נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותעשור עבר, והמדינה עדיין מצפצפת על החוק שחוקקה עבור הנכים

עשור עבר, והמדינה עדיין מצפצפת על החוק שחוקקה עבור הנכים

ב-2011 נקבע שיש להנגיש את כל מבני הציבור בישראל. ב-2021 מאות עדיין לא הונגשו. ועכשיו? המדינה רוצה עוד דחייה

מאת גיא אקוקה

קצת קשה להאמין, אבל עשור אחרי שהמדינה (באמצעות משרד המשפטים) התקינה תקנות המחייבות אותה להנגיש לאנשים עם מוגבלויות את מבני הציבור שלה – משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, בתי חולים ועוד – מאות מבנים טרם הונגשו. יותר מכך, לאחרונה ביקש משרד האוצר, בתזכיר חוק שהפיץ, לדחות שוב, בפעם השלישית, את המועד המחייב להנגשה לתקופה של בין 3 ל-5 שנים.

לפי תזכיר החוק, עד עתה הונגשו כ-900 מבני ציבור, בעוד ש-400 לא עברו תהליך התאמה לנכים. בין המבנים האלה נכללים משרדי ממשלה, בתי חולים, רשויות מקומיות ועוד. אחד מהמשרדים שפנו בבקשה לדחייה הוא משרד הבריאות, שמבקש שלוש שנים נוספות כדי להשלים את חובות ההנגשה של המבנים באחריותו. עד כה, דיווח המשרד, הוא הספיק להנגיש למשל רק 20% מבתי החולים הציבוריים.

התקנות, כאמור, תוקנו ב-2011, ושנה לאחר מכן נכנסו לתוקף במסגרת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. לפי התקנות, בכל בניין קיים אשר ניתן בו שירות לציבור, יש לבצע התאמות הנוגעות למבנים, לתשתיות ולסביבת הבניין, כך שהבניין יהיה נגיש לאנשים עם מוגבלות. זאת, כדי לאפשר להם לקבל שירות באופן שוויוני, מכובד ועצמאי, יחד עם כלל הציבור.

בתקנות נקבעו לוחות זמנים מסודרים לביצוע. כך למשל, רשות מקומית שהייתה צריכה להנגיש עד 50 מבנים קיימים, נדרשה להשלים 100% מהמשימה עד יוני 2020. המועד עבר. רשות שנדרשה לבצע הנגשה של בין 51 ל-100 בניינים, הייתה מחויבת לסיים את המהלך עד יוני 2021. גם מועד זה חלף.

צעיר בכיסא גלגלים לא מצליח לרדת במדרגות בבית המשפט (צילום ארכיון)

כפי שצוין מקודם, המדינה מבקשת הארכת זמן לביצוע הפרויקט, שהיה אמור כבר להסתיים, זו הפעם השלישית. “שוב דוחים את הקץ”, אמר ל”שווים” גורם בכיר בתחום הנגישות, “המחדל הזה מקשה על שילובם, ניידותם וחופש התנועה העצמאית של אנשים עם מוגבלות, לרבות קשישים, נכי גפיים ואנשים עם עיוורון, ומונע מהם קבלת שירותים בסיסיים כמו בריאות וחינוך”.

אותו גורם הביע תמיהה על כך שנושא הדחייה עלה שוב בלי דיון מעמיק וללא שיתוף ארגוני הנכים והגופים המייצגים אנשים עם מוגבלויות. “הזכות לניידות ולנגישות לשירותים ולמוצרים הינה זכות חוקתית בדמות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו”, הסביר, “וכן חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, והתקנות הנגזרות מתוכו ומכוחו, ובכלל זה תקנות הנגישות לשירות. עבור אנשים עם מוגבלות לא מדובר במותרות או בפריבילגיה, אלא בשירות בסיסי שמניעתו מהם מגבילה את זכותם מלקבל את אותם שירותים הניתנים באופן פרונטלי לכל אדם שאינו אדם עם מוגבלות.

“אדם עם מוגבלות צריך הנגשה כאן ועכשיו”, הוא ממשיך, “וכל דחייה נוספת, לא כל שכן דחייה של עד חמש שנים עם אופציה אין סופית להארכת המועדים הנתונים בידי הממשלה, מהווה פגיעה אנושה בציבור זה וביכולתו לנהל אורח חיים תקין ונורמטיבי במרחב הציבורי”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: “בשנים האחרונות הושקעו על ידי מינהל הדיור הממשלתי מאמצים ומשאבים רבים להשלמת חובת הנגישות בכלל הבניינים הקיימים של משרדי הממשלה. לאור קשיים שעלו במהלך ביצוע עבודות הנגישות, בעיקרם תכנוניים ומשפטיים, למינהל הדיור הממשלתי נדרש פרק זמן נוסף לצורך השלמת כלל התאמות הנגישות הנדרשות”.

מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים נמסר: “בחוק התקציב (חוק ההסדרים) אשר עבר בממשלה השבוע דרשו גורמים רבים דחיות בלוחות הזמנים של מועדי הנגשה, וביניהם – הרשויות המקומיות, משרד הבריאות ומשרדי הממשלה. לאורך כל הדיונים המקדימים עמדה הנציבות על הקושי והבעייתיות שבדחיית מועדים, ודרשה כי דחייה במידה שתינתן תהיה קצרה וקצובה בזמן, וכן שייקבעו מנגנונים נוספים כגון שקיפות ופרסום מצב ההנגשה בפועל. בנוסף, דרשנו כי יינתנו כלים של ממש ליישום הדרישות בשטח. לשם כך העברנו אתמול בוועדת שרים תיקון חוק אשר ייתן בידי הנציבות סמכויות אכיפה נוספות ויכולות להטיל קנסות (עיצומים כספיים). בעקבות דרישתנו צומצמה באופן משמעותי תקופת הדחייה ונקבעו מנגנונים של פרסום ושקיפות. עם זאת, לא כל דרישותינו קיבלו מענה בהחלטה, ואנו נוסיף לפעול לצמצום הפגיעה באנשים עם מוגבלות, יחד עם כל שאר השותפים מול משרדי הממשלה ובכנסת”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות