נושאים קשורים

הסיבה מס’ 1 לתחלואה ומוגבלות בעולם: בעיות נוירולוגיות

כתב עת מדעי פירסם נתונים מבהילים: בשנת 2021 לכ-3 מיליארד אנשים בעולם הייתה בעיה כלשהי בתפקודי המוח. "קריאה דחופה להגדלת הטיפול המוקדם במצבים האלה"

נוסעים עם מוגבלות? מעתה תיהנו מהנחה מוגדלת בתחבורה ציבורית

ההנחה היא חלק מרפורמת "צדק תחבורתי" של משרד התחבורה. המסלולים המוזלים עשויים לחסוך לנוסעים עם מוגבלות בין 594 ל-3,660 שקלים בשנה

“מי שמכם לשפוט ילד בן 7?”: האב והבן שלא נכנעו לבריונות

דוד ואוריה יפרח הפכו לכוכבי טיקטוק לאחר שהשיבו למגיב שלעג: "המשקל העודף והדיבור הלא ברור הם מהסיבה הפשוטה שאוריה עם אוטיזם"

סטארט-אפ ישראלי פרץ דרך לטיפול באנדומטריוזיס

חברת גייניקה פיתחה תרופה חדשה שהוכחה בניסויים כבעלת פוטנציאל מבטיח לטיפול במחלה, שתוקפת למעלה מ-200 מיליון נשים ברחבי העולם



רמב”ם ישלם 10 מיליון לצעירה שנולדה עם תסמונת נדירה

בית המשפט פסק כי לבית החולים אחריות על הנזקים שנגרמו לה – בהם מום לב ומוגבלות קוגניטיבית – ושהיה צריך לפעול להפסקת ההיריון
ראשיחדשותהורחב הפטור מהתו הירוק לילדים עם מוגבלות: מי נכללים ברשימה

הורחב הפטור מהתו הירוק לילדים עם מוגבלות: מי נכללים ברשימה

ועדת החוקה שיכנעה את משרד הבריאות שכל ילד עם תעודת נכה עד גיל 12 ו-3 חודשים יוחרג מדרישות התו הירוק

כל ילד עם מוגבלות עד גיל 12 ו-3 חודשים יוחרג מתקנות התו הירוק ולא יידרש לבצע בדיקות קורונה – זו הבשורה שהגיעה הלילה (רביעי) מוועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת.

חברי הוועדה, יחד עם ארגונים המייצגים אנשים וילדים עם מוגבלות, ובהם אלו”ט, אקים ואיל”ן, נאבקו בנושא מול משרד הבריאות, שהתעקש מצידו שרק ילדים עם תעודת ”פטור מתור” יקבלו החרגה, ובסופו של דבר עמדת הוועדה והארגונים התקבלה. עם כינוס ועדת החוקה ביום ראשון הקרוב, התקנות צפויות להיות מאושרות, אולם מסתמן כי הן ייכנסו לתוקף עוד היום.

ביום חמישי האחרון, אחרי דיון ארוך מהצפוי, אישרה הוועדה, בראשות יושב הראש ח”כ גלעד קריב (מפלגת העבודה), שהספיק בינתיים להתאושש מקורונה, וממלא מקומו ח”כ איתן גינזבורג (כחול לבן), את החרגתם מהתו הירוק של כ-25 אלף ילדים עם מוגבלות עד גיל 12 ו-3 חודשים שיש ברשותם תעודת “פטור מתור” מהביטוח הלאומי. הוועדה קיבלה את ההחלטה בלב לא שלם, לאחר שמשרד הבריאות הותיר מחוץ להחרגה את שאר הילדים עם המוגבלויות בני אותם גילאים.

חברי הוועדה התעקשו שזה לא מספיק ודרשו ממשרד הבריאות מתווה משופר להחרגת כלל הילדים, ואף הציבו אולטימטום: “במקרה שמשרד הבריאות לא ימצא עד יום שלישי הקרוב מתווה מדויק יותר שייתן מענה לילדים שכרגע אינם נכללים בהסדר, יקבל המשרד את בקשת הוועדה להחריג מהתו הירוק את כלל הילדים מגיל 3 עד 12 ו-3 חודשים המחזיקים בתעודת נכה”.  

למרות שמועד האולטימטום פג, נכון לאתמול טרם התקבלה החלטה חדשה. משרד הבריאות עוד ניסה להציע פתרון לפיו רק ילדים עם נכות סומטית (פגיעה קשה במערכת העצבים) יזכו להחרגה, בנוסף לילדים עם “פטור מתור”, אך הפתרון התברר כלא ישים.

 

יו”ר ועדת החוקה ח”כ גלעד קריב. צילום: דוברות הכנסת

אמש השתכנעו במשרד הבריאות, בראשות המנכ”ל פרופ’ נחמן אש, לקבל את דרישת הוועדה והחליטו כך: כ-15 אלף ילדים עם מוגבלות המחזיקים בתעודת נכה מהביטוח הלאומי יתווספו לכ-25 אלף הילדים המחזיקים בתעודת “פטור מתור”, וביחד כ-40 אלף ילדים בגילאי 3 עד 12 ו-3 חודשים יוחרגו מהתו הירוק.

בעקבות זאת, יו”ר הוועדה קריב שלח לחבריה הודעה: “שוחחתי היום עם פרופ’ אש, מנכ”ל משרד הבריאות. אחרי חשיבה נוספת, ומתוך המחויבות לשיח עם הוועדה, המשרד יפטור את כלל הילדים הנכים מחובת בדיקות ולא ילך למהלך שתיכנן להסדר ספציפי לילדים עם נכות סומטית. ההסדר הזה יוסיף כ-15 אלף ילדים עם נכות לפטור מהבדיקות. תודה לחברי הוועדה שקידמו את העניין בישיבה האחרונה, בראשותו של איתן גינזבורג, ותודה להנהגת משרד הבריאות ששקלה מחדש את עמדתה ואימצה את ההסדר המרחיב”.

ממלא מקום יו”ר ועדת החוקה ח”כ איתן גינזבורג

לפי משרד הבריאות, החרגה מהתו הירוק משמעה כי כל ילד עם מוגבלות שירצה להיכנס למקומות ולאירועים מסוימים לא יצטרך לבצע בדיקות מהירות, כלומר יוכל להיכנס ללא הצגת בדיקת קורונה או  PCR . בין השאר מדובר באירועי תרבות וספורט, כנסים ותערוכות, בתי מלון, חדרי כושר וסטודיו, בתי תפילה מעל ל-50 איש, אולמות וגני אירועים, פסטיבלים, מסעדות, ברים, חדרי אוכל ובתי קפה, מוזיאונים וספריות, פארקי שעשועים, אוניברסיטאות ומוסדות להשכלה גבוהה. ילד הזכאי ל”פטור מתור” מוגדר כ”ילד עם מוגבלות שכלית, מוגבלות נפשית או אוטיזם, שהוא בעל תעודת נכה מהמוסד לביטוח לאומי או ממשרד הביטחון, שמצוינת עליה הזכאות לפטור מתור”.

ח”כ יוראי להב הרצנו

מלבד חברי הוועדה, פעלו בנחישות להשגת ההחרגה חברי כנסת נוספים, ובהם ח”כית שירלי פינטו (ימינה) וח”כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד), שמעורבים מאוד בנושא קהילת האנשים עם המוגבלויות. כאמור, גם ארגונים חברתיים הצטרפו למאבק, וכן נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים.

“אני מברך את יו״ר ועדת החוקה, ח״כ גלעד קריב, ואת מנכ״ל משרד הבריאות, פרופ׳ נחמן אש, על ההחלטה החשובה לפטור את כלל הילדים עם צרכים מיוחדים מחובת בדיקות קורונה”, אמר ל”שווים” ח”כ להב הרצנו. “בנוסף, אני מודה לחבריי מהמפלגה, ח״כ ולדימיר בליאק וח״כ סימון דוידסון, על הפעילות המאומצת בוועדה. תקופת הקורונה היא אי של חוסר ודאות, ועלינו לעשות כל שניתן על מנת להעניק שקט ויציבות לילדים עם צרכים מיוחדים ולהוריהם”.

מנכ”ל איל”ן בועז הרמן אמר הבוקר; “עמותת איל”ן הובילה בשבועיים האחרונים מאבק בלתי מתפשר למניעת אפליה נגד ילדים עם מגבלה פיזית, וליצירת שוויון בין כלל הילדים עם הצרכים המיוחדים.
לא הייתה כל הצדקה שלא לאפשר לילדים עם מוגבלות פיזית, שמקשה על עריכת בדיקה לפני כניסה למקומות, פטור מתקנות התו הירוק. עמותת איל”ן תמשיך לשמור על זכויותיהם של ילדים ובוגרים עם מגבלה פיזית על פי חוק ובאופן מאוזן, בשיתוף עם מוסדות המדינה ונציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות