fbpx

"שלום כיתה א'?" לא בשביל קורין, ילדת חינוך מיוחד

עשרות הורים פנו ל"שווים" וסיפרו כי ילדיהם לא הלכו הבוקר למוסדות החינוך המיוחד. הסיבות: אין שיבוצים או שיבוצים לא מתאימים

שיתוף הכתבה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email
עוד לא בכיתה א'. קורין רינה תנעמי טליאס

לא כל ילדי ישראל זכו היום לפתיחת שנת לימודים חגיגית ומרגשת. מאות ילדים מהחינוך המיוחד שלא נמצא להם שיבוץ מתאים עוד לפני ה-1 בספטמבר נאלצו להישאר הבוקר בבתיהם, מאוכזבים ועצובים.

למה זה קורה? במערכת החינוך המיוחד חסרים גנים וכיתות כדי לאכלס את כל הילדים הזכאים לשירותי חינוך מיוחד. משרד החינוך עצמו הודה בכך בדיון שנערך שלשום בוועדת החינוך של הכנסת. בנוסף, המשרד והרשויות המקומיות לא עמדו בזרם הפניות של הורים לילדים שקיבלו אבחונים בשלבים מאוחרים יותר השנה, ולכן הילדים לא הספיקו לעבור ועדות שמקנות את "כרטיס הכניסה" לחינוך המיוחד. לכך יש להוסיף את המחסור הגדול במשלבות לילדים המשולבים במוסדות החינוך הרגילים, שיבוצים במוסדות חינוך מרוחקים מהבתים, בעיות בהסעות ועוד.

בשבוע שעבר כתבנו כאן ב"שווים" על המקרה של דוד אור בן ה-3.5 מתל אביב, שנמצא על הספקטרום האוטיסטי. לדוד לא נמצא מבעוד מועד שיבוץ בגן התואם את יכולותיו, ולכן הבוקר הוא נשאר בביתו. במשרד החינוך טוענים כי הסיבה לכך היא שאמא שלו, חן, העבירה את המסמכים הדרושים לקיום הוועדה רק בחודש אוגוסט. מנגד, חן טוענת בתוקף כי העבירה אותם עוד בחודש יוני.

"כל היחס הזה רק מראה כמה ילדים מיוחדים לא נחשבים בעיני משרד החינוך כמו כל הילדים", היא אומרת בכעס. "היום, כשכל ילדי ישראל פותחים את שנת הלימודים החדשה, הבן שלי נשאר איתי בבית כי הוא עם אוטיזם בדרגה חמורה, וכי הוא שובץ לגן רגיל ללא סייעת וללא סל שילוב. וזה למרות שאני כאמא עשיתי את כל מה שהייתי צריכה, ואף מעבר לכך.

"אני אומרת למשרד החינוך" ממשיכה חן, "כשלתם. העדפתם להשאיר ילד עם אוטיזם ללא מענה וללא התייחסות. זו בושה. 13 שנה את מתפללת לילד, הוא מגיע, את משקיעה בו את כל כולך, מגנה ומגוננת, שומרת עליו מכל משמר, ואז מקבלי ההחלטות מקבלים החלטות גרועות עבורו".

המקרה של חן הוא כמובן לא היחידי. שי, אבא של טל בן ה-4.5, לקוי שמיעה מלידה מפרדס חנה-כרכור, נשאר איתו היום בבית כי אין לבנו שיבוץ מתאים. לטענת האב, למועצה אין שום רצון להנגיש את הגן הקרוב למקום מגוריהם, וזאת לאחר שנה קשה שעברה על המשפחה, אשר לדבריו הביאה להידרדרות במצבו של טל.

"היו לו רגרסיות חוזרות ונשנות בגמילה", אומר שי, "היה עיכוב התפתחותי, ויש עוד סיבות רבות לכך שאנחנו כהורים לא מוכנים שהוא יחזור לגן שהיה בו בשנה שעברה. יש לנו זכות שקיימת לכל ילד במערכת החינוך לעבור לגן אחר, ומונעים מאיתנו את זה מסיבות שלא ברורות לי. המערכת מתעקשת לא להעביר אותו ותולה את זה באי יכולתה להנגיש את הגן המדובר. בדקתי, וזה פשוט לא נכון. למרות שיש מקום פנוי בגן שאליו אנחנו מבקשים להעביר את טל, למרות שהגן הרבה יותר קרוב לבית שלנו, ובחוזר מנכ"ל משרד החינוך כתוב שיש לשבץ בגן המתאים הקרוב ביותר, אנחנו זוכים להתעלמות מוחלטת".

"לא מוכנים שיחזור לגן של שנה שעברה". טל מפרדס חנה

מקרה נוסף הוא של קורין רינה תנעמי טליאס בת ה-6 מחדרה. קורין, גם היא על הספקטרום, הייתה אמורה לעלות היום לכיתה א', אך שובצה לבית ספר לחינוך מיוחד בפרדס חנה, שלטענת אימה אלינור אינו מותאם לצרכיה. לאור זאת, העלייה לכיתה א' נדחתה בינתיים.

"קורין היא ילדה מדהימה ושובבה מאוד", מספרת אלינור. "למרות שהיא לא מדברת היא חייבת השגחה כי כבר היו מקרים שבהם היא ברחה משערי הגן, הבית, ופעם אחת אפילו מחלון הבית. ביקשתי בכל לשון של בקשה כי בעקבות מקרי העבר חייבים לשבץ אותה בבית ספר יסודי בקשתות במועצה אזורית מנשה, המותאם לצרכיה, אבל בעירייה התעקשו ושיבצו אותה בפרדס חנה בבית ספר שמיועד לילדים עד גיל 21.

"זה עשוי לגרום לה נזק", ממשיכה האם. "קורין חוששת מהמולה, ולכן היא חייבת בית ספר קטן. אני לא אשלח את הילדה שלי עד שנקבל את המענה הדרוש. אני לא עובדת, ומבחינתי שהילדה תהיה איתי בבית עד שתשובץ כראוי. אני לא אעשה לה נזק ואשלח אותה לבית ספר שגדול עליה בכמה מידות תרתי משמע, ושגם לא תואם את כישוריה".

יש לציין כי במערכת "שווים" התקבלו ועוד מתקבלות עשרות פניות של הורים מכל הארץ שטוענים כי ילדיהם לא קיבלו שיבוצים, או שהשיבוצים שקיבלו אינם מתאימים לצורכיהם.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום "המקצוענים" של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

במשרד החינוך התייחסו לנושא בימים האחרונים וטענו כך: "המשרד מייחס חשיבות עליונה למתן המענים שיש לתת לתלמידים עם צרכים מיוחדים, ולאור זאת הוא מלווה מקרוב את תהליך שיבוצם של תלמידים אלה. כמו כן, הוא מוודא שכל תלמידה ותלמיד ישובצו במסגרת חינוכית התואמת את צורכיהם האישיים. יצוין כי במהלך החודשים יולי ואוגוסט הוגשו למעלה מ-4,000 בקשות לדיונים בוועדות חריגות, רובם המכריע טופלו בהתאם לזכאותם, וכל הפונים יקבלו שיבוץ. בימים אלה המשרד פועל מסביב לשעון כדי לשבץ את יתר התלמידים."

מעיריית חדרה נמסר: "עיריית חדרה אינה משבצת תלמידים לרשויות אחרות! ישנה ועדת שיבוץ עם נציגי משרד החינוך שלעיריית חדרה יש נציג בה. יתרה מכך, לא ניתן לשבץ תלמיד בעיר אחרת אם העיר הקולטת אינה מעוניינת לקלוט, כך שהנושא מאוד מורכב".

שיתוף הכתבה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

בואו להיות חלק מקהילה של אנשים כמוכם

קבלו ישירות למייל שלכם את הסיפורים הכי חמים של "שווים"

קראו עוד בשווים

אביחי חיים

אביחי חיים

בן 28, נשוי. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים", מגיש תכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט". נולד עם שיתוק מוחין קל.

גלילה לראש העמוד

בואו להיות חלק מהקהילה שלנו

קבלו ישירות למייל שלכם את הסיפורים הכי חמים של ״שווים״