נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותלזה אין כסף: בגלל 1.5 מיליון ש', פעילות לילדים עיוורים בסכנה

לזה אין כסף: בגלל 1.5 מיליון ש’, פעילות לילדים עיוורים בסכנה

משרד הרווחה לא מוצא מימון להסעות לילדים לקויי ראייה לפעילות אחה"צ. הורים: "רק שם הם מרגישים שייכים ושווים"

מאת עו”ד גיא אקוקה

משרד הרווחה אינו מקצה תקציב להסעות ילדים עם עיוורון ולקויות ראייה לפעילות בבתי תלמיד, ובכך מעמיד בסכנה את המשך קיומה. עד שנת תשפ”א התקיימה הפעילות במסגרת משרד החינוך. כעת הועברה האחריות למשרד הרווחה, שלא מוצא מימון לסעיף ההסעות -כ-1.44 מיליון שקל לשנה. ברווחה אומרים כי מעתה “עיקר חלקו בפעילות של משרד החינוך יעבור למרחב המקוון”. עבור מאות הורים וילדים מדובר בבשורה קשה, וארגונים למען העיוורים נלחמים כדי למצוא פתרון. 

בתי תלמיד בפריסה ארצית נועדו לכלל הילדים ובני הנוער עם המוגבלויות, אולם בתי התלמיד המדוברים הם ייחודיים עבור ילדים עם עיוורון ולקויות ראייה. מדובר בפעילות חינוכית ושיקומית יומיומית, המתקיימת אחרי שעות הלימודים, ומטרתה הקניית כלים וכישורי חיים לילדים.

“ההורים והילדים נותרו ללא פתרון בעקבות העברת הפעילות ממשרד החינוך למשרד הרווחה”, אומרת יעל וייס-ריינד, מנהלת “אופק לילדינו”, ארגון ארצי של הורים לילדים עם עיוורון ולקויות ראייה. “פעילות בחברת השווים לילדים עם עיוורון או לקות ראייה היא חלק מרכזי, בלתי נפרד וחיוני בתהליך השיקום, על מנת להקנות להם כישורים ויכולות בכל תחומי החיים. ללא הסעות רבים מהילדים לא יוכלו לקחת חלק בפעילות”.

בישראל חיים כיום כ-3,000 ילדים ובני נוער עם עיוורון ולקויות ראייה. כ-450 מתוכם מתעתדים ליטול חלק בפעילות של בתי התלמיד בשנת הלימודים הקרובה. על פי נתוני משרד הרווחה, עלות ההסעה עבור כל ילד נאמדת בכ-3,200 שקל לשנה, ובסך הכל כ-1.44 מיליון שקל.

רוצה להיות עם ילדים כמוה. ירדן דולינר

במכתב ששלח ארגון “אופק לילדינו” לאחרונה לשר הרווחה הנכנס מאיר כהן, נטען כי היעדר ההסעות לפעילות כה חיונית יפגע אנושות בילדים, ייצור אפליה ואי-שוויון וימנע מהם פעילות שכבר היום ניתנת על ידי משרד הרווחה לילדים עם כל מוגבלות אחרת. עוד נטען כי מניעת שירות כה חיוני לשיקום הילדים תמנע מהם את השילוב המיטבי והמכיל אשר כה נדרש בעבורם וביתר שאת בשנה מאתגרת זו, אשר סופה אינו נראה באופק. גם במרכז לעיוור בישראל פנו למשרד הרווחה בדרישה לפתרון.

“חשוב לילדה שלי להרגיש שווה ושייכת”

“מאוד מקומם שאין תקציב להסעות וזה קריטי כי אנחנו אנשים עובדים ואין לילדה שלנו איך להגיע לפעילות אם אין הסעה”, אומרת לאתר “שווים” נעמי דולינר מאלפי מנשה, שבתה ירדן בת ה-10 משתתפת בפעילות. “חשוב מאוד לירדן לא להיות לבד אלא עם ילדים כמוה. בחברתם היא לא מרגישה שונה ובודדה בגלל המגבלה, אלא חשה שייכות ומתמודדת עם המגבלה בחברה של ילדים בדיוק במצבה. היא מרגישה שווה ושייכת ועם מסוגלות, והמסגרת מאוד נחוצה מבחינה פרקטית ורגשית כאחד, על אחת כמה וכמה בתקופה כזו. סביבה של ילדים עם מוגבלות זהה מקנה לה ביטחון רב שמעצים אותה בצורה בלתי רגילה”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

קסם זבורוב, מנהלת בית התלמיד של מגדל אור (מרכז בפריסה ארצית לקידום אנשים עם לקויות ראייה או עיוורון) בבאר שבע, אומרת כי המסגרת מקנה כלים חיוניים וייחודיים לשילוב הילד בחברה, אשר אינם בנמצא עבור אוכלוסייה זו גם בשל היעדר הנגשה מתאימה. לדבריה, היעדר הסעות לפעילות עבור חלק לא מבוטל מהמשתתפים, לרבות מהפריפריה אך לא רק, יהווה חסם שבגללו הם לא יגיעו כלל לפעילות, ובכך תימנע ותיפגע השתתפותם “באופן אנוש”.

ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים נמסר בתגובה כי “שיתוף הפעולה בין משרד החינוך למשרד הרווחה בפעילות ספציפית זו יופסק, כאשר עיקר הפעילות של משרד החינוך יעבור למרחב המקוון, וייתכן כי פעילות פרונטלית תתקיים אחת לחודש. כמו כן נמסר כי “עם קבלת ההודעה ממשרד החינוך התכנסה ישיבה של המשרד עם מפעילי בתי תלמיד ברחבי הארץ. משרד החינוך התחייב להמשיך בתוכנית במסגרת תקציב משרדו, ואנו בודקים אלטרנטיבות כדי שהילדים ייפגשו לא רק באמצעים מקוונים”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות