נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותלימודים באקדמיה - גם לאנשים עם מוגבלות שכלית

לימודים באקדמיה – גם לאנשים עם מוגבלות שכלית

תוכנית שוב"ל, שהוקמה לפני 3 שנים על ידי סטודנטים בבינתחומי, מתרחבת וגם מציעה לבוגריה חיבור עם מעסיקים

חניכים של שוב”ל בטקס סיום מסלול

מאת ג’ני בלו

60 בוגרים יש לה כבר לתוכנית שוב”ל (שווה בלימודים), שנוסדה לפני שלוש שנים על ידי קבוצת סטודנטים חלוציים במרכז הבינתחומי בהרצליה, במטרה לשלב אנשים עם מוגבלות שכלית באקדמיה. בינתיים, הצטרפה לפרויקט אוניברסיטת תל אביב, ובקרוב גם האוניברסיטה העברית תתחיל להפעיל את התוכנית.

בראש קבוצת החלוצים עמדו עדי ויזל ותומר גוברין, אז סטודנטים למשפטים בבינתחומי. היוזמה נולדה בעקבות סיפורה האישי של עדי, שלה אחות תאומה, ספיר, שנולדה עם עיכוב התפתחותי. החיים ביחד לימדו אותה על הקושי של ספיר וחבריה להשתלב במסלול החיים הרגיל. “הבנו שלאנשים עם מוגבלות אין אפשרות ללמוד באקדמיה”, אומרים ויזל וגוברין לאתר “שווים”, “ואנחנו מאמינים שכל אדם יכול להיות סטודנט. זה בעצם החזון של התוכנית”.

נכון להיום התוכנית פועלת בבינתחומי ובאוניברסיטת תל אביב. בכל שנת לימודים יש שני סמסטרים, ובכל סמסטר משתתפים 15 חניכים עם מוגבלות שכלית. חומר הלימוד מועבר על ידי סטודנטים מתנדבים. בכל סמסטר מתקיימים 10 מפגשים, שבהם נלמדים חומרים מתחומי המשפטים, הפסיכולוגיה והתקשורת, וזאת בשילוב שיתופי פעולה עם תחנת הרדיו של הבינתחומי. במסגרת הלימודים גם רוכשים החניכים מיומנויות מעשיות כמו שימוש ב”וורד”, מנועי חיפוש, פאוור פוינט, כתיבת קו”ח ועוד. “רבים מהמשתתפים שלנו חסרים את היכולות האלה”, מדגיש גוברין, “וחשוב לנו לתת להם את הכלים”.

התחלת המיזם, כמו כל התחלה, הייתה מאתגרת. “היה צריך להציג את הרעיון ואת הצורך בפני המוסדות האקדמיים”, מספר גוברין. “רצינו לנצל את הפלטפורמה שבה אנשים לומדים ומעצבים את הזהות שלהם, והראינו שיש צורך בקמפוס כמקום של שוויון הזדמנויות והכלה, כדי ליצור חברה טובה יותר. האמנו מכל הלב שברגע שסטודנטים ייחשפו לאוכלוסיות שונות מהם, זה ייתן להם את היכולת להבין את הצורך, להכיר את האנשים האלה, להבין אותם טוב יותר”.

תומר גוברין ועדי ויזל. הכל התחיל מסיפור משפחתי

לדבריו, המטרה הייתה לאפשר לכולם להגיע לאקדמיה, ללמוד ולקבל השכלה. “בסופו של דבר מדובר באנשים שלא בהכרח מקבלים אתגר קוגניטיבי במסגרות השונות שבהן הם עובדים”, הוא אומר. “רצינו שיאמינו בעצמם, ורצינו לספק להם תחושת מסוגלות. הם אומנם לא מקבלים תואר במסגרת התוכנית, אבל כן מקבלים חוויה סטודנטיאלית”.

רגב בן עמי (24), משתתף בתוכנית באוניברסיטת תל אביב, אומר ל”שווים” כי היא פתחה לו אופקים חדשים. “הדבר שהיה הכי כיף ללמוד זה פסיכולוגיה חיובית ומשפטים”, הוא מספר, “זה הדבר שהכי הכי אהבתי. ואני גם שוקל ללמוד את זה עכשיו, להירשם ללימודים”.

תוך כדי העבודה נוצרה קהילה של סטודנטים שרוצים לתרום ולתת מעצמם למען החברה. מרביתם סטודנטים שכלל לא נחשפו לאוכלוסייה עם מוגבלות במסגרות קודמות, ועבורם זוהי הפעם הראשונה. “הדבר המרגש ביותר”, מספר גוברין, “הוא לראות את הקשרים שנרקמו בין הסטודנטים מהקמפוס לבין החניכים של שוב”ל בזמן התוכנית וגם אחריה”.

“הדבר הכי גדול שאני לוקחת מהתוכנית לחיים הפרטיים שלי זה סבלנות וסובלנות”, אומרת מיתר לנדאו (27), ממקימי התוכנית באוניברסיטת ת”א, שלמדה פילוסופיה, כלכלה ומדעי המדינה. “אני מאמינה שעם מאמץ מינימלי של התאמות ותמיכה נכונה, כל אדם יכול להשתלב באופן מלא בחברה שלנו”.

הכי נהנה ללמוד חשיבה חיובית ומשפטים. רגב בן עמי, חניך של שוב”ל, מקבל תעודה

התוכנית, כאמור, החלה כפיילוט בבינתחומי, אבל מההתחלה גוברין וויזל כיוונו לכך שמגוון רחב של אנשים מכל חלקי הארץ יוכלו להשתתף בפרויקט. “ידענו שהצורך אמיתי”, הוא אומר, “וידענו שצריך לבנות את התוכנית ברגישות, בעזרת המון שיחות עומק וחשיבה. את התכנים בפרויקט בונים הסטודנטים, כי האמנו שהידע שאנחנו מקבלים צריך לעבור הלאה”.

מי שמייעץ כיצד להנגיש את התכנים לחניכים היא עמותת “אלווין”, עמותה ותיקה בתחום אנשים עם מוגבלויות. “אנחנו מצמידים לכל סטודנט שלנו מנטור שמלווה אותו ברמה המקצועית והאישית”, מספר גוברין, “זה יכול להיות מתחומי משפטים, תקשורת או פסיכולוגיה. הם עוברים עם המשתתפים על שיעורי הבית ועוזרים להם להבין את החומר הנלמד, מתוך מחשבה של גישור על פערים ושל חיבור בינאישי ומקצועי”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

את הכתבה מבקשים ויזל וגוברין לנצל כדי להודות לשותפים שלהם – עמותת “אלווין”, המרכז הבינתחומי הרצליה, דיקנט הסטודנטים, ד”ר עדי קול ואוניברסיטת ת”א, “שהם שותפים מלאים שלנו לחזון ולדרך”. בימים אלה עובדים בשוב”ל על תוכנית המשך לבוגרי התוכנית, ובקרוב ייפתח סמסטר נוסף באוניברסיטה העברית. “אנחנו מקווים שבעתיד נגיע לכל קמפוס ומוסד אקדמי שרק ירצה לקחת חלק”, הם אומרים.

מלבד השכלה, מציעה תוכנית שוב״ל גם לקשר בין בוגריה לבין חברות במשק שמעוניינות לקחת חלק בשינוי חברתי. בימים אלה קם מיזם “Shoval Partners”, שהוא למעשה מאגר של חברות שרוצות ליצור שיתוף פעולה ולתת הזדמנות לבוגרי שוב”ל להשתלב בעבודה אצלן.

אתר תוכנית שוב”ל

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות