נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותמנכ"ל הביטוח הלאומי מודה: "הילדים הנכים הופלו לרעה בקצבאות"

מנכ”ל הביטוח הלאומי מודה: “הילדים הנכים הופלו לרעה בקצבאות”

אמר את הדברים בדיון על העלאת קצבאות הנכות בכנסת. יו"ר ועדת הרווחה אפרת רייטן:" אפעל למציאת פתרון עבור הילדים והוריהם"

עם פתיחת מושב החורף של הכנסת, ועדת העבודה והרווחה בראשות ח”כ אפרת רייטן מרום (העבודה) החלה הבוקר לדון ביישום חוק העלאת קצבאות הנכות.

חוק הנכים נחקק עוד ב-2018, אך יישומו המלא התעכב בשל התנהלות בעייתית מצד הממשלות, ריבוי מערכות בחירות והיעדר תקציב מדינה. כעת, סוף סוף, הוא אמור לעבור בגרסתו המלאה, שמשמעותה, בין השאר, הגדלת קצבת הנכות הכללית המלאה ל-3,700 שקלים בחודש והעלאת הדיסריגארד ל-5,300 שקל (הסכום שעד אליו ניתן להשתכר מעבודה מבלי לפגוע בקצבה).

בפתח הדיון אמרה רייטן מרום: “אני באה מהעולם המשפטי, ובעולם הזה מסכימים שהסכמים צריך לכבד, במיוחד הסכמים בין האזרח למדינה. יישום החוק מ-2018 התעכב בשל הסחרור הפוליטי ואי העברת התקציב. אני הבטחתי שהסיפור הזה ייגמר, ואנחנו נתקן את העוול הזה. זה הדיון הראשון שאנחנו מקיימים, נשמע כאן את כל המצוקות, ונפתור את המחלוקות שאינן גדולות”.  

מנכ״ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר הוסיף: “במרץ 2018 התקבלה הרפורמה של קצבת הנכים, שבג״ץ לא התערב בה. ועדיין, אנחנו בוחנים איך בכל זאת לתת מענה לגובה הקצבה, והמשא ומתן מתנהל בשיתוף פעולה מלא בהובלת שר הרווחה מאיר כהן, יו״ר ועדת העבודה והרווחה אפרת רייטן מרום, הביטוח הלאומי ומשרד האוצר. צריך לזכור שכרגע אנחנו דנים על נכות כללית בלבד ולא על נכות עבודה. זו מסגרת שונה לחלוטין”.

מנכ”ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר

שפיגלר התייחס גם לחשיבותה הייחודית של קצבת הנכות לילדים: ״קצבאות עבור הילדים הנכים חייבות להיות חלק בלתי נפרד מהמענה של המערכת עבורם. כבר ב-2018 הביטוח הלאומי הוביל סיוע לילדים עם נכויות כמו תסמונת וויליאמס, דיסאוטונומיה, תסמונת דאון ועוד. משפחה שמתמודדת עם ילד נכה זה לא דבר של מה בכך, וצריך לתת לכך מענה. כבר בימים הקרובים נקדם ישיבה של הנהלת הביטוח הלאומי ומועצת הביטוח הלאומי על מנת לקדם את ההסכמות וקידום פרוצדורת החקיקה”.

לי מויאל, מנכ”לית ארגון “לי”ן – למען ילדים נכים”, הציפה בדיון את הקושי של משפחות לילדים עם מוגבלות להתמודד עם העול הכלכלי הכבד. “כ-48 אלף ילדים נכים מקבלים כרגע בחוק תוספת של 84 שקלים בלבד”, ציינה מויאל. “בשתי הפעימות הקודמות הם לא קיבלו כלום. בסקר שענו עליו מעל 200 הורים נמצא שמעל ל-70% מהבתים לא מצליחים להחזיק בשתי משרות מלאות. כלומר, בנוסף לעלויות שיש לנו על ילדינו, אנחנו לא מצליחים להכניס סכום מספק לקיום המשפחה. עצוב שילדים לא מקבלים טיפולים שיאפשרו להם להשתלב בעתיד בחברה הישראלית כי להורים אין יכולת כלכלית לתת להם אותם”.

ח"כ אפרת רייטן (צילום: נועם מושקוביץ)
יו”ר ועדת העבודה והרווחה ח”כ אפרת רייטן (צילום: נועם מושקוביץ)

לשאלת רייטן, השיבו אנשי המקצוע כי קצבת נכות מלאה לילד תעמוד לאחר התוספת על 2,691 שקלים בחודש. שפיגלר התייחס לכך והודה כי הילדים אכן הופלו לרעה בחוק מ-2018, אך לדבריו קיבלו מענה ייעודי שתוקצב ב-50 מיליון שקלים במסגרת מענקי החלף שניתנו בשנה שעברה. כמו כן, ציין כי הנושא עדיין עומד לפתחו של הביטוח הלאומי כעת. רייטן התייחסה גם היא לטענות והתחייבה לפעול למציאת פתרון עבור הילדים והוריהם.


עלי בינג, רכז רווחה וביטוח לאומי באגף התקציבים במשרד האוצר, אמר: “החוק הזה ייתן לנכים את מה שמגיע להם. זה רגע משמעותי מאוד של עמידה במחויבות שלנו כלפי הציבור הזה. היו מחלוקות על חישובי הסכום, אבל היה גם שיח פורה בין כל הגורמים המעורבים, לרבות הוועדה וארגוני הנכים. בסופו של דבר נתנו לכל הפחות את מה שהתחייבנו אליו, וזה מעל 4 מיליארד שקלים”.

חנן טל, מנכ”ל ארגון “נכה לא חצי בן אדם”: “אמנם לא כל הצרכים נענו, אבל כן מדובר במהלך היסטורי שמביא לעלייה של כמעט 50% במענים הניתנים לציבור הנכים ביחס לשנת 2015, אז התחלנו באופן רשמי את המאבק. אם מה שעומד בפנינו היום יאושר, אני מקווה שנכריז רשמית על סוף מאבק הנכים. הפערים עדיין קיימים, אבל לא מצדיקים מחאה אלא המשך שיח פתוח ושיתוף פעולה כדי להמשיך לייצג את ציבור הנכים והמצוקות”.

יו”ר “נכה לא חצי בן אדם” אלכס פרידמן

יו”ר הארגון אלכס פרידמן הוסיף: “יש הסכמה גורפת שמדובר בשיפור משמעותי, אבל ברור שחייבים להגיע מתישהו לשכר המינימום. זה עדיין הדבר הצודק, ונדון בכך בהמשך. יחד עם זאת, החוק הזה נותן מענה למצוקות הקשות ביותר ומעטפת לאוכלוסיות קצה, משפר את המצב ומתקן עוול של עשרות שנים”.

יהודה דורון, יו”ר ארגון נכי הפוליו, דיבר על מספר מצוקות של ציבור הנכים שטרם קיבלו מענה במסגרת החוק, בהן המצוקה הכלכלית עימה מתמודדים אנשים עם מוגבלות המעסיקים עובד זר: “בשנים האחרונות העלו בארבע פעימות את שכר המינימום לעובדים, ובמקביל הנכים לא קיבלו שום דבר, וכך שחקו את קצבת הנכות בכ-1,200 שקלים. היום אומרים ‘אנחנו נותנים 3,700’, אבל בפועל הסכום לא משתנה כי הנכים צריכים לשלם לעובדים הזרים שכר וכלכלה ואין להם מאיפה”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

בנוסף, הועלו בדיון פערים שנותרו בחקיקה בנוגע למענים הניתנים לנכי עבודה, ציבור העיוורים, אנשים עם אוטיזם, אנשים עם מוגבלות שכלית ועוד. לסיכום הדיון אמרה רייטן: “בדיון הבא שיתקיים ביום חמישי תמשיך הוועדה לדון בסעיפי החוק וגם לשמוע את המצוקות והמענים שנדרשים עדיין לציבור הנכים, תוך קידום פתרונות”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות