נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותאיך יכול להיות שבחור כמו יובל אדלר לא מצליח למצוא עבודה

איך יכול להיות שבחור כמו יובל אדלר לא מצליח למצוא עבודה

בדיוק בשביל אנשים כמו יובל הוקם פרויקט "שווים בתעסוקה" של מפעל הפיס, קבוצת "ידיעות אחרונות" ואתר "שווים". בואו להכיר

מאת יובל חנינוביץ’ ושירלי גולן

בשיתוף מפעל הפיס וקבוצת “ידיעות אחרונות-ynet

תסתכלו על הרזומה של יובל אדלר (26). הוא לומד לתואר שני בתקשורת באוניברסיטה העברית, עורך את עיתון הפורום של החוג לתקשורת ומשמש כעורך מוזיקלי בתחנת רדיו מקומית. לאחרונה סיים קורס עריכת לשון (“כדי לשפר את הכתיבה שלי”). הוא מאמין שעוד יגשים את חלום הילדות שלו להיות עיתונאי, אבל בינתיים לא מצליח למצוא עבודה על אף ששלח בשנה האחרונה את קורות החיים שלו לכעשרים מעסיקים פוטנציאליים.

לאדלר יש מחלה גנטית חשוכת מרפא: דיסאוטונומיה משפחתית. הוא לא יכול לאכול ולשתות כמו כולנו וניזון ישירות לקיבה; הוא סובל מדלקות ריאות חוזרות ומהיעדר דמעות; הליכתו מושפעת ממחלתו, אולם הוא מתנייד בקלות בתחבורה ציבורית. ולמרות המגבלות, אדלר הוא צעיר אופטימי, בעל כוח רצון חזק, שעושה הכל כדי להגשים את חלומותיו ולא נבהל מהמחסומים שבדרך.

“המחלה אובחנה אצלי כשהייתי בן שמונה חודשים”, הוא מספר, “מאז שאני זוכר את עצמי אני לא יכול לאכול ולשתות כמו כולם, וזה מעולם לא שבר אותי. שולבתי בגן רגיל ואחר כך למדתי בבית ספר רגיל, ובכל כיתה חדשה הסברתי עם מה אני מתמודד והחברים בכיתה לרוב קיבלו את זה. בכיתה ז’ היה קשה יותר, היו הרבה הצקות – שאני בכלל לא יודע אם הן היו קשורות למחלה, או פשוט כי לא הייתי מהמקובלים בכיתה – אבל זה נגמר כשהמציקים הועברו לכיתה אחרת.

“חוויתי רגעי משבר גם בתקופת התיכון, כשכולם סביבי התחילו ללמוד נהיגה ואחר כך יכלו להתנייד בצורה עצמאית. קינאתי מאוד, כי היה ברור שלא אוכל ללמוד נהיגה בגלל התנודות בלחץ הדם שלי, אבל בסופו של דבר התסכול התפוגג. ככלל, כשיש לי רגע שבירה אני נושם עמוק, מדמיין את הדברים הטובים שיש לי, מזכיר לעצמי שאני יודע להוציא את הטוב מכל דבר ומכל מצב, וממשיך הלאה”.

חולם להיות כתב בכיר. יובל אדלר

כשהדלתות סגורות בפניך

בעוד שבשאר תחומי החיים הוא מוצא פתרונות לכל אתגר, כשזה מגיע למציאת עבודה הדלתות סגורות, בינתיים. “אני מאמין שאני, כמו כל אחד אחר, יכול לעשות הכל”, הוא אומר, “כשהייתי בכיתה ב’ נדבקתי בחיידק העיתונות ומאז אני רוצה לעבוד בתקשורת, לייצג אנשים עם מוגבלויות ולהשמיע את קולם וגם להיות עורך מוזיקלי בתחנת רדיו גדולה ולקדם אמנים ישראלים צעירים וטובים. החלום הגדול הוא להיות כתב בכיר בתאגיד השידור הציבורי, להופיע בכל ערב במהדורה המרכזית ולדבר על נושאים חברתיים שזקוקים לחשיפה.

“כשאנחנו מדברים על נגישות רובנו מדמיינים שבילים מותאמים לכיסאות גלגלים, אבל נגישות היא הרבה יותר מזה. יש גם מגבלות שקופות, כמו למשל מגבלות שמקורן במחלות נפש, וחשוב להעלות את המודעות למגבלות האלה ולהגביר את הסובלנות כלפי אלה שמתמודדים איתן. כשאדם מדליק כיום טלוויזיה בפריים טיים, הוא כמעט לא נחשף לאנשים עם מוגבלויות ‘חמורות’, אלא רק לאנשים ‘רגילים’, וזה מכאיב ומקומם. רק כשיראו אותם יותר, החברה תפנים שהם בדיוק כמו האנשים ה’רגילים’, שהם יכולים להיות אחלה עובדים וחברים, למרות המוגבלות. כשחושבים על זה, לכל אחד יש איזושהי מגבלה”.

תכירו את פרויקט “שווים בתעסוקה”

בדיוק עבור יובל ואנשים כמותו נולד פרויקט “שווים בתעסוקה”, שיתוף פעולה של קבוצת “ידיעות אחרונות”, מפעל הפיס ואתר “שווים”. הפרויקט הושק עם שני קורסי הכשרה, שיינתנו בחינם. הראשון: “מסלול המראה לעולם ההיי-טק”, קורס שיתקיים בחברת מייקרוסופט. השני: קורס בעיתונות וביח”צ שיתקיים בבית “ידיעות אחרונות”.

“החזון שלנו היה לעורר הד ציבורי חזק שיגרום למעסיקים גדולים נוספים להרים את הכפפה, ליישם את המודל שפיתחנו, לייסד קורסי הכשרה משלהם ולהקצות משרות אטרקטיביות לאנשים עם מוגבלויות כדי שביחד נוכל ליצור שינוי חברתי של ממש במדינה”, מסביר יו”ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי.

ואכן, בינתיים הצטרפה כבר שורה של גופים. רשת מלונות פתאל תקיים שני מסלולי הכשרה לעובדים עם מוגבלויות, אחד בתחום הבישול והשני בתחום המכירות והשירות. כל מי שיסיים אותם בהצלחה יקבל עבודה באחד ממלונות הרשת. להרשמה: [email protected].

בזק אונליין מעוניינת לקלוט עשרות עובדים עם מוגבלויות למוקדי החברה בבאר־שבע, קריית־מלאכי ובני־ברק. קורות חיים אפשר לשלוח אל: [email protected].

“אסקריא”, חברת מחקר, מבקשת לגייס 10 סוקרים טלפוניים בעלי היכרות עם המגזר החרדי. לפרטים: [email protected]. כמו כן, מחפשת החברה חוקר לניהול וביצוע מחקרי לקוחות.

“החברה לשוויון סביבתי”, מפעל למחזור מנועים חשמליים שנמצא בג’וליס, הוקם על ידי תאגיד מ.א.י למחזור פסולת אלקטרונית ועמותת “למען” כדי לתת הזדמנות ובית חם לעובדים עם צרכים מיוחדים. מחפשים שם עשרות עובדים מכל המגזרים – ערבים, יהודים ודרוזים. לפרטים: [email protected].

וזו רק ההתחלה. אנחנו קוראים לעוד ועוד גופים להצטרף אלינו למהפכה החברתית. כולנו רק נרוויח מזה. מעוניינים: כתבו אל [email protected].

מדוע הפרויקט הזה כל כך חשוב?

עינב שוינקלשטיין-אדרעי, מנהלת מקצועית בארגון “תעסוקה שווה”, מציינת כי יש שורה של חסמים אשר מונעים מאנשים עם כל קשת המוגבלויות להשתלב בצורה נכונה בעולם העבודה. “יש הרבה יותר מדי סטיגמות שקשורות למוגבלויות שונות, ואף מוגבלות לא חפה מהן”, היא אומרת. “מעסיקים חוששים להעסיק אנשים עם מוגבלויות במחשבה שאם זה לא יסתדר והם יצטרכו להפסיק את ההעסקה, הם יסתבכו, ומעדיפים לכן מראש להימנע מזה; האנשים עם המוגבלויות גם סובלים מסטיגמות עצמיות – הם מייחסים לעצמם את אותם דברים שהחברה מייחסת להם, וכך בעצם מייצרים לעצמם תקרות זכוכית, בנוסף לתקרות הזכוכית שהחברה מייצרת להם; מעסיקים ואנשים עם מוגבלויות כאחד מתקשים להאמין ביכולתם להצליח, חוששים כי לא יצליחו להתמודד עם הלחץ, ולכן לא מספיק אנשים עם מוגבלויות בכלל מתמודדים על משרות, ואילו המעסיקים לא מקבלים אותם, או שמהססים לקדם אותם”.

לדבריה, מדובר בהחמצה גדולה. “צריך לזכור שאחד מכל חמישה אנשים בגילי העבודה חי עם מוגבלות”, היא אומרת, “זה יכול לקרות לכל אחד. הרי 80 אחוז מהמוגבלויות נוצרות במהלך החיים. ושווה לתת צ’אנס לכולם. היה לנו מעסיק שאמר שלפעמים הבאג הופך לפיצ’ר, וזה ממש נכון. לפעמים החיסרון לכאורה שבהעסקת אדם עם מוגבלות הופך ליתרון לעסק. זה יכול לעזור במכירות, לתרום לרוח הצוות של העובדים, ולפעמים פשוט מדובר באנשים מבריקים שאין שום קשר בין המגבלה שלהם ליכולתם להיות עובדים מעולים. צריך גם לזכור שממילא המדינה משתתפת במימון ההתאמות וחלקן אינן כרוכות כלל בעלות כלשהי. בקיצור: המוגבלות שבאמת מפריעה היא הקושי של החברה להיפתח לאנשים עם מוגבלויות – ואפשר וצריך לשנות את זה”.

משרות נוספות שמחכות לכם

המעסיק: שלגוגו

מיקום: ראשון־לציון

התפקיד: עובדי קו ייצור

דרישות התפקיד: יכולת לבצע עבודה פיזית לא מאומצת.

שכר: שעתי + תנאים סוציאליים.

לשליחת קורות חיים: [email protected]

המעסיק: “אסקריא”

מיקום: בני־ברק

התפקיד: חוקר לניהול וביצוע מחקרי לקוחות, כתיבת הדו”חות והצגת הממצאים.

דרישות התפקיד: היכרות מעמיקה של המגזר החרדי, תואר ראשון ושנתיים ניסיון רלוונטיים, ידע בתוכנות סטטיסטיות, אנגלית ועברית ברמה גבוהה.

שכר: 8,000-14,000 שקל, בהתאם לניסיון רלוונטי.

לשליחת קורות חיים: [email protected]

המעסיק: בנק לאומי

מיקום: ראשון לציון

התפקיד: בנקאי טלפוני

דרישות התפקיד: סטודנטים או אקדמאים עם תודעת שירות גבוהה ויכולת ביטוי טובה

שכר: יתואם מול המעסיק

משרות אלה, מאות משרות אחרות והרבה מידע רלוונטי מחכים לכם באתר “תעסוקה שווה”: taasukashava.org.il

הכתבה בשיתוף מפעל הפיס וקבוצת “ידיעות אחרונות-ynet

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות