נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאלו"ט מציגה: הזכויות של תלמידים עם אוטיזם בגנים ובבתי הספר

אלו”ט מציגה: הזכויות של תלמידים עם אוטיזם בגנים ובבתי הספר

מה מגיע לילדיכם מבחינת שעות לימוד, טיפולים, הסעות ומשלבות, והכל בצל הקורונה. שבוע ללימודים: המדריך להורים של אלו"ט

שבוע לפתיחת שנת הלימודים תשפ”ב, ועם פרסום ההנחיות החדשות הנוגעות ללמידה בצל מגפת הקורונה, עמותת אלו”ט מפרסמת את עיקרי זכויות תלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחד. המידע רלוונטי לאוכלוסיית התלמידים עם אוטיזם ומתייחס באופן ספציפי אליה.

המתווה למערך ניטור ובדיקות קורונה במסגרות החינוך הרגיל והחינוך המיוחד

תלמידי מערכת החינוך מגיל 12 יחוסנו בשטח בית הספר בשעות הלימודים, בהתאם לצורך ובכפוף לאישור ההורים.

במהלך חודש אוגוסט משרד החינוך קיים בדיקות סרולוגיות לתלמידים – בדיקות דם באצבע – לבדיקת הימצאות נוגדנים לקורונה במערכת הדם. הבדיקה לא הייתה חובה. ב-25.8 משרד החינוך הפסיק לקיים בדיקות סרולוגיות בשל היעדר אפקטיביות.

ביום פתיחת שנת הלימודים משרד החינוך ידרוש מתלמידים עד גיל 12 להציג תוצאה שלילית לבדיקת אנטיגן (בדיקה ביתית מהירה לאיתור נוגדנים לקורונה), לרבות תלמידים אשר לומדים במוסדות החינוך המיוחד. משרד החינוך אחראי לספק את ערכות הבדיקה להורים. על פי ההנחיות שאושרו בישיבת הממשלה ב-23.8 , בדיקה זו הינה חובה.

זכויות ייעודיות לתלמידים עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים שלומדים במוסדות לחינוך מיוחד, גני תקשורת או כיתות תקשורת

תלמידים אשר לומדים בגני וכיתות התקשורת ובתי הספר לחינוך מיוחד זכאים למעטפת זכויות ייחודית במהלך שנת הלימודים. להלן בתמצית הזכויות המרכזיות שעומדות לתלמידים אלו:

שנת לימודים ארוכה ויום לימודים ארוך: על פי הסכמים בין המרכז לשלטון מקומי ומשרד החינוך, שקיבלו את אישורו של בג”ץ, מונהג יום לימודים ארוך בחינוך המיוחד עבור תלמידים עם אוטיזם בימים א’-ה’ עד השעה 16:45; ימי שישי עד השעה 12:45; ימים בודדים (ימי בחירה) עד השעה 13:35.

הפעלת מסגרות החינוך המיוחד בחופשות: תלמידי החינוך המיוחד זכאים ללמוד בחופשות על פי אותן שעות הלימודים, לרבות בחול המועד סוכות, בכל ימי החופש בחנוכה ובימי החופש לפני חג פסח למעט ערב החג, וגם בחופשת הקיץ ביולי ובמחצית חודש אוגוסט.

בשנים האחרונות אנו נתקלים ביותר ויותר פניות בנושא זה בשל קיצור מתכונת הלימודים בחופשה, בניגוד לדין. האחריות על הפעלת המסגרת החינוכית במתכונת המלאה ועם אנשי ההוראה והסיוע הדרושים בתוכנית הלימודים בחופשה מוטלת על הרשות המקומית.

הסעות וליווי

לפי חוק הסעה בטיחותית לילדים ולפעוטות עם מוגבלות, הרשות המקומית שבתחום שיפוטה גר התלמיד עם המוגבלות, תדאג להסעתו למוסד החינוך וממנו במשך שנת הלימודים ובהתאם לשעות הלימודים במוסד החינוך. כמו כן, תלמידים עם אוטיזם זכאים לליווי בהסעה לפי צורכיהם. בעקבות פסק דין בבג”ץ מ-2021 ניתן לתת במקרים מסוימים הסעה גם לתלמידים להורים פרודים או גרושים שיש להם משמורת משותפת גם כאשר הם מתגוררים ברשויות נפרדות, ועל ההורים לפנות לרשות המקומית בנושא זה לצורך קבלת אישור.

הזנה

תלמידי החינוך המיוחד אשר לומדים במוסדות חינוך שיש בהם יום לימודים ארוך, כמו מסגרות חינוך מיוחד אשר מיועדות לתלמידים עם אוטיזם, זכאים לארוחה יומית חמה.

כיתות וגני תקשורת וצוות מתוגבר

כיתות וגנים לתלמידים עם אוטיזם הם כיתות קטנות המונות בין 5 ל-8 תלמידים וכוללות צוות חינוכי וטיפולי מורחב. בין דרישות התפקיד למחנכת הכיתה והמורה העמיתה, נמצאת הדרישה להשכלה אקדמית בתחום החינוך המיוחד ובתחום האוטיזם. משרד החינוך מקצה לכל כיתה סייעת כיתתית לתגבור הצוות החינוכי המקצועי, בנוסף למורה.

בכל זמן הלימודים צריכות להיות בכיתה/בגן לכל הפחות סייעת ומורה (יש רשויות שמתגברות את הצוות בסייעת נוספת), ואין להעסיק סייעת כממלאת מקום של מורה בהיעדרה, למעט במקרים חריגים ביותר, עד 3 ימים בשנה בלבד ובתיאום עם הרשות המקומית מראש.

טיפולים פרא רפואיים (שח”מ)

תלמידי החינוך המיוחד זכאים לטיפולים פרא רפואיים שניתנים על ידי משרד החינוך במוסדות החינוך (טיפולי שירותי חינוך מיוחדים – שח”מ). תלמידי גן תקשורת זכאים ל-4.3 שעות שבועיות בממוצע לתלמיד, שיינתנו באופן ישיר או עקיף ובטיפול פרטני או קבוצתי. תלמידי כיתות תקשורת ובתי ספר לחינוך מיוחד זכאים ל-9.2 שעות שבועיות.

טיפולים אלו אינם פוגעים בעצם הזכאות לטיפולים בקופות החולים. תלמידים עם אוטיזם זכאים לטיפולים במוסדות החינוך במקצועות הבריאות כמו למשל קלינאות תקשורת, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וטיפול באמנות, בהתאם לתוכנית הלימודים האישית שלהם.

טיפול בריאותי מקדם (טב”מ)

בגני תקשורת ילדים מגיל אבחון עד גיל 7 או עד מועד כניסתם לכיתה א’ זכאים לקבל טיפול בריאותי מקדם (טב”מ), הכולל כ-14 שעות שבועיות של טיפולים פרא רפואיים שניתנות על ידי משרד הבריאות כחלופה לטיפולים בקופות החולים.

מכסת השעות הנ”ל ניתנת בתוספת לשעות הטיפולים הפרא רפואיים הניתנים על ידי משרד החינוך בגני התקשורת. תלמידי גנים משולבים במוסדות לחינוך רגיל יכולים לקבל את הטב”מ במסגרת חוץ גנית.

זכויות ייעודיות לתלמידים עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים שמשולבים יחידנית בחינוך רגיל

לתלמידים על הרצף האוטיסטי הזכאים לשירותי חינוך מיוחד והמשולבים בחינוך הרגיל יש מעטפת זכויות ייחודית נפרדת במהלך שנת הלימודים. להלן בתמצית הזכויות המרכזיות שעומדות לתלמידים אלו:

שעות לימוד בבתי הספר והגנים בשנת תשפ”ב

מקום ושעות הלימודים של תלמידים משולבים הם שעות הלימוד של הכיתה בה הם משולבים במהלך שנת הלימודים. ואלה הפרטים לגבי תלמידי החינוך המיוחד:

תלמידי הגנים ילמדו כבשגרה בכיתות מלאות בגנים ובצהרונים.

תלמידי כיתות א’-ד’ ילמדו כבשגרה בכיתות מלאות בבית הספר ובצהרונים – תלמידי כיתות א’-ב’ 29 שעות שבועיות, ותלמידי כיתות ג’-ד’ 31 שעות שבועיות.

תלמידי כיתות ה’-ו’ ילמדו כבשגרה בכיתות מלאות בבית הספר 32 שעות שבועיות ביישובים ירוקים וצהובים.

ביישובים כתומים ואדומים ילמדו על פי מודל “צמצום מגעים” לפי החלטת מנהלי מסגרות החינוך (פיצול לקפסולות, למידה במרחבי למידה נוספים או בשטח פתוח, או כמוצא אחרון למידה מרחוק באופן חלקי או מלא), ובהתאם לצורך, תוך תיאום והתייעצות עם הרשות המקומית והפיקוח.

תלמידי כיתות ז’ ילמדו כבשגרה בכיתות מלאות בבית הספר, על פי אורך יום לימודים לפי שכבה, למעט בתי ספר שבחרו לעבור ל-5 ימי לימוד בשבוע בשנת תשפ”ב.

גם כאן ביישובים כתומים ואדומים ילמדו על פי מודל “צמצום מגעים” לפי החלטת מנהלי מסגרות החינוך, ובהתאם לצורך, תוך תיאום והתייעצות עם הרשות המקומית והפיקוח.

תלמידי כיתות ח’-י”ב ילמדו כבשגרה בכיתות מלאות בבית הספר, על פי אורך יום לימודים לפי שכבה, למעט בתי ספר שבחרו לעבור ל-5 ימי לימוד בשבוע בשנת תשפ”ב.

ביישובים אדומים בלבד, אם שיעור המחוסנים נמוך מ-70%, כולל מחלימים ובעלי תוצאת בדיקה סרולוגית (נוגדנים) חיובית, התלמידים יעברו ללמידה מרחוק. אם שיעור המחוסנים גבוה מ-70%, הכיתה תמשיך בלמידה פרונטלית.

הסעות

בעקבות בג”צ 15/191 פלונית נ’ עיריית בני ברק, גם תלמידים משולבים זכאים להסעות וליווי למוסדות הלימוד וחזרה מהם, בהתאם לצורכיהם.

קביעת רמת תפקוד וסל אישי

החל משנת תש”פ, רמת התפקוד והסל האישי של כל תלמיד משולב נקבעים בישיבת ועדת הזכאות והאפיון.  התמיכות שהתלמיד או התלמידה יקבלו במוסד החינוכי נקבעות על ידי צוות רב מקצועי, שההורים הם חלק ממנו. הצוות קובע את “פילוח” הסל שנקבע בוועדת הזכאות והאפיון לשעות סיוע ושעות טיפולים או הוראה מתקנת פרטניות או קבוצתיות בהתאם לצורכי התלמיד. כעת ההורים יכולים לבחור אם לשלב את ילדיהם במוסדות לחינוך רגיל או בחינוך מיוחד.

סייעת משלבת

במידה שהתלמיד או התלמידה זכאים לשעות סיוע על פי הסל האישי, הסיוע יינתן על ידי סייעת משלבת אשר מועסקת על ידי הרשות המקומית באופן ייעודי למטרה זו, והעסקתה ממומנת חלקית על ידי משרד החינוך.

גם בשנת תשפ”ב, בגין הקורונה, ישנן שתי סוגיות ייחודיות שעלולות להתעורר בהקשר זה:

הפיצול לקפסולות: במקרים של “צמצום מגעים”, כיתות יחולקו לקבוצות על פי החלטת מנהלי המוסדות החינוכיים. סייעת משלבת צריכה להילקח בחשבון בעת הפיצול לקפסולות. כמו כן, סייעת משלבת לא יכולה למלא את מקומה של המחנכת או המורה, ואין להיעזר בה לצורך הוראה בקפסולות או בכלל.

כניסת הסייעות לבתי התלמידים: במקרים של “צמצום מגעים” וכאשר מתקבלת החלטה על מעבר ללמידה מרחוק, יש לאפשר לסייעות, בכפוף להסכמתן, ובכפוף לנוכחותו של בן משפחה מבוגר נוסף, להיכנס לבית תלמיד שזכאי לשעות סיוע בימי ובשעות הלמידה מרחוק על פי מערכת השעות, כפי שהיה בשנת תשפ”א.

טיפולים פרא רפואיים (שח”מ)

גם תלמידים משולבים זכאים לטיפולים פרא רפואיים שניתנים במוסדות החינוך במקצועות הבריאות השונים. סוג הטיפולים שיינתנו לכל תלמיד והיקפם של הטיפולים נקבעים על ידי הצוות הרב מקצועי שאחראי על פילוח התמיכות, בהתאם לצרכים של כל תלמיד או תלמידה, ובהתאם לכוח האדם במסגרת החינוכית.

לשאלות נוספות, ייעוץ והכוונה ניתן לפנות למרכזי אלו”ט למשפחה בטלפון 03-6706077 או במייל [email protected]

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות