נושאים קשורים

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"

“בונוסים לבכירים יותנו בקליטת עובדים עם מוגבלות”

כך אמרה רשות החברות הממשלתיות במהלך דיון בוועדת הרווחה בהצעת החוק לשילוב עובדים עם מוגבלות בחברות אלה. ההצעה אושרה לקריאה שנייה ושלישית



הכירו: כמה מותגים בינ”ל מהם תוכלו לרכוש בגדים נגישים

בכל שנה מפסידות יצרניות הביגוד כ-3 טריליון דולר בגלל אי הכללת אנשים עם מוגבלויות כקהל יעד. ריכזנו עבורכם שישה מותגים שדווקא כן פועלים לקידום אופנה נגישה
ראשיחדשותככה נערכים ל-1 בספטמבר? עשרות ילדים בחולון ללא גן חינוך מיוחד

ככה נערכים ל-1 בספטמבר? עשרות ילדים בחולון ללא גן חינוך מיוחד

במקום, מופנים הילדים לשילוב. העירייה: "משרד החינוך לא נערך לכמות ילדים כזו". אמא: "אני לא אלך לעבודה ואשב עם הבן בבית"

עשרות הורים לילדים בגני החינוך המיוחד בחולון (גילאי 3-6) אובדי עצות לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה. שבועיים וקצת נותרו עד ל-1 בספטמבר, ולילדיהם אין גן חינוך מיוחד – לא בעיר מגוריהם וגם לא ברשויות הסמוכות.

אחד מהמקרים שהגיעו לאתר “שווים” הוא של גל טרפון, בן 3 וארבעה חודשים מחולון, שאובחן על הרצף האוטיסטי לפני כחודשיים ואמור להיכנס לאחד מגני התקשורת בעיר. לצערו ולצער הוריו, התברר שאין מקום עבורו, והוא ייאלץ, בניגוד לרצון ההורים, לוותר על זכאותו לגן חינוך מיוחד וללכת לגן רגיל עם סייעת אישית.

אמא של גל, מור, שוחחה עם מנהלת אגף גני הילדים בעיריית חולון, וזו הסבירה לה שאין מה לעשות כי פשוט “אין מקום”. בשיחה, שהגיעה ל”שווים” מקבוצת הפייסבוק סחל”ב של שרונה שליו ובת אל שאלתיאל, אמרה מנהלת האגף שכמו גל יש עוד 50 ילדים מחולון, שלכולם לא נמצא מקום בגני החינוך המיוחד בעיר.

“לצערי הרב, כל מי שנמצא בחריגים אין לנו מקום בשבילו בגני החינוך המיוחד”, הבהירה המנהלת, “ההוראה שקיבלנו ממשרד החינוך היא לבדוק מול ההורים אם הם מסכימים שיינתן לילד סל אישי לשילוב. אם הם לא מסכימים, אין טעם לקיים ועדת סל אישי”. כאשר מור שאלה מה קורה עם הילד במצב הזה, ענתה המנהלת: “אז אין לו תמיכה”.

בתגובה אמרה מור כי “זה לא נשמע הגיוני כשילד מאובחן עם אוטיזם ויש לו 100% נכות”, והמנהלת השיבה: “צריך להבין שזאת המציאות… הוגשו מעל 300 ילדים לוועדות נפתחים איקס תקנים, אין מקומות לכולם”. מור ניסתה לברר אם מדובר בבעיה ייחודית לחולון, וכל כך השיבה המנהלת: “אני מדברת על כל הארץ. פנינו לכל המקומות ברדיוס של שעה נסיעה מחולון לברר האם יש מקומות בגנים, ואין”.

נכון לעכשיו, אין לו גן. גל טרפון

לדברי המנהלת, זו לא הפעם הראשונה שאין מקומות בגני החינוך המיוחד בעיר. “בשנה שעברה גם היו חסרים לנו כ-30 מקומות לילדים”, סיפרה, “זה הרבה פחות מהיום. הילדים האלה נכנסו לגנים רגילים עם תמיכה של סייעת. מתוך ה-30 ילדים, חלקם השתלבו מעולה ולא קיבלנו בקשות מעבר. ל-8 ילדים היה מאוד קשה, וכבר בינואר אשתקד הוגשה בקשה להעביר אותם לחינוך המיוחד, אבל כל השנה הקודמת הם למדו בחינוך הרגיל. השנה, מי שביקש כמובן היה הראשון שהתקבל מכיוון ששנה הוא היה בחינוך הרגיל”. 

מקרה נוסף הוא של נועם בן ה-5, שעולה לגן חובה בחולון ומאובחן עם עיכוב התפתחותי. למרות שיש המלצות מנוירולוגית, פסיכולוגית, גננת וקלינאית תקשורת להשמה בגן חינוך מיוחד, עיריית חולון דורשת שהוא ילמד בגן רגיל שלא מותאם לצרכיו. “הסל האישי לא יעזור במקרה של הבן שלי”, אומרת אימו, “מתעלמים לגמרי מצרכיו. אף אחד אפילו לא דן איתנו על זה בוועדת חריגים, וכבר נאמר לי מפורשות שאין מקום בגן חינוך מיוחד. מבחינתי, אני לא שולחת אותו לגן רגיל. אני לא אלך לעבודה ואשב בבית עם הילד שלי. הילד שלי לא גמול, יצחקו עליו, אף אחד לא יחליף לו, הוא יסבול כל הזמן בגן. אני לא אעשה לו את זה”.

מקרים אלו מצטרפים לכ-50 מקרים נוספים בחולון. ההורים דורשים פתרון מיידי מהעירייה וממשרד החינוך, אך בינתיים ללא תוצאות. שליו ושאלתיאל, שהמקרה של גל הגיע לפתחן, ניסו לעזור, אך כשהחלו לברר את הנושא גילו כי מדובר בבעיה רחבה בכל העיר. “נחשפנו לעוד סיפורים של הורים שאין לילדיהם גן ב-1.9″, הן אומרות ל”שווים”, “ואנחנו פועלות ביתר שאת כדי לפתור את הסוגיה. לצערנו, בישראל של היום קל מדי לפגוע בילדים עם מוגבלות ובזכויות שלהם”.

ראש עיריית חולון מוטי ששון. צילום מוויקיפדיה

מעיריית חולון נמסר בתגובה: “כעיקרון, ועדת השיבוץ לחינוך המיוחד, שמורכבת מאנשי מקצוע של הרשות המקומית, משרד החינוך וייעוץ פסיכולוגי, משבצת את הילדים במוסדות החינוך על פי רמות התפקוד שלהם ועל פי האפיון שנקבע להם בוועדת הזכאות במשרד החינוך, ובהתחשב בצרכים של כלל הילדים הנדרשים לשיבוץ.

“משרד החינוך קבע את דיוני הוועדות עד ל-10.8.21, ובעצם רק לאחר מועד זה ניתן יהיה לדעת מהו היקף הבקשות ובחירת ההורים את המוסדות. בנוסף, התווספו ילדים שעירערו על אי זכאותם שנקבעה במשרד החינוך וזכו בסופו של דבר בזכאות בוועדת ההשגה .

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

“לצערנו, משרד החינוך לא היה ערוך לכמות כה גדולה של ילדים בשלב כה מאוחר, ולכן אין מספיק צוותים חינוכיים לקלוט את כל הילדים הזכאים במסגרות החינוך המיוחד. יחד עם זאת, גם כשילד משובץ לגן רגיל, הוא זכאי על פי החוק לסל משאבים אישי לתמיכה בצרכיו, ולכן גם בגן רגיל הוא יקבל מענה הולם.

“יש לציין כי בשנה הבאה ניתן יהיה להגיש שוב בקשה להעברה לגן חינוך מיוחד. יודגש כי עיריית חולון משקיעה משאבים עצומים במסגרות החינוך המיוחד בעיר, ורק השנה פתחה שלושה גנים חדשים לאוטיסטים ושני גנים נוספים לילדים עם עיכוב התפתחותי. בעיר פועלים בסך הכל 42 גני ילדים לחינוך מיוחד, 8 בתי ספר לחינוך מיוחד, 93 כיתות מיוחדות בבתי הספר הרגילים וכ-1,000 ילדים עם צרכים מיוחדים המשולבים בגנים ובבתי ספר רגילים”.

ממשרד החינוך נמסר: “בשל היערכות לפתיחת גני ילדים נוספים בעיר חולון, שייתנו מענה לצורך הקיים, טרם ניתן שיבוץ סופי לכל הילדים”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות