fbpx

האם אימון קשב לילדים עם אוטיזם יכול לשפר ביצועים לימודיים

מחקר בריטי בחן את יעילותה של תוכנית קשב ממוחשבת שפותחה בבריטניה ובישראל. אלה התוצאות שהתקבלו

שיתוף הכתבה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

אימון קשב אצל ילדים עם אוטיזם יכול להוביל לשיפור משמעותי בביצועים הלימודיים – כך עולה ממחקר חדש.

חוקרים מאוניברסיטת ברמינגהם בבריטניה יחד עם מוסדות בסאו פאולו בברזיל בדקו תוכנית מחשב שנועדה להכשיר מיומנויות תשומת לב בסיסיות בקרב קבוצת ילדים אוטיסטים בגילאי 8 עד 14.

הם מצאו כי המשתתפים השיגו שיפורים במתמטיקה, קריאה, כתיבה ותשומת לב כוללת – הן לאחר שעברו את ההדרכה והן בהערכת מעקב של שלושה חודשים. תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת "Autism Research".

"רק לאחרונה התחלנו להתמקד באופן בו אנשים אוטיסטים שמים לב", אמר החוקר הראשי ד"ר כרמל מבורך (ניחשתם טוב, ישראלי) מהמרכז לבריאות המוח בבירמינגהם ומבית הספר לפסיכולוגיה, "למשל, איך הם מתקשרים ומתרועעים. תשומת לב היא תהליך קוגניטיבי בסיסי, ולשליטה טובה יותר בו יכולה להיות השפעה על התנהגויות אחרות, כמו גם על יכולת הלמידה".

המחקר כלל 26 ילדים עם אוטיזם (ASD), שהשתתפו באימונים של 45 דקות פעמיים בשבוע במשך 8 שבועות. מחצית מהקבוצה התאמנה במסגרת תוכנית בשם CPAT – הדרכת קשב מתקדמת ממוחשבת, שפותחה בפרויקט קודם של צוות בירמינגהם בשותפות עם חוקרים מאוניברסיטת תל אביב. תוכנית ה-CPAT כוללת משחקי אימון הממוקדים בסוגים שונים של תשומת לב, וברמות קשות יותר ויותר.

המחצית השנייה הייתה קבוצת ביקורת, שבה הילדים שיחקו במשחקי מחשב רגילים. המחקר נערך כך שאף אחד מהילדים, משפחותיהם או החוקרים שהעריכו אותם לא ידעו באיזו קבוצה הם נמצאים, ולכל אחד מהם נאמר שהם ישחקו במשחקים שיעזרו להם בבית הספר.

ד"ר כרמל מבורך

מיד לאחר סיום ההדרכה קבוצת CPAT הראתה שיפורים במספר המילים הבודדות שאותן יכלו לזהות ולקרוא נכון בתוך 10 דקות (עלייה מכ-44 לכ-53). ילדי הקבוצה גם הצליחו להגדיל את מספר המילים שיכלו להעתיק מכ-18 לכ-25. במתמטיקה, קבוצת CPAT שיפרה את ציוניה ביותר מ-50 אחוז. כל השיפורים הללו נשמרו כאשר הילדים נבדקו מחדש שלושה חודשים לאחר סיום התוכנית. לעומת זאת, משתתפי קבוצת הביקורת לא הראו עדויות לשיפור באף אחד משלושת התחומים.

תוכנית ה-CPAT כלולה כיום בפרויקט הכשרת מורים בתשומת לב באוטיזם, שיש לו שותפים ביוון, ספרד, ישראל ובריטניה. הצוות מבצע גם פרויקטים של פיילוט מקומי עם בתי ספר בכל אחת מהמדינות, כדי לאפשר למורים להטמיע את העקרונות בכל דרך שהם חושבים שתעבוד בצורה הטובה ביותר.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום "המקצוענים" של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

"בכך שנתנו למורים את החופש להתנסות ב-CPAT, גילינו הרבה יותר על היתרונות הפוטנציאליים של התוכנית", מוסיף ד"ר מבורך. "אוטיזם הוא אינדיבידואלי ביותר, ולכן פיתוח התערבות שניתן לכוון לאדם או מסגרת מסוימת הוא ממש מפתח להצלחה".

השלב הבא, אומרים החוקרים, הוא ביצוע ניסוי קליני גדול יותר כדי לבחון את ההשפעה הפוטנציאלית של ההתערבות. המחקר מומן על ידי המועצה הכלכלית והחברתית למחקר בבריטניה ועל ידי תוכנית ארסמוס של האיחוד האירופי.

שיתוף הכתבה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

בואו להיות חלק מקהילה של אנשים כמוכם

קבלו ישירות למייל שלכם את הסיפורים הכי חמים של "שווים"

קראו עוד בשווים

Avatar

מערכת שווים

גלילה לראש העמוד

בואו להיות חלק מהקהילה שלנו

קבלו ישירות למייל שלכם את הסיפורים הכי חמים של ״שווים״