נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותהתוספת לקצבאות הנכות שלא שמעתם עליה

התוספת לקצבאות הנכות שלא שמעתם עליה

כתוצאה מהצמדת הקצבאות לשכר הממוצע ייהנו הנכים – בוגרים וילדים – החל מינואר 2022 מתוספת של 2.45% לקצבה

אחד מההישגים הבולטים של ארגוני הנכים בחקיקת “חוק הנכים” הוא ההצמדה של קצבאות הנכות לשכר הממוצע במשק, שתיכנס לתוקף עוד מעט, בינואר 2022. ב-2003, כמעט לפני 20 שנה, החליט שר האוצר דאז בנימין נתניהו להצמיד את קצבאות הנכות למדד המחירים לצרכן במקום לשכר הממוצע, כפי שהיה עד אז. לפי הערכות, המהלך הזה גרם להפסד של מאות שקלים לחודש בממוצע למקבלי הקצבאות; ככה זה כשהשכר הממוצע במשק עולה בקצב גבוה משמעותית מהמדד.

בכל מקרה, בינואר הקרוב זה משתנה, וזה כולל לא רק את הנכים הכלליים, אלא גם את הילדים הזכאים לגמלת נכה, וגם את מי שמקבלים קצבת שירותים מיוחדים. אלא שכאן מגיע טוויסט קטן בעלילה: בגלל משבר הקורונה וההשלכות הכלכליות הכבדות שלו, הממשלה הקפיאה ב-2021 את גובה השכר הממוצע במשק לצורך הצמדות, ולאחרונה החליטה להמשיך את ההקפאה גם ל-2022.

על פניו בשורה לא טובה, אבל כאן יש עוד טוויסט: אחרי משא ומתן עם ארגוני הנכים, הוחלט שכדי לפצות על אי ההצמדה לשכר הממוצע, ייהנו מקבלי קצבאות הנכות לאורך כל 2022 ממעין “פיצוי” או “תחליף להצמדה” בדמות תוספת של 2.45% לקצבאות. יש לציין, שוב, כי המהלך כולל גם את הילדים המקבלים גמלת ילד נכה, וגם את מקבלי קצבת שירותים מיוחדים.

בימים האחרונים, בהמשך לאישור תקציב המדינה בממשלה ל-2021-2022, הופץ לחברי הכנסת תזכיר חוק בשם “ההתייעלות הכלכלית”. במסגרת התזכיר, מוצע בין השאר להגדיל את קצבת הנכות ב-2.45% כתחליף להצמדתה לשכר הממוצע במשק. “כחלק מתיקון מס’ 200 לחוק הביטוח הלאומי, נקבע כי החל משנת 2022 יוצמדו כלל קצבאות הנכות לשכר הממוצע במשק”, נכתב בתזכיר החוק. “לאור זאת, כתוצאה מהקפאת השכר הממוצע לשנת 2022 כמוצע בתזכיר החוק, קצבאות הנכות יישארו ברמתן בשנת 2021. לפיכך, על מנת לתת מענה לעניין, מוצע להגדיל בשנת 2022 את קצבאות הנכות בשיעור של 2.45%, חלף ההקפאה”.

למה דווקא 2.45%? בתזכיר מוסבר כי שיעור זה נקבע בהתאם לשיעור עליית מדד השכר בסקטור הציבורי הקהילתי בשנים 2018 ו-2019 . כמו כן, בתזכיר מוצע לייצר הסדר דומה גם בשנת 2023, וזאת על מנת למנוע שינוי מלאכותי בקצבאות בשנה המדוברת. המשמעות היא שייתכן שגם ב-2023 תיתנן תוספת של 2.45% לקצבאות הנכות כתחליף להצמדה לשכר הממוצע.

הפגנת נכים שנערכה לאחרונה בתל אביב. צילום: דוברות נכה לא חצי בן אדם

מה המשמעות מבחינת מקבלי הקצבאות עצמם? אחרי אישור התקציב בכנסת, בסביבות חודש נובמבר, העלאת הקצבאות תהיה עניין סגור וחתום. לפיכך, החל מינואר 2022 מקבלי קצבת נכות כללית בשיעור 100% יקבלו קצבה חודשית בגובה 3,700 שקל. לסכום זה יש להוסיף עתה 2.45%, שזה פיצוי ההצמדה, ולקבל קצבה סופית של 3,791 שקל בחודש. בשנה שלמה מדובר בתוספת של יותר מ-1,000 שקל.

בהתאם, מי שמקבל קצבת נכות של 74% צפוי לקבל 2,522 שקל בחודש, פלוס 2.45%, שזה נותן קצבה חודשית של כ-2,584 שקל. קצבת שירותים מיוחדים בגובה 50% אמורה להקנות החל מינואר הקרוב סך של 1,527 שקל בחודש, אליו יש להוסיף עוד 2.45%, וביחד 1,564 שקל.

גמלת ילד נכה בשיעור 100% אמורה לעמוד מינואר 2022 על 2,691 שקל בחודש, ואחרי פיצוי ההצמדה היא תעמוד על 2,757 שקל.

וכך זה נראה בטבלה:

אלכס פרידמן, יוזם מאבק הנכים ויו”ר “נכה לא חצי בן אדם”, אמר ל”שווים” כי “אחת ההצלחות הגדולות והמרגשות של חוק הנכים שהעברנו בשנת 2018 זה החזרת מנגנון ההצמדה לשכר הממוצע במשק, דבר אשר מבטיח עלייה של מאות שקלים בקצבאות הנכים מידי שנה. משמח עוד יותר שהצלחנו להבטיח את התוספות גם בשנה הבאה למרות ההקפאה הצפויה, ואנחנו מקווים לפתרון ביתר המחלוקות כבר בימים הקרובים”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות