נושאים קשורים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"



“בונוסים לבכירים יותנו בקליטת עובדים עם מוגבלות”

כך אמרה רשות החברות הממשלתיות במהלך דיון בוועדת הרווחה בהצעת החוק לשילוב עובדים עם מוגבלות בחברות אלה. ההצעה אושרה לקריאה שנייה ושלישית
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותבשיא ההצלחה, הגיעה הטרגדיה של חבר להקת "שלוה"

בשיא ההצלחה, הגיעה הטרגדיה של חבר להקת “שלוה”

יום אחרי הופעה בפני נשיא ארה"ב, גיא ממן נכנס לניתוח שהותיר אותו כמעט עיוור. היום הוא מספר את סיפורו בבתי ספר ונותן כוח לאחרים

להקת “שלוה”. ראשון מימין: גיא ממן

מאת ג’ני בלו

אם גיא ממן נראה לכם מוכר, אולי זה בגלל שהוא הקלידן של להקת “שלוה”, שהגיעה לחצי הגמר ב”כוכב הבא לאירוויזיון” ב-2019. הלהקה מובילה אג’נדה של הכלה ושילוב אנשים עם מוגבלויות בחברה. היא הוקמה בשנת 2006 על ידי עמותת “שלוה” ומונה שמונה מוזיקאים, חלקם עם לקויות שונות, וביניהם ממן, שנולד כשעינו הימנית עיוורת ואילו עינו השמאלית כבדת ראייה.

ממן, בוגר האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, בעל תואר ראשון בהלחנה ותזמור ובעל תעודת הוראה, השתלב בלהקה והפך לחלק בלתי נפרד ממנה, אולם בדצמבר 2019, בשיא ההצלחה, התהפך עולמו. “זה קרה כשהייתי ממש בפסגת העולם”, הוא מספר לאתר “שווים”, “עברתי ניתוח ששינה את חיי והפך אותי מאדם רואה לעיוור שנעזר במקל נחייה. היינו בטופ של להקת ‘שלוה’ אחרי הופעה בחצי גמר של ה’כוכב’ ואחרי הופעה מול נשיא ארה”ב דונלד טראמפ. יום אחרי ההופעה ההיא, בזמן שהלהקה המשיכה את מסע ההופעות בעולם, אני כבר הייתי בניתוח שהיה אמור לשפר או לשמר את המצב הקיים, אך בפועל הוא השתבש וגרר אחריו עוד חמישה ניתוחים בתוך פחות משנה. מהגבהים האלה, פתאום בגיל 33 לחזור לגור אצל ההורים בנהריה ולהפוך לאדם לא רואה, זה קשה”.

בבת אחת, כל תוכניותיו של ממן נעצרו – החלום על לימודי תואר שני בחו”ל, סיום האלבום שעליו הוא עובד ועוד עשרות חלומות במגירה. “מצד אחד זה נפל עליי כרעם ביום בהיר”, הוא אומר, “ומצד שני זה קרה בזמן הקורונה, דבר שנתן לי את הזמן להתאבל וללמוד את העולם מחדש ובקצב שלי”.

כל חייו הוא מוזיקאי. “כל הזמן כותב ומלחין, מעולם לא הפסקתי”, הוא מספר, “אני מנגן מאז שאני זוכר את עצמי, וזה לא תמיד בא לי בקלות. ההורים שלי מספרים שבגיל צעיר היה לי צעצוע מנגן שהייתי מחובר אליו. הם קלטו את הפוטנציאל והביאו לי מורים פרטיים הביתה. אף אחד מהם לא מצא פתרון בנושא התווים שאותם לא יכולתי לקרוא. בסופו של דבר פיטרתי את כל המורים ולימדתי את עצמי נגינה. כשהגעתי בגיל 24  לאקדמיה למוזיקה אמרו לי שאני חייב ללמוד תווים. בשנה אחת הצלחתי להשלים את מה שאנשים לומדים במשך שנתיים ושלוש. כולם היו שם מאוד אמפתיים ועזרו לי המון. סיימתי עם תואר בהלחנה ותזמור ועוד שנתיים של השלמה לתעודת הוראה”.  

המגבלה של ממן אמנם שינתה לו את התוכניות, אבל הוא לא מוותר. כרגע הוא בהפסקה מהעבודה עם “שלוה”, אבל את הכישרון והאהבה שלו למוזיקה הוא ממשיך להעביר לדור הצעיר דרך ארגון “מורים ללא גבולות”, שמתווך בין מורים עם מוגבלויות לבתי ספר ברחבי הארץ. כיום הוא מלמד מוזיקה בבית הספר מנחם בגין בנהריה, ובנוסף מעביר הרצאה בשם “תווי פנים” שבה הוא מספר על חוויותיו כילד לקוי ראייה, על חרם שעבר בחטיבת הביניים בשל כך, על התמודדויותיו, על החוויות כנגן בלהקה, ועד לרגע השיא כשניגן מול נשיא ארצות הברית.

ממן בהרצאה “תווי פנים”

“החרם נמשך משהו כמו שנתיים”, הוא משתף אותנו. “אני לא סיפרתי לאף אחד, לא להורים ולא למורים. אני חושב שבאיזשהו מקום פחדתי לאכזב את ההורים שלי, אבל ביום שזה נודע להם הם הפכו עולמות כדי לעזור לי, וכך הגעתי בכיתה ט’ לכיתה חדשה והיה לי שם טוב. אני מניח שהמגבלה שלי תרמה לחרם, כי ילדים לא אוהבים את השונה. מהמקום הזה אני מגיע בהרצאות שלי, להנגיש את השונות ולקבל אותה. לא מפחדים ממה שמכירים”. 

ההרצאה הפכה להיות קצת כמו קבוצת תמיכה. אנשים משתפים בדברים שהם בדרך כלל לא משתפים בהם, כי פתאום הם פוגשים מישהו שמתמודד עם אותם מכשולים ומבין את המקום שלהם. “גם בבתי הספר הילדים משתפים אותי”, הוא מספר. “זכור לי במיוחד מקרה שבו לימדתי חוג בבית ספר יסודי. שמתי לב לילדה בכיתה ב’ שיושבת  לבד בפינה. בסוף השיעור הזמנתי אותה לשיחה וסיפרתי לה שהיא מאוד מזכירה לי את עצמי. כשהיא שאלה למה, סיפרתי לה שגם עליי עשו חרם. היא אישרה ושיתפה אותי בקשיים שלה, ואני שיתפתי את הגורמים הרלוונטיים בבית הספר. כעבור כשנתיים ראיתי אותה בקהל של אחת ההופעות של להקת ‘שלוה’. הזמנתי אותה אל מאחורי הקלעים, ושם היא סיפרה לי שהיא יושבת ראש מועצת התלמידים בבית הספר שלה. לא היה מאושר ממני באותם רגעים”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

נטע בן עמרם, שהשתתפה בהרצאה של ממן, שיתפה את החוויה בעמוד הפייסבוק שלה. “הוא שופך את הלב וחושף את הכאב, את השנים הקשות, את החרמות, את הביזיונות, והדמעות זולגות”, היא כתבה, “ומידי פעם נשמעים מהקהל קולות הסכמה והזדהות. ‘גם לי אמרו ככה, ‘גם עליי צחקו’, וכולם קשובים וכולם אוהבים וכולם אהובים. וגיא ממשיך לשתף ומספר איך מכל סטירה שחטף הוא צמח, ואיך מכל ניסיון הוא גדל. ובין לבין הוא מנגן ושר שירים מעולים ומתוחכמים שכתב. ואני יושבת לידו, מידי פעם משמשת לו כעיניים, נותנת לו כוס מים כשהוא מתפרק, מביאה טישו ומרגישה שאני נמצאת בשיעור אולי הכי חשוב שיכולתי להיות בו”.

להזמנת ההרצאה “תווי פנים”, ניתן לפנות אל גיא ממן בפייסבוק Guy Maman או בטלפון 0526664081.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות