נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותסיכויי החוק לתמיכה במשפחות של אנשים עם מוגבלויות גבוהים מתמיד

סיכויי החוק לתמיכה במשפחות של אנשים עם מוגבלויות גבוהים מתמיד

ההצעה הוגשה שלשום על ידי חברי הכנסת קארין אלהרר ויאיר לפיד, שהולך ומתקרב לכיסא ראש הממשלה החליפי

מאת אביה יוספי

בסיכוי גבוה מתמיד לעבור: שלשום הוגשה לכנסת הצעת חוק המבקשת להסדיר, לראשונה בתולדות המדינה, את זכויותיהן של משפחות של אנשים עם מוגבלויות. ההצעה הוגשה על ידי חברי הכנסת מטעם יש עתיד, יאיר לפיד, אב לילדה עם אוטיזם (ומועמד לתפקיד ראש הממשלה החליפי בממשלה החדשה), וקארין אלהרר, המיועדת לתפקיד שרת התקשורת, בעצמה אישה עם מוגבלות.

הצעת החוק כוללת שישה פרקים, כאשר כל אחד מהם מתרכז בנושא אחר.

בפרק הראשון מצוין כי מטרת החוק היא לסייע לבני המשפחה בתמיכה בבן משפחתם המתמודד עם מוגבלות.

הפרק השני מורה על הקמת מרכזים ארציים למשפחות, בהם יוכלו לקבל שירותי ליווי, תמיכה וייעוץ במגוון נושאים, החל מתמיכה נפשית ורגשית, וכלה בשירותי ייעוץ משפטי וסיוע במיצוי זכויות. המרכזים יערכו גם פעילות חברתית וקהילתית למשפחות, יסייעו בשילוב בני המשפחה בשוק התעסוקה, וכן יחויבו בפרסום מידע נגיש לבני המשפחות באמצעות אתר אינטרנט מתאים ועלונים תקופתיים.

הפרק השלישי עוסק בזכותן של המשפחות לחיי משפחה ופנאי, אשר תמומש במגוון אמצעים כגון: סיוע לבני המשפחה בשעות הפנאי באמצעות חונך לבן המשפחה עם המוגבלות ולאחיו הקטינים; הקמת מערך נופשונים ייחודי המותאם לאנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם, בהם יזכו לנופש קצר במימון המדינה; מערך של משפחות מארחות ומסייעים, שיסייעו באירוח או בשמירה על בן המשפחה עם המוגבלות כשבני משפחתו יוצאים לנופש.

הפרק הרביעי מתייחס לשילוב בני המשפחה בשוק התעסוקה בדרכים שונות: מתן ייעוץ תעסוקתי מתאים, תמרוץ מעסיקים להעסיקם, וכן מתן שירותי ליווי וייעוץ למעסיקים אלה.

הפרק החמישי עוסק בזכותם המיוחדת של ההורים בכל הנוגע לקבלת החלטות בנוגע לילדיהם הקטינים עם המוגבלויות. זכות זו מעוגנת בחוק באמצעות קבלת מידע בשפה אותה דוברים ההורים, זכות להיות נוכחים בכל ועדה הקשורה לילדם, זכות לייצוג באמצעות מי שיבחרו, וכן זכות לקבל פרוטוקול של כל ועדה הקשורה בילד, גם אם לא נכחו בה.

הפרק השישי והאחרון מוקדש בעיקרו לעניינים טכניים הקשורים לחקיקה קודמת.

מזוהה עם קהילת האנשים עם מוגבלויות. יאיר לפיד. צילום מויקיפדיה

יש לציין כי אמנם זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות כבר עוגנו בחקיקה, אך משפחותיהם עד כה נותרו ”שקופות” מבחינת זכויות חוקיות. בדברי ההסבר להצעת החוק צוין כי המשפחות, המתמודדות לעתים קרובות עם קשיים רבים כמו אי השתתפות בשוק התעסוקה של אחד ההורים, שיעור גירושים גבוה וחוסר יציבות של התא המשפחתי –לא קיבלו עד היום מענה מתאים מצד הרשויות.

בבעיה זו, כותבים חברי הכנסת לפיד ואלהרר, באה הצעת החוק שלהם לטפל, תוך הכרה בחשיבותה של המשפחה בסיוע לבן המשפחה עם המוגבלות, לתמיכה בו, למיצוי זכויותיו ולשילובו בקהילה.

יודעת מה זה להתמודד עם מוגבלות. חברת הכנסת קארין אלהרר

ההצעה כבר הוגשה בעבר לכנסת (פעמיים), אך לא הצליחה להבשיל לכדי חוק. הפעם, מקווים לפיד ואלהרר, סיכוייה לעבור גבוהים מתמיד, לאור העובדה שלפיד עשוי להתמנות בקרוב לראש הממשלה החליפי, ואולי בהמשך גם לראש הממשלה “הראשי”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות