נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשות"לא יכולים לממן לילד משלבת? הוא לא יכול להיכנס לצהרון"

“לא יכולים לממן לילד משלבת? הוא לא יכול להיכנס לצהרון”

רשת "הכוכב הבא" עם מאות צהרונים בארץ דורשת מהורים לילדים משולבים לדאוג לסייעת ולשלם לה כתנאי קבלה. הרשת: "אולי נפלה טעות בתקנון". נציבות שוויון: "זו הפליה אסורה"

מאת ג’ני בלו

“הכוכב הבא” היא לא רק תוכנית טלוויזיה עתירת רייטינג. היא גם, כך מסתבר, רשת צהרונים גדולה עם פריסה של מאות צהרונים ברחבי הארץ. באתר שלה מתגאה הרשת כי כל פעילותה מפוקחת ומבוקרת על ידי משרד החינוך ומשרד הכלכלה, ו”מאז נחקק חוק הצהרונים אנו פועלים תחת מתווה ‘ניצנים’ של משרד החינוך” (מדובר ברשת הצהרונים של המשרד עצמו).

ב”כוכב הבא”, שלה צהרונים בתל אביב, בבית אריה ובמועצות האזוריות שומרון ובנימין, גם גאים לספר כי הם משלבים במסגרות שלהם כל ילדה וילד מכל המגזרים: חילונים, דתיים, חרדים, ילדי חינוך מיוחד ואחרים. “על מנת להתאים את עצמנו לצורכי הילדים ולטובתם”, כתוב באתר, “אנחנו ממציאים את עצמנו כל פעם מחדש, חושבים מחוץ לקופסה, נותנים תשומת לב לכל פרט, משתפים אתכם, ההורים, ומקשיבים לכם ולילדיכם”.

עד כאן נשמע נהדר. אלא שהמציאות בשטח מעט שונה מהאידיאליזציה שעושים לעצמם ברשת, בוודאי בכל הנוגע לילדים עם מוגבלות. בימים האחרונים הגיע תקנון “הכוכב הבא” לשנת הלימודים הקרובה לידי אתר “שווים”, וזה מה שכתוב בו בפרק “הצהרת בריאות” בסעיף 5: “ילד המלווה בשעות הבוקר עם סייעת שילוב (אין הכוונה לסייעת רפואית), יוכל לקחת חלק בצהרון רק במידה שהוריו ידאגו להעסקת ותשלום עבור סייעת שילוב גם בשעות הצהרון”. גם בראש מסמך התקנון מתנוססים הלוגואים של משרדי הכלכלה והחינוך.

מה משמעות הסעיף הזה? פירוש הדבר שבעוד שבשעות היום סייעת השילוב מסובסדת על ידי המדינה, בשעות הצהרון ההורים צריכים לשלם לה את הסכום במלואו מכיסם. מדובר בסכומים שעשויים להגיע ל-70 שקלים ויותר לשעה. אם לוקחים בחשבון שחלק מההורים בוחרים, לטענתם בלית ברירה, להשלים שכר למשלבת גם בשעות הלימודים הרגילות, לנוכח השכר הזעום שמשלמת המדינה, הרי שההוצאות של משפחות רבות על גן ועל צהרון הן מטורפות. ומי שלא מסוגל לשלם? לפחות לפי תקנון “הכוכב הבא”, ילדו לא יוכל להשתלב בצהרון.

שחור על גבי לבן: התנאי של רשת “הכוכב הבא” להורים

מיכל (שם בדוי) משכונת הדר יוסף בתל אביב, היא אם לילדה עם צרכים מיוחדים בתפקוד גבוה, שעתידה לעלות עוד שבועיים לגן טרום חובה. ממסמך שקיבלה מיכל ממסגרת הצהרון של “הכוכב הבא”, הפועלת בגן של בתה בעיר, נודע לה כי הבת לא תוכל להשתלב בצהרון ללא משלבת צמודה, וכל זאת שלושה שבועות בלבד לפני תחילת שנת הלימודים.

“היינו שנה במעון יום שיקומי יחידי שפועל ביפו, ומשיקולים שונים החלטנו להירשם אז לגן פרטי”, היא מספרת ל”שווים”. “הייתה לנו משלבת שסייעה בפן המוטורי, הרגשי והחברתי, ועל מנת להשלים את הפערים של הילדה הסכמנו להשלים את שכרה באופן פרטי. פשוט לא הייתה לנו ברירה.

“השנה”, היא ממשיכה, “אנו עולים לגן עירייה. ועדות הזכאות והאפיון של העירייה הגיעו למסקנה שבתי צריכה משלבת כל יום ולאורך כל היום. בסופו של דבר קיבלנו שיבוץ לגן, ואז התחיל המרדף שלנו אחרי משלבת, שזה עניין בעייתי בפני עצמו. שעות השילוב לא חלות על הצהרון, כך שמבחינת המערכת המעון מסתיים בשתיים, וכך גם ההשתתפות בשכר המשלבת. במידה שאנו רוצים להיות בצהרון, עלינו למצוא משלבת פרטית ולשלם לה את הסכום המלא. יש הורים שפשוט לא משתלם להם לצאת לעבוד. אם לא הייתי כל כך אוהבת את העבודה שלי, אולי הייתי שוקלת לעזוב גם כן. כל הסיפור הזה מכניס אותנו ללחצים כלכליים ורגשיים עצומים”.

“במקום לסייע להם, הורים לילדים עם מוגבלות ממשיכים להיתקל בקירות”

דני יבורסקי, נציג מנהיגות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים ת”א, מציין שתי בעיות מהותיות. “האחת”, הוא מפרט, “זה מחסור חמור במשלבות שגורר תשלומים מופרזים, והשנייה זה שכתוב שחור על גבי לבן שילד עם מוגבלות לא יכול להשתתף בצהרון ללא משלבת. הדברים הללו קורים בעקבות הרפורמה החדשה של משרד החינוך, ובעיניי זה לא הגיוני. יש יותר ויותר ילדים שהולכים לשילוב, אז הבולטות של התופעה גדלה. הורים לילדים עם מוגבלויות הם אוכלוסייה פגיעה, שכן הדברים שאיתם הם צריכים להתמודד, והמחירים הכלכליים והנפשיים שעליהם לשלם, הם רבים. במקום שהם יקבלו סיוע עם האתגרים שמזמנים להם החיים, הם ממשיכים ‘להיתקל בקירות'”.

 לפני מספר שנים גם שרון מישקובסקי, תושבת הרצליה, נתקלה בבעיה דומה. היא חברה לקבוצת הורים ויצרה איתם קבוצת מנהיגות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, ולאורך השנים אף פתחה קבוצות דומות בערים שונות בארץ. במקרה שלה, פנייה למחלקת החינוך בעירייה הניבה שיתוף פעולה פורה שנמשך עד היום.

“לפני למעלה מחמש שנים הגענו בתור קבוצת מנהיגות הורים למינהל אגף החינוך בהרצליה, ופרשנו את העובדה שרוב האינטראקציה החברתית נעשית בצהרון, וילדים מיוחדים לא יכולים ליהנות מכך”, היא מספרת. “ראש מנהל החינוך, ד”ר יעקב נחום, הבין את מצוקת ההורים והילדים, ובשיתוף פעולה עם העירייה הוקצו משאבים עירוניים בסך מיליון וחצי שקל, ובכך נפתרה סוגיית הסייעות המשלבות במסגרות צהרון. מה שקורה כיום בתחום התשלומים הוא בעיה שפושה בכל הארץ, שכן הורה המשלם למשלבת באופן פרטי עבור גן או בית ספר עובר על החוק ופותח פתח לניצול וסחיטה, ומצד שני הורה שלא ישלם יסתכן בזה שלילד שלו לא תהיה סייעת משלבת. מישהו חייב לקחת אחריות בנושא הזה, כי מי שסובל מכך הם ההורים והילדים, שגם ככה מתמודדים עם אתגרים עצומים”.

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: “הפליה לא חוקית”

האם התנאי שמציבה רשת הצהרונים “הכוכב הבא” לקבלת ילד מהחינוך המיוחד, בכך שההורים ידאגו לו למשלבת, הוא חוקי? לפני מספר ימים הוציאה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים הודעה להורים בזו הלשון: “לקראת תחילת שנת הלימודים חשוב לדעת – תלמידים (עם מוגבלות) המשולבים במערכת החינוך הכללית זכאים לאותם שירותים כמו יתר חבריהם ללימודים, בין היתר ברישום לצהרונים. הצהרונים העירוניים נחשבים לשירות ציבורי, ולכן אסורה הפליה של תלמיד עם מוגבלות ברישום לצהרון ובתנאי הקבלה. אם ניסיתם לרשום את ילדכם לצהרון עירוני ונתקלתם בסירוב או בקושי, אתם מוזמנים לפנות אלינו וננסה לסייע לכם. 6763* או במייל [email protected]“.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

מנהלת המשרד המרכזי של “הכוכב הבא”, נילי גל, מסרה בתגובה רשמית: “חברת ‘הכוכב הבא’ היא אחת מבין מפעילים רבים בעיר תל אביב הפועלים תחת מכרז הצהרונים של עיריית תל אביב, ופועלת בכפוף להנחיות. לעניין הפנייה שלכם, סעיף 16 למכרז הפעלת צהרונים שהוציאה עיריית תל אביב מורה כך: ‘ילד המשולב בגן הבוקר באמצעות סייעת ישולב באותו אופן בצהרון. הכל בכפוף ובהתאם לדיאלוג מול ההורים. מי מטעם הילד בעל העיכוב ההתפתחותי יישא בעלות שכרה של סייעת כאמור”. גל הבהירה שהכללים החלים על צהרוני הרשת בתל אביב חלים גם על הצהרונים ביישובים אחרים בארץ.

בתגובה הארנו את תשומת לבה לכך שבשונה מהנחיית עיריית תל אביב, תקנון “הכוכב הבא” מציב העסקה ותשלום למשלבת כתנאי לקבלת הילד המשולב לצהרון, ועל כך היא ענתה: “אולי מישהו עשה ברוך בתקנון. יש פה משהו בניסוח לא נכון. הרעיון הנכון הוא שאם הורה מכניס סייעת לצהרון, הוא לא מתכוון שאנחנו נממן אותה. אנחנו נבדוק את זה מול המכרז של עיריית תל אביב, ואם יש בעיה אנחנו נתקן”. במקביל, הציעה לפנות בנושא גם למשרד החינוך.

פנינו למשרד החינוך בבקשה לתגובה, ושם נמסר לנו שרשת “הכוכב הבא” אינה שייכת למשרד החינוך. טענתנו כי הרשת נמצאת תחת פיקוח המשרד וגם פועלת לדבריה תחת מתווה “ניצנים” של משרד החינוך, לא זכתה למענה.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות