נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"



דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"

תנו גם לי לעבוד!

מה חשבה רותי זוארץ, שבעצמה מתקשה למצוא עבודה, על "תנו לעבוד", הסדרה החדשה והמדוברת של כאן 11

בסדרה “תנו לעבוד” בכאן 11 נתקלתי במקרה, כשחזרתי מבילוי לילי כיפי. בהתחלה שמתי אותה כשומר מסך בטלוויזיה – משהו שירעיש וימלא את החלל שבחדר הריק, אחרי בילוי שבו הייתי סינדרלה ועכשיו אני כאחת האדם. כשהתחלתי לצפות הרגשתי כאילו המצלמה שמופנית לעבר הדוברים – אנשים עם מוגבלויות שלא מצליחים להשתלב בעבודות בשוק החופשי – מצלמת אותי.

אני עובדת באינספור עבודות פרילנס כדי לממן מחלה שהיא המגבלה שלי – אנורקסיה. לא יודעת מאיפה בדיוק יגיע הכסף ואיך אני משיגה מקום עבודה שיהווה איזושהי קרקע פיננסית שאוכל לבטוח בה (רק עלות הכדורים מגיעה לכ-2,000 שקל בחודש, עם קצבה של 3,100 שקל). כאנורקטית הזדהיתי לגמרי עם המשתתפים ונזכרתי במבטי הרחמים שהופנו אליי ואל שלד עצמותיי כשבאתי לראיונות עבודה.

אנשים עם מוגבלות מתמודדים עם קשיים יומיומיים, ולעיתים הגדול מכולם הוא הקושי להשתלב בשוק העבודה. זאת, על אף שלרבים מהם יש יכולות גבוהות וניסיון בהתמודדות עם מכשולים. הסדרה עוקבת ברגישות אחרי תשעה משתתפים מקשת השונות הנוירולוגית והקוגניטיבית (אנשים על הרצף האוטיסטי, עם תסמונת טורט ועם שיתוק מוחין), ואת כולה מלווה הד משותף אחד: למה לא? נסו אותנו, תנו לנו צ’אנס!

את המשתתפים מלווים גם שני מומחים: פרופסור עופר גולן – פסיכולוג, מומחה לאוטיזם, ראש המעבדה לחקר אוטיזם ופרופסור חבר במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר-אילן; וד”ר מינה רז – מומחית לשיקום תעסוקתי. השניים עוזרים לכל התשעה לגלות את כישוריהם הנסתרים ומלווים אותם בתהליך מציאת העבודה. הליווי כולל הדרכה מעשית של התמודדות עם דפוסים מגבילים והבלטה של חוזקות ויכולות. מעבר לכלים שיקבלו המשתתפים, המטרה היא השמתם במקום עבודה שיביא לידי ביטוי את יכולותיהם, ועבור חלקם תהא זו הפעם הראשונה. נציין כי לכל אחד מהמשתתפים יש דמות משמעותית וחשובה שמלווה ומתווכת עבורו את העולם בחוץ.

ואלה תשעת גיבורי הסדרה:

אור ברטור, בן 30, על הספקטרום האוטיסטי (אספרגר), גרם לי כל כך להבין את עצמי כשצפיתי בסיפורו. אור גר עם הוריו וחולם לעצב ביגוד ותפאורה לתיאטרון, קולנוע וטלוויזיה. הוא מקווה לקבל פעם אחת את ההזדמנות להוכיח את עצמו, עם עולמו הפנימי מלא הדימויים והצבעוניות. שימת לב לכל פרט לשוני היא חלק ממי שהוא, כמו שאפשר לראות כשהוא מתראיין לעבודה בבית בד – ושואל מה הקשר בין בד לזית. אור מוכיח שוב שמגבלה היא רק חוסר גבולות בצד האחר.

דריה איצקוביץ’, בת 24 על הספקטרום האוטיסטי (אספרגר). דריה התמודדה כל חייה עם לקויות למידה מורכבות כמו דיסלקציה ודיסקלקוליה, ובשנה האחרונה גילתה שהיא על הספקטרום האוטיסטי. דריה התקבלה לעבודה באתר הספרים הדיגיטליים “עברית”. הסיפור שלה גרם לי לבקש את מספרו של המנכ”ל גיא בן נון, שקיבל אותה לעבודה כשווה בין שווים, ואז לבקש עבודה כמו זו שהוא הציע לה.

אביעד לונדון, בן 32 על הספקטרום האוטיסטי (אספרגר). אביעד גר לבדו בדירה שכורה, עבד כבודק תוכנה  (QA)אך במשבר הקורונה פוטר משני מקומות עבודה. הסיפור שלו קרע לי את הלב, כי כל שאני חוששת ממנו עכשיו זה שיהיה עוד גל של קורונה והכל ייסגר ומעט ההכנסות שיש לי לא יהיו. אני מכריחה את עצמי ללכת לעבודה במפעל מוגן בשכר בזוי, כדי לשמור על הגחלת לימים הקרים.

ענבר פינק, בת 26 על הספקטרום האוטיסטי. סיימה לימודי אנימציה בהצלחה ובעלת תחומי עניין וכישורים רבים. מעולם לא עבדה מחוץ לבית. אבא שלה, אמן הקומיקס והקריקטורות אורי פינק, מספק לה תעסוקה בתחומו.

ליאת פקדו, בת 24 עם שיתוק מוחין. ליאת שלחה עשרות קורות חיים והוזמנה לראיונות עבודה בודדים. עד היום לא קיבלה אף הזדמנות. בשירות הלאומי קיבלה תעודת הצטיינות מהנשיא על פרויקט חינוך שהובילה.

אברהם רואש, בן 43 עם שיתוק מוחין. בעל תואר שני במשפטים שגם עבר התמחות. הוביל מאבקים חברתיים גדולים לטובת אוכלוסיות עם מוגבלויות בעיר נתניה, כגון הנגשת כספומטים ובתי כנסת.

תמר ברין, בת 25 עם תסמונת טורט. תמר לא מצליחה למצוא עבודה במשרה מלאה שהולמת את כישוריה. הפחד שמעסיקים יירתעו מהטורט ויעדיפו לקבל עובדים אחרים על פניה, גרם לה להפסיק אפילו לנסות.

בר גנטובניק, בן 28 עם תסמונת טורט. כשמעסיקים מבחינים בטורט, הם מיד מסיימים את הריאיון. בר מקווה שיצליח למצוא עבודה כמאמן כושר, ושיהיה מעסיק שיזהה את יכולותיו מעבר לטיקים.

בריאן פרידלנד, בן 37 על הספקטרום האוטיסטי. עובד במפעל מוגן בעמותת שק”ל כבר 11 שנה, אחרי שהרגיש שנכשל בעבודות שניסה בחוץ.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

בזמן הצפייה ב”תנו לעבוד” דבק בי משפטה של ד”ר מינה רז, שאמרה ששילוב נכים גורם לחברה להיות קשובה יותר, איכותית יותר. אני חושבת על העבודה המשרדית שהייתה לי אי-שם לפני עשור, על הרגעים שבהם במקום לאכול בצד במטבח ניסיתי להתקרב למישהו בשולחן. עכשיו פתאום אני שואלת את עצמי: “אולי לא עשיתי בזה את הפאדיחה שלי, אלא להיפך, הפכתי את האחרים מסביבי ליותר מכילים?”

“תנו לעבוד” משודרת בימי רביעי בשעה 21:00 בכאן 11 ובצפייה ישירה בדיגיטל. לצפייה ישירה הקליקו >>> https://www.kan.org.il/page.aspx?landingpageid=1337

ילדית 1974. באה מהבטן אל הבטן דרך הבטן-והבטן כמו השמש שורפת ומרפאה. חולה כרונית באנורקסיה ובולמיה. עבדה במעריב לנוער, מקומונים, ידיעות אחרונות, מעריב וגלובס וחברת ענני תקשורת. הוציאה שלושה ספרים: "אכולות", "יותר מכל" ו"גירת הגמל".

כתבות אחרונות