נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותמתווה הלימודים בחינוך המיוחד בצל הקורונה: עשינו לכם סדר בדברים

מתווה הלימודים בחינוך המיוחד בצל הקורונה: עשינו לכם סדר בדברים

מוסדות החינוך המיוחד, הכיתות הקטנות והילדים המשולבים: כך הם ילמדו בשנת הלימודים הקרובה בשגרה ובמצב תחלואה

לפני שעה קלה פירסם משרד החינוך את המתווה הפדגוגי שלו לשנת הלימודים הקרובה, שתיפתח ב-1 בספטמבר, וכל זאת בצל מגפת הקורונה והתחלואה המתגברת. אותנו, מטבע הדברים, מעניין במיוחד מתווה החינוך המיוחד, או במילים אחרות “תלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים”.

לפני שעוברים למתכונת הפעילות בחינוך המיוחד, צריך להכיר את מתכונת הפעילות בחינוך הכללי, והיא מחולקת לקבוצות לפי אגפי גיל:

חינוך יסודי

כיתות א’-ד’ כולל חטיבה צעירה: בשגרה ובתחלואה – למידה בהיקף מלא כבשגרה, 6 ימים בשבוע. כיתות א’-ב’ – 29 שעות שבועיות, כיתות ג’-ד’ – 31 שעות שבועיות.

כיתות ה’-ו’: במצב שגרה – למידה בהיקף מלא, 6 ימים בשבוע, 32 שעות שבועיות. במצב תחלואה בעיר כתומה/אדומה – מומלץ לפעול לצמצום מגעים.

כיתות ז’-ט’ בבתי ספר יסודיים: במצב שגרה – למידה בהיקף מלא, 6 ימים בשבוע, 32 שעות שבועיות. במצב תחלואה בעיר כתומה/אדומה – מומלץ לפעול לצמצום מגעים.

חינוך על יסודי

כיתות ז’-ט’: במצב שגרה – למידה בהיקף מלא כבשגרה, 6 ימים בשבוע, על פי שעות האורך בהתאם לשכבת הגיל, למעט בתי ספר אשר בחרו לעבור ל- 5 ימי לימוד בשבוע בשנה”ל תשפ”ב. במצב תחלואה בעיר כתומה/אדומה – מומלץ לפעול לצמצום מגעים. ביישובים/שכונות בצבע “אדום” בלבד – תלמידי כיתות ח’ ומעלה יעברו ללמידה מרחוק אם בשכבה יש פחות מ-70% פטורי בידוד בהתאם לנתוני מערכת התחלואה (משל”ט).

כיתות י’-י”ב: במצב שגרה – למידה בהיקף מלא כבשגרה, 6 ימים בשבוע, על פי שעות האורך בהתאם לשכבת הגיל, למעט בתי ספר אשר בחרו לעבור ל- 5 ימי לימוד בשבוע בשנה”ל תשפ”ב. במצב תחלואה בעיר כתומה/אדומה – מומלץ לפעול לצמצום מגעים. ביישובים/שכונות בצבע “אדום” בלבד – תלמידי כיתות ח’ ומעלה יעברו ללמידה מרחוק אם בשכבה יש פחות מ-70% פטורי בידוד בהתאם לנתוני מערכת התחלואה (משל”ט).

ועכשיו לחינוך המיוחד:

בפתיחת הפרק המתייחס לתלמידי החינוך המיוחד נכתב כך: “לאחר חופשת הקיץ מתוכננים תלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים לשוב ללמידה פיזית מלאה במוסדות החינוך”.

מתכונת הפעילות

תלמידים עם מוגבלות הלומדים במוסד לחינוך מיוחד: בשגרה ובתחלואה תתקיים למידה על פי מערכת הלימודים הרגילה במוסד החינוכי ובהתאם להגבלות ככל שיהיו.

תלמידים הלומדים במרכזים החינוכיים בבתי החולים יפעלו בהתאם למערכת הלימודים הרגילה.

תלמידים חולים בביתםימשיכו את לימודיהם על פי התוכנית שגובשה עבורם.

תלמידים הלומדים בכיתות חינוך מיוחד בבית ספר רגיל (הכוונה לכיתות קטנות דוגמת כיתות תקשורת):

תלמידים עם מוגבלות בשכיחות גבוהה (כיתות לתלמידים עם לקויות למידה, הפרעות התנהגות, עיכוב שפתי ועיכוב התפתחותי)  ילמדו על פי מתווה אגפי הגיל.

תלמידים עם מוגבלות בשכיחות נמוכה (תלמידים עם אוטיזם, הפרעות נפשיות, לקות שמיעה, חירשות, לקות ראייה, עיוורון, מוגבלות שכלית-התפתחותית, נכות פיזית)  ילמדו על פי מערכת השעות הקבועה ועל פי המפורט בסעיף מוסדות חינוך מיוחד.

תלמידים עם מוגבלות בשילוב אישי הלומדים בכיתה רגילה:  ככלל התלמידים ילמדו עם בני כיתתם על פי מתווה אגפי הגיל.

דגשים ארגוניים ניהוליים

מומלץ להכין “תוכנית לצמצום מגעים”. התוכנית תכלול:

מתכונת שמירה על קשר מרחוק עבור תלמידים/כיתה בבידוד.

אפשרות ללמידה בקבוצות מצומצמות, הפרדה במרחבי הפעילות השונים, שימוש במרחבי חוץ, בחצר בית הספר ובסביבתו בהתחשב בצורכיהם של תלמידים עם מוגבלות

מפגש חשיפה עם הצוות להצגת המתווה הכללי ולהיערכות להפעלת התוכנית, כללי התנהגות ודגשים לאורחות חיים.

הצגת מתכונת ההפעלה להורים, לרבות למידה במרחב פתוח, שמירה על קשר מרחוק, למידה במצב תחלואה, אופני הקשר עם תלמידים בבידוד.

הקצאת זמן תמיכה לצוותים בהיבטים פדגוגיים, חברתיים ורגשיים באמצעות אנשי צוות, כגון יועצת, פסיכולוגית, מדריכה, מפקחת.

היערכות למענה הפרטני המתאים לכל אחד מהתלמידים עם המוגבלות בלמידה בקבוצות מצומצמות. מומלץ לשמור על שיבוץ בקבוצה קבועה, למידת התלמיד בקבוצה עם מחנך הכיתה והשתתפות הסייעת האישית בקבוצה בה לומד התלמיד.

תלמיד שהכיתה או המרחב הסמוך לכיתה הונגשו עבורו, ימשיך ללמוד עם הקבוצה בה שובץ בכיתתו המונגשת (במקרה של צמצום מגעים ולמידה בקבוצות מצומצמות).

שימוש במרחבי חוץ, בחצר בית הספר ובסביבתו תוך התחשבות בצורכיהם ובהנגשות הנדרשות לתלמידים עם מוגבלות.

הסברה על חשיבות ההקפדה על אורחות החיים.

דגשים פדגוגיים

חשוב לתכנן את הלמידה כך שתתאים ליכולות של התלמידים ולצרכים הלימודיים, החברתיים והרגשיים השונים, כפי שזוהו בסוף שנה”ל תשפ”א, וכן ליעדים הלימודיים המתאימים לכל אחד מהתלמידים.

עקרונות:

במהלך החודש הראשון יוקדש זמן למשימת ההסתגלות וההתמקמות מחדש. מוצע לקיים פעילויות חווייתיות, שיחות רגשיות והזדמנויות לשיתוף בהן יוכלו כלל התלמידים לעבד יחד את התחושות שמלוות אותם עם שובם ללמידה.

חשוב לקיים למידה פעילה, מגוונת וחווייתית, לשלב הפוגות בשיעורים, להרבות בפעילות גופנית ולקיים למידה חוץ כיתתית וחוץ בית ספרית.

חשוב לקיים למידה להעמקת הידע ולתרגול שימוש בכלים טכנולוגיים מגוונים, ובאמצעותם להמשיך ולפתח מיומנויות להגברת העצמאות ולהיכרות עם הסביבה הדיגיטלית.

חשוב לערוך מיפוי כולל לתלמידים עם מוגבלות בשילוב אישי ומיפוי כלל התמיכות של כל אחד מהתלמידים עם הסל האישי.

יש להיערך ליישום מענים מותאמים על פי הצורך: למידה וטיפול מרחוק, מענה במוקד חינוכי ברשות, מפגש בבית התלמיד.

במידה שתתקיים למידה בבית לחלק מהתלמידים בחלק מימות השבוע תיבחן אפשרות שתלמיד עם מוגבלות בשכיחות נמוכה (תלמידים עם אוטיזם, הפרעות נפשיות, לקות שמיעה, חירשות, לקות ראייה, עיוורון, מוגבלות שכלית-התפתחותית, נכות פיזית) ילמד במוסד חינוכי כל ימות השבוע.

בניית תח”י ומתן תמיכות לתלמידים עפ”י התוכנית.

תלמיד שלומד במסגרת לחינוך מיוחד ומשולב באופן חלקי בכיתה בחינוך הרגיל ימשיך שילוב זה על פי התוכנית האישית שנקבעה בעבורו.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות