פרטיים ולקבל החזרים עבור הטיפולים.  

שלוש האמהות עם חבר הכנסת יוראי להב הרצנו

“בהיעדר פתרון”, נכתב בהצעת החוק, “חלק מהורי הפעוטות נאלצים לממן את הטיפולים – המגיעים לאלפי שקלים – מכיסם הפרטי, בעוד שישנם הורים שידם אינה משגת וילדיהם אינם מקבלים טיפולים כלל. הטיפולים הפרא רפואיים הכלולים בסל השירותים לו זכאי פעוט עם מוגבלות הינם טיפולים אקוטיים, המשפיעים באופן ישיר על מהלך התפתחותו בהמשך חייו. בנוסף, מחקרים מראים כי ככל שהפעוט יקבל טיפולים אלה בגיל מוקדם יותר, כך תשתפר התפתחותו. הצעת החוק מבקשת להסדיר את תחום הטיפולים הפרא רפואיים עבור פעוטות עם מוגבלות, ולאפשר להורי הפעוטות לקבל את התשלומים עבור טיפולים פרטיים במידה שאין אפשרות לקבל את הטיפול תוך שלושה חודשים דרך מעון היום השיקומי או קופת החולים”.

אז מי זכאי להחזרים לפי הצעת החוק? מדובר בהורים לילדים במעונות יום שיקומיים, המיועדים לפעוטות בני חצי שנה עד 3 שנים, המקבלים גמלת ילד נכה מביטוח לאומי, לפי הקריטריונים הבאים: פעוטות עם מוגבלות שכלית התפתחותית, פעוטות שקיבלו הכרה של משרד העבודה והרווחה שאובחנו עם אוטיזם, פעוטות עם עיכוב התפתחותי, פעוטות עם לקות ראייה בשתי העיניים, פעוטות עם לקות שמיעה בשתי האוזניים שצריכים להיות במעון יום שיקומי, ופעוטות עם פגיעה נוירולוגית ולקות מוטורית קשה.

ולמה רק עד גיל 3? ח”כ להב הרצנו מסביר כי מכיוון שאין אפשרות לתקן את החוק בפעם אחת, בשל פיזור הסמכויות בין המשרדים השונים – רווחה, בריאות וחינוך – ובמיוחד בתנאי ממשלת מעבר, הוא החליט לפעול ברמה המיידית לתיקון החלק הראשון עבור הפעוטות עד גיל 3. בימים אלה, הוא מספר, כבר עובדים על השלב הבא בתיקון החוק עבור גילאי 3-6, והוא יוגש בקרוב.

שרונה שליו, אם לתאומים בני 3 וחצי מגן יבנה ואחת משלוש האמהות המדוברות, אמרה לאחר הפגישה עם ח”כ להב הרצנו: “אנחנו יודעים שהדרך עוד ארוכה, אבל אנחנו אופטימיים. המצב במדינה בעייתי ולא ברור, אבל לא צריכה להיות כאן פוליטיקה. זה נושא שמקובל על כולם שיש לפתור אותו, כי המצב הנוכחי גרוע מאוד. אי מתן הטיפולים לילדים שלנו הוא עבירה על החוק, נקודה. צריכים לתקן את זה, ואנחנו מאמינות שנצליח”.

ח”כ הרצנו להב התייחס למאבק ההורים בפוסט בפייסבוק: “שרונה, אנסטסיה ובת אל ישבו איתי בלשכה ודיברו מדם ליבן.  שלוש נשים, אמהות לילדים עם צרכים מיוחדים, שנלחמות כבר תקופה ארוכה בתחנות רוח ובאכזריות המערכת. הן ביקשו ממני דבר אחד: תתקן את החוק. הן הסבירו, אחת אחרי השנייה, איך הן מוציאות אלפי שקלים בשנה כדי לספק לילדיהן טיפולים שהמדינה התחייבה לספק – ולא נותנת. שלא תבינו לא נכון – אלה טיפולים נחוצים, לא מותרות. מדובר בשלב קריטי בהתפתחות של הילדים, שלב שבו הטיפולים הם הכי אפקטיביים. המדינה חייבת לספק למיוחדים פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, ריפוי בדיבור ועוד – אז למה אין החזרים למי שממלא בעצמו את הפער שהמדינה הותירה? המדינה לא עומדת בלשון החוק? לפחות שתספק את הפלסטר לחפות על הכישלון. לכן אני מתרגש במיוחד להגיש תיקון לחוק. זה צעד ראשון חשוב בדרך של שרונה, אנסטסיה, בת אל ועוד הורים רבים לקבל את הכסף שמגיע להם”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות