נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"



דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותסוף סוף: פיילוט ראשון בישראל להנגשת אוטובוסים בינעירוניים

סוף סוף: פיילוט ראשון בישראל להנגשת אוטובוסים בינעירוניים

מאחורי היוזמה: לינק 20 של קרן משפחת רודרמן וח"כית שירלי פינטו. פינטו: "החלה מהפכת הנגישות בתחבורה הציבורית"

מאבק עיקש שהובילו ח״כ שירלי פינטו (ימינה) ו”לינק 20″, רשת מנהיגות של צעירים עם וללא מוגבלות (שפינטו היא בין חבריה), הוביל להכללה של פיילוט חשוב ביותר בתקציב המדינה שאושר בימים האחרונים על ידי הממשלה.

במסגרת הפיילוט, לראשונה בישראל, יונגשו 10 קווי אוטובוס בינעירוניים, הכוללים 60 אוטובוסים, עבור נוסעים עם מוגבלויות, וזאת בעלות שנתית של 6 מיליון שקל. עד כמה שזה נשמע מדהים, עד היום לא היו קווי אוטובוס בינעירוניים נגישים בארץ. מדובר בפיילוט שאמור להתרחב בהמשך לקווים רבים נוספים.

כבר למעלה משלוש שנים שלינק 20 פועלת לקידום התחבורה הציבורית. את המאבק החלו עשרות פעילי התנועה בעקבות דוח שהוציאה קרן משפחת רודרמן, מייסדת הרשת ושותפה בה. הדו”ח הציג את חוסר הנגישות של התחבורה הציבורית כאחד החסמים המרכזיים העומדים בפני אנשים עם מוגבלות, וחשף את היעדר הטיפול של המדינה בהבטחת הזכות לניידות, עצמאות ושוויון עבור אנשים עם מוגבלות.

ב-2019 הוציאה לינק 20 דוח בשם “נעים ושווים” שעסק במשקלן של הרשויות המקומיות בהנגשה של תחבורה ציבורית. יחד עם הדוח הופקה בארגון סדרת רשת בשם “המירוץ לשוויון”, במסגרתה שלושה זוגות עם סוגים שונים של מוגבלות מנסים להגיע מתל אביב לכנסת ישראל בתחבורה ציבורית. את התחקיר לסדרה ערכה חברת התנועה וחברת הכנסת בהווה שירלי פינטו. הסדרה הגיעה לקרוב לשני מיליון צפיות, וכ-10,000 אנשים חתמו על מסמך דרישות להנגשה של תחנות אוטובוס.

אוטובוס של אגד. בקרוב יהיו 60 אוטובוסים בינעירוניים נגישים (של כל החברות)

בדוח הראו גם בלינק 20 כי מעסיקים מעידים בעצמם על הוצאות התחבורה כחסם מרכזי בהעסקת אנשים עם מוגבלות. בתקופת הקורונה המצב אפילו החמיר, כאשר התחבורה הציבורית כולה פעלה במתכונת מצומצמת, והרכבת חדלה מלפעול בסופי שבוע ובערבים. מאחר שבישראל היו עד היום אפס אוטובוסים בינעירוניים נגישים, אנשים עם מוגבלות למעשה לא יכלו עוד להתנייד מעיר לעיר בסוף השבוע או לחזור בערב מהעבודה. 

בעקבות המצב הכינו חברי לינק 20 קמפיין נוסף בשם “לא ביקשנו להגיע לירח“, שבעקבותיו נשלחו מאות ואולי אלפי מיילים למשרד התחבורה, שביקשו להנגיש אוטובוסים בינעירוניים בישראל.  כתוצאה מהלחץ, משרד התחבורה שלח מכתב כי הוא עומד להכין פיילוט שיבחן את הנגשת האוטובוסים הבינעירוניים, אך הנושא נתקע בשל טענות להיעדר תקציבים. בהמשך הציעו במשרד לערוך פיילוט בהיקף מצומצם , ורק אחרי לחצים רבים נוספים, ועם הקמת הממשלה החדשה, הגיעה הבשורה שיוצאים לפיילוט בהיקף של 10 קווים ו-60 אוטובוסים.

“אני מברכת על כך שלאחר 3 שנים של כאוס, למדינת ישראל יש תקציב המביא איתו בשורות אמיתיות עבור אנשים עם מוגבלות”, אמרה ח”כית פינטו. “עם כניסתי לתפקיד יזמתי וקידמתי את הנושא מול ראש הממשלה נפתלי בנט, שהבין את החשיבות ונרתם למאמץ. הנגשת 10 קווי אוטובוס = 60 אוטובוסים בינעירוניים שישרתו ציבור רחב שעד כה לא נלקח בחשבון. הדרך עוד ארוכה, אך מהפכת הנגישות בתחבורה הציבורית החלה”.

ח”כית שירלי פינטו

שירה רודרמן, מנכ״לית קרן משפחת רודרמן, בירכה על ההישג של לינק 20.״אין גאה ממני על ההישג האדיר של התנועה ושל בוגרת התנועה ח”כית שירלי פינטו”, אמרה רודרמן. “כאשר הקמנו את לינק 20 חלמנו שצעירים עם וללא מוגבלות יפעלו יחד למען מטרות משותפות שייטיבו עם החברה כולה. אנו מאמינים כי שינוי בתחום השילוב יתרחש רק אם אנשים עם מוגבלות יובילו את השינוי בעצמם, ומקווים שזוהי הסנונית הראשונה לשינויים רבים שחברי לינק 20 עוד יובילו בעתיד”.

שירה רודרמן. צילום אוניברסיטת ברנדייס

תנועת לינק 20 פועלת לקידום שוויון, גיוון וזכויות של א.נשים עם מוגבלות, באמצעות חיזוק מנהיגות דיגיטלית, רישות הצעירים לקידום מטרות משותפות, ופעילות לשינוי תודעה ציבורית באמצעות המדיה החברתית. לינק 20 הוקמה ביוזמת קרן משפחת רודרמן, ופועלת כיום במועצה הישראלית להתנדבות ובשיתוף עם קרן משפחת רודרמן, קרן גנדיר והקרן המשפחתית ע”ש תד אריסון.

יליד 1986. ממנצ'סטר באנגליה. על הרצף האוטיסטי. הבן השביעי מתוך 14 אחים לרב חרדי. נשוי לאישה גם עם מוגבלויות. משמש כעיתונאי במעריב ובאתר שווים. מתנדב בוועד של עמותת Keep Olim , ובמגן לקהילות.

כתבות אחרונות