שאלון האוטיזם שיעזור לכם להחליט האם לקחת את הילד לאבחון

מחקר חדש: שאלון Q-CHAT שנועד לפעוטות מגיל 18 חודשים יכול לסייע באיתור מוקדם של אוטיזם. ובונוס: לינק לשאלון בגרסה הדיגיטלית

שיתוף הכתבה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

מחקר חדש בהובלת אוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה מראה כי באמצעות שאלון בשם Q-CHAT, שממלאים הורים או מטפלים, ניתן לאתר החל מגיל 18 חודשים אילו פעוטות עשויים להיות מאובחנים בהמשך עם אוטיזם. מצד שני, קובעים החוקרים, השאלון לא מזהה כל ילד בגילאים אלו שלימים יהיה מאובחן עם אוטיזם. התוצאות פורסמו לאחרונה בכתב העת "BMJ Paediatrics Open".

Q-CHAT הוא שאלון שמטרתו לזהות פעוטות בגילאי 18 עד 30 חודשים שעשויים להיות מאובחנים בהמשך עם אוטיזם. ה-Q-CHAT כולל 25 שאלות, ולוקח 10-5 דקות בלבד למלא אותו. כל שאלה מבררת התנהגות ספציפית של הילד, וההורים מתבקשים לענות באיזו תדירות מתרחשת אותה התנהגות. על כל שאלה ישנן חמש תשובות אפשריות.  

שימו לב! יש לציין כי ה-Q-CHAT אינו מהווה מכשיר אבחון. זהו כלי שיכול לסייע לרופאים ולחוקרים יחד עם הורים ומטפלים להחליט אם הילד עשוי להרוויח מהפנייתו להערכת אוטיזם. השאלון הוא אנונימי לחלוטין, ותוצאות הבדיקה האנונימיות זמינות אך ורק לצוות החוקרים במרכז המחקר לאוטיזם בקיימברידג' לצורכי מחקר.

טווח הציונים ב-Q-CHAT הוא 0 עד 100. הציון הממוצע באוכלוסייה הכללית עומד על 27. הציון הממוצע לבנים הוא 28 ולבנות 26. הציון הממוצע לילדים שמאובחנים בהמשך עם אוטיזם עומד על 52. הורים לילדים שהציון שלהם הוא 39 ומעלה, וזה מעורר אצלם חשש, יכולים לפנות לרופא המשפחה להמשך בירורים, כמובן אם הם מעוניינים בכך.

"ציון 39 ומעלה לא אומר שלילדכם יש אוטיזם", מבקשים חוקרים בתחום להבהיר להורים, "זה פשוט אומר שאם כבר יש לכם חששות הקשורים להתפתחות תקשורת חברתית, כדאי לדון בהם עם איש מקצוע בתחום הבריאות. באופן דומה, אם ילדכם משיג פחות מ -39 ואתם עדיין מודאגים מהתפתחותו, אנא התייעצו עם רופא המשפחה או פנו לייעוץ מאיש מקצוע רפואי מהימן".

צילום משאלון קיו צ'ט בגרסה העברית (של אוניברסיטת חיפה)

כל 11 הילדים שאובחנו כאוטיסטים קיבלו ציון 39 ומעלה

ובחזרה למחקר החדש: החוקרים ערכו בדיקה על כמעט 4,000 פעוטות בגילאי 30-18 חודשים. בשלב הראשון הוזמנו 13,070 הורים למלא את ה-Q-CHAT אודות ילדיהם, מתוכם 3,770 הורים החזירו את השאלון המלא. מתוך קבוצה זו הוזמנו 121 פעוטות לבדיקת אבחון לאוטיזם (CAST) כאשר מלאו להם 4 שנים. מלבד האבחון התבקשו ההורים לציין האם ילדם הופנה כבר לאבחון או אובחן עם קשיי התפתחות כלשהם, כולל אוטיזם. כל הערכות האוטיזם נעשו בשיטות בינלאומיות מוכרות.

אז מה מצאו החוקרים? שיעור הילדים האוטיסטים ששאלון ה-Q-CHAT ניבא אצלם נכונה אוטיזם עוד כאשר היו פעוטות עמד על 44%. שיעור הילדים שאינם אוטיסטים וזוהו על ידי ה-Q-CHAT כלא אוטיסטים עמד על 98%. כל 11 הילדים שאובחנו כאוטיסטים קיבלו בשאלון ציון של 39 ומעלה (הרף שממנו מומלץ להמשיך לבירור נוסף). מנגד, ה-Q-CHAT לא זיהה את כל הילדים בגיל הרך שאובחנו יותר מאוחר (בגיל 4) עם אוטיזם. ייתכן, כותבים החוקרים, שחלק מהילדים האוטיסטים אינם מראים בגיל הצעיר תסמינים חמורים מספיק, אלא רק יותר מאוחר בילדותם.

המחקר, קובע הצוות בקיימברידג', מוכיח כי גילוי ואבחון מוקדם של אוטיזם אפשריים באמצעות ה-Q-CHAT. במחקרים אחרים מצא אותו צוות כי אוטיסטים רבים אינם מקבלים אבחנה עד גיל העשרה או אפילו עד לבגרותם, אולי משום שהתמיכה המשפחתית מונעת את הצורך באבחון עד שהדרישות החברתיות גדלות, למשל במעבר לתיכון או במעבר לבגרות.

"גילוי מוקדם פירושו ילדים ומשפחות מאושרים ובריאים יותר"

ד"ר קארי אליסון, מנהלת אסטרטגיית מחקר במרכז המחקר לאוטיזם, שהובילה את המחקר, אמרה: "מחקר זה אומר לנו שניתן לזהות אוטיזם אצל פעוטות, ומצד שני יהיו ילדים שיזוהו בשלב מאוחר יותר. סינון ומעקב גם בהמשך החיים עשויים להוות גישה טובה יותר, שלא מסתמכת רק על נקודת זמן אחת".

פרופ' סימון ברון-כהן, מנהל המרכז לחקר האוטיזם וחבר הצוות, אמר: "לפני 25 שנה הצוות שלנו היה הראשון שהראה שאוטיזם יכול להיות מוקרן ומאובחן בגיל 18 חודשים. המחקר החדש מראה כיצד שאלון ה-CHAT המקורי תוקן לכלי טוב יותר – ה-Q-CHAT – שיכול לסייע באיתור ילדים הזקוקים לאבחון לאוטיזם. גילוי מוקדם פירושו ילדים ומשפחות מאושרים יותר ובריאים יותר, מכיוון שניתן לכוון אותם ולתת להם תמיכה".

מעוניינים לנסות את השאלון?

לפני שאתם מנסים את השאלון הדיגיטלי חשוב להבהיר כמה דברים: האתר שבו מופיע השאלון, Psychology Tools"", הוא אתר חופשי לשימוש אנשי מקצוע בפסיכולוגיה, סטודנטים והקהל הרחב, המאפשר גישה שקופה לכלים להערכה פסיכולוגית מאומתת אקדמית. האתר עושה שימוש רק בהערכות שמקורן בכתבי עת פסיכולוגיים מקצועיים, שיש להם היסטוריה של יישום מעשי.

יחד עם זאת, באתר מבהירים כי הם אינם אנשי מקצוע בתחום הרפואה או הפסיכיאטריה, וההערכות באתר אינן מיועדות לאבחון מחלה או מצב כלשהו, ​​ואין להסתמך עליהן, אפילו לא על ידי אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש או שירותי הבריאות. "איש מלבד איש מקצוע מיומן בתחום בריאות הנפש אינו יכול לאבחן או לטפל במצב פסיכולוגי", מדגישים עורכי האתר. "אם יש לך חששות לגבי בריאותך, אנא שוחח עם איש מקצוע".

בנוסף, מציינים באתר כי "למרות שהבדיקות משוכפלות בצורה נאמנה ככל האפשר, אנו לא מתחייבים באשר לתקפותן או דיוקן. בדיקות עשויות להכיל שגיאות הקלדה או שגיאות בקידוד, אשר עלולות לגרום לציונים שגויים. טווחי הניקוד הם ממוצעים, ועשויים בחלק מהמקרים להיות לא רלוונטיים. רק אינטראקציה ישירה ואישית עם איש מקצוע בתחום בריאות הנפש יכולה לספק לך הערכה מדויקת של הסימפטומים שלך".

אנחנו, ב"שווים", מפנים אתכם לאתר מתוך הכרה במקצועיותו, אבל שוב נדגיש: מדובר בשאלון בלבד, ואין להסתמך עליו לצורך אבחנה. זה תפקידם של אנשי המקצוע. גם אנחנו לא מתחייבים באשר לתקפות ודיוק השאלון, ובדיקות עשויות גם להכיל שגיאות מסוגים שונים.

לכניסה לשאלון (באנגלית) הקליקו:

https://psychology-tools.com/test/qchat-quantitative-checklist-for-autism-in-toddlers

לנוחיותכם, אנו מוסיפים כאן תרגום לעברית של 25 השאלות, שעשוי להקל עליכם. אחרי שעניתם על כל השאלות, לחצו על כפתור "Score My Answers" ותקבלו את ציון  השאלון.

השאלון המתורגם (השאלות מופנות להורה או מטפל של ילד או ילדה):

1. האם ילדך מסתכל עליך/עלייך כשאת/ה קורא/ת בשמו?

○ תמיד

○ בדרך כלל

○ לפעמים

○ לעיתים נדירות

○ לעולם לא

2. כמה קל לך ליצור קשר עין עם ילדך?

○ קל מאוד

○ די קל

○ די קשה

○ קשה מאוד

○ בלתי אפשרי

3. כאשר ילדך משחק לבד, האם הוא מסדר חפצים בשורה?

○ תמיד

○ בדרך כלל

○ לפעמים

○ לעיתים נדירות

○ לעולם לא

4. האם אנשים אחרים יכולים להבין בקלות את הדיבור של ילדך?

○ תמיד

○ בדרך כלל

○ לפעמים

○ לעיתים נדירות

○ לעולם לא

○ הילד שלי לא מדבר

5. האם ילדך מצביע בכדי להראות שהוא רוצה משהו? (למשל, צעצוע שהוא מחוץ להישג ידו)?

○ פעמים רבות ביום

○ כמה פעמים ביום

○ כמה פעמים בשבוע

○ פחות מפעם בשבוע

○ לעולם לא

6. האם ילדך מצביע בכדי לחלוק איתך משהו מעניין (למשל, מצביע על מראה מעניין)?

○ פעמים רבות ביום

○ כמה פעמים ביום

○ כמה פעמים בשבוע

○ פחות מפעם בשבוע

○ לעולם לא

7. למשך כמה זמן יכול ילדך להיות מרותק כאשר הוא צופה בחפץ מסתובב )למשל, מכונת כביסה, מאוורר, גלגלי מכונית צעצוע)?

○ מספר שעות

○ חצי שעה

○ עשר דקות

○ כמה דקות

○ פחות מדקה

8. כמה מילים הילד שלך יכול לומר?

○ אף אחת – הוא עדיין לא התחיל לדבר

○ פחות מ-10 מילים

○ 10–50 מילים

○ 51–100 מילים

○ מעל 100 מילים

9. האם ילדך מעמיד פנים? (למשל, מטפל בבובות או מדבר בטלפון צעצוע)?

○ פעמים רבות ביום

○ כמה פעמים ביום

○ כמה פעמים בשבוע

○ פחות מפעם בשבוע

○ לעולם לא

10. האם ילדך עוקב אחרי מבטך?

○ פעמים רבות ביום

○ כמה פעמים ביום

○ כמה פעמים בשבוע

○ פחות מפעם בשבוע

○ לעולם לא

11. באיזו תדירות ילדך מרחרח או מלקק חפצים?

○ פעמים רבות ביום

○ כמה פעמים ביום

○ כמה פעמים בשבוע

○ פחות מפעם בשבוע

○ לעולם לא

12. האם ילדך מניח את ידך על חפץ כשהוא רוצה שתשתמש/י בו (למשל, על ידית דלת כאשר הוא רוצה שתפתח/י אותה, או על צעצוע שהוא רוצה שתפעיל/י)?

○ פעמים רבות ביום

○ כמה פעמים ביום

○ כמה פעמים בשבוע

○ פחות מפעם בשבוע

○ לעולם לא

13. האם ילדך הולך על קצות האצבעות?

○ תמיד

○ בדרך כלל

○ לפעמים

○ לעיתים נדירות

○ לעולם לא

14. כמה קל זה עבור ילדך להסתגל כאשר השיגרה שלו משתנה או כאשר חפצים אינם במקומם הרגיל?

○ קל מאוד

○ די קל

○ די קשה

○ קשה מאוד

○ בלתי אפשרי

15. אם את/ה או מישהו אחר במשפחה נסער מאוד, האם הילד שלך מראה סימנים של רצון לנחם אתכם (למשל, ללטף את השיער או לחבק)?

○ תמיד

○ בדרך כלל

○ לפעמים

○ לעיתים נדירות

○ לעולם לא

16. האם ילדך עושה את אותו הדבר שוב ושוב (למשל, להפעיל את הברז, להדליק ולכבות את האור, לפתוח ולסגור דלתות)?

○ פעמים רבות ביום

○ כמה פעמים ביום

○ כמה פעמים בשבוע

○ פחות מפעם בשבוע

○ לעולם לא

17. איך תתאר/י את המילה הראשונה של ילדך?

○ מאוד אופיינית

○ אופיינית למדי

○ מעט יוצאת דופן

○ מאוד יוצאת דופן

○ הילד שלי לא מדבר

18. האם ילדך מהדהד דברים שהוא שומע (למשל, דברים שאת/ה אומרים, שורות משירים, צלילים או סרטים)?

○ פעמים רבות ביום

○ כמה פעמים ביום

○ כמה פעמים בשבוע

○ פחות מפעם בשבוע

○ לעולם לא

19. האם ילדך משתמש במחוות פשוטות (למשל, מנופף לשלום)?

○ פעמים רבות ביום

○ כמה פעמים ביום

○ כמה פעמים בשבוע

○ פחות מפעם בשבוע

○ לעולם לא

20. האם ילדך עושה תנועות אצבע חריגות ליד העיניים שלו?

○ פעמים רבות ביום

○ כמה פעמים ביום

○ כמה פעמים בשבוע

○ פחות מפעם בשבוע

○ לעולם לא

21. האם ילדך מסתכל באופן ספונטני על הפנים שלך לבדוק את תגובתך כאשר הוא נתקל במשהו לא מוכר?

○ תמיד

○ בדרך כלל

○ לפעמים

○ לעיתים נדירות

○ לעולם לא

22. למשך כמה זמן יכול ילדך להיות מרותק כאשר הוא צופה בחפץ אחד או שני חפצים בלבד?

○ רוב שעות היום

○ מספר שעות

○ חצי שעה

○ עשר דקות

○ כמה דקות

23. האם ילדך מסובב חפצים שוב ושוב (למשל, חתיכות חוטים)?

○ פעמים רבות ביום

○ כמה פעמים ביום

○ כמה פעמים בשבוע

○ פחות מפעם בשבוע

○ לעולם לא

24. האם נראה לך שילדך רגיש יתר על המידה לרעש?

○ תמיד

○ בדרך כלל

○ לפעמים

○ לעיתים נדירות

○ לעולם לא

25. האם ילדך בוהה בחלל ללא מטרה ברורה?

○ פעמים רבות ביום

○ כמה פעמים ביום

○ כמה פעמים בשבוע

○ פחות מפעם בשבוע

○ לעולם לא

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום "המקצוענים" של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

שיתוף הכתבה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

בואו להיות חלק מקהילה של אנשים כמוכם

קבלו ישירות למייל שלכם את הסיפורים הכי חמים של "שווים"

קראו עוד בשווים

Avatar

מערכת שווים

גלילה לראש העמוד

בואו להיות חלק מהקהילה שלנו

קבלו ישירות למייל שלכם את הסיפורים הכי חמים של ״שווים״