נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשות"מכה הילדה הזו, כוס אמא שלה": האזינו לזוועה שתיעד הרשמקול בבי"ס לחינוך...

“מכה הילדה הזו, כוס אמא שלה”: האזינו לזוועה שתיעד הרשמקול בבי”ס לחינוך מיוחד

קללות, לעג והערות מיניות כלפי תלמידים – כך תועדו בסתר סייעות בבית ספר ברעננה. העירייה: "הן הושעו". ההורים: "אחת עדיין בתפקיד"

“עוד ילדים עברו התעללות כמוה”. טובה גדות והבת רחל

סייעות בבית ספר לחינוך מיוחד ברעננה חשודות בהתעללות מילולית ומינית (מילולית) בתלמידים צעירים עם צרכים מיוחדים. תלונה הוגשה למשטרת ישראל, ונבדק גם חשד לאלימות פיזית מצד הסייעות. הסיפור פורסם לראשונה בגלי צה”ל, ואתר ”שווים” מביא כאן לראשונה חלק מההקלטות המזעזעות של מה שאירע בתוך הכיתה, מול התלמידים חסרי הישע.

האירועים התרחשו על פי החשד בשבוע האחרון של הקייטנה בחופש הגדול השנה, כאשר הילדים המדוברים היו בסוף כיתה א’. אחת האימהות בכיתה, ששמה לב לשינוי לרעה בהתנהגות של בנה, שמה מכשיר הקלטה בתיקו. התוצאה הייתה קשה ובלתי נתפסת מבחינת ההורים. בהקלטות נשמעות הסייעות צועקות ומקללות את הילדים, כולל ביטויים משפילים עם גוון מיני, ובחלק מהמקרים ההורים אף חושדים כי הקולות המתועדים מצביעים על אלימות פיזית כלפיהם, כמו סחיבות ומשיכות אגרסיביות.

לאחר שהאם הקשיבה להקלטות היטב, היא החליטה לשתף את ההורים האחרים במעשה שעשתה ובתוצאות שלו. לאחר שעידכנה אותם פנו כל ההורים לבית הספר בדרישה מיידית שהסייעות יורחקו מהעבודה, ובמקביל הגישו נגדן תלונה למשטרה. שלוש מתוך ארבע סייעות הורחקו מבית הספר על ידי עיריית רעננה, אך הרביעית עדיין מגיעה לעבודה.

“לא חשדנו בדבר”, סיפרה לאתר ”שווים” טובה גדות, אם לרחל בת ה-7, שמתמודדת עם תסמונת רט (“מלאכיות הדממה”). לפי ההקלטות, רחל ספגה מהסייעות התעללות מילולית ואף מינית, וההורים חושדים שהייתה גם התעללות פיזית. “לפעמים היא הייתה חוזרת בוכה מבית הספר, אבל זה לא היה מחשיד כי זה קורה כאשר היא רעבה או עייפה”, אומרת האם. “ברגע שאותה אמא שלחה אלינו את ההקלטות, היינו מזועזעים. הלב שלי דפק על 200, כל הגוף רעד כששמעתי את ההקלטות”.

“היו ארבע סייעות בכיתה, וכולן ידעו ושתקו”, הדגישה גדות. “לתדהמתנו, אחת מהסייעות עדיין נמצאת בבית הספר. יש נגדה חקירת משטרה, איך זה הגיוני? צריך להגיד שילדים רבים נפגעו שם, לא רק הבת שלי”.

צריך להבין: תסמונת רט, שאיתה מתמודדת רחל, נחשבת לאחת מהתסמונות הקשות ביותר שיש, והיא פוגעת במלוא החומרה דווקא בבנות. היא מתאפיינת בפעילות לקויה של מערכת העצבים ומתבטאת בקשיים ניכרים בתקשורת מילולית ולא מילולית. בהשוואה לאוטיזם, למשל, הקושי בתקשורת המילולית אצל הלוקות בתסמונת חמור יותר (לכן נקראות “מלאכיות הדממה”), בעוד הקושי בתקשורת הבלתי מילולית יותר מתון. בנוסף, “המלאכיות” מתאפיינות במבנה גוף קטן ובקושי רב בשליטה על תנועות הידיים. לכך מצטרפות לא פעם הפרעות נשימה, ובמקרים רבים אפילפסיה ומוגבלות שכלית התפתחותית.

“לא האמנתי שמישהו יעז לפגוע ככה בבת שלי”, כתבה גדות בדף הפייסבוק האישי שלה, “בוודאי לא אם היא נכה ומוגבלת ולא יכולה לדבר ולא לעשות כמעט שום דבר. בעצם כן, אני לא תמימה. אני הרי יודעת שהיא הרבה יותר פגיעה מאשר ילד רגיל, אבל לא האמנתי שהאמון שלי, וה’לכאורה’ תמימות שלא הייתה לי ברירה אלא להיאחז בה – תתנפץ לי בפרצוף כל כך מהר. מה שמדהים זה שלא מדובר רק בבן אדם אחד, אלא בכל צוות הסייעות של הכיתה. המקום שאליו שלחתי את המלאכית שלי יום יום, תוך כדי תפילה שהשליחים שמטפלים בה יהיו שליחים נאמנים, ולא הסייעות בכיתה של הבת שלי. בני אדם לא הייתי קוראת להן”.

וכך זה נשמע בהקלטות:

מקרה אחד:

סייעת 1: “רחל הביתה (צריכה ללכת הביתה), היא עושה קקי עוד פעם, אני בטוחה”.

סייעת 2: “לא, לא”.

סייעת 1: “לא מחליפה לה, לא ראיתי. לא כלום”.

מקרה שני:

סייעת 1: “צוחקת (הילדה) לך בפרצוף, כוס האמא שלה”.

סייעת 1 (לילדה): “צאי מפה, אין אוכל עכשיו, די חלאס. מה זה?”

סייעת 2: “מכה (הילדה הזו), מכה, מכה (צעקות)”.

מקרה שלישי:

סייעת 2: “הילדה הזאת מכה, די כבר, די…”

סייעת 1 (על ילד אחר): “איזו חולצה מגעילה, אלוהים ישמור”.

סייעת 2 (צוחקת צחוק מתגלגל): “לא רוצה לנגוע בו”.

סייעת 1: “כל כך מגעיל אותי”.

מקרה רביעי:

סייעת 1 (על רחל): “עייפה רחלוש, היא רוצה לאונן וללכת לישון. אני רוצה לישון ולאונן, אני רוצה לאונן ולאונן ולאונן”.

עיריית רעננה: “הנושא טופל באופן מיידי ונחרץ”

בשיחה עם “שווים” הייתה האם נוקבת אף יותר מאשר בפייסבוק. “מסתבר שיש דבר כזה נשים רעות, נשים סוטות, נשים נבזיות שצועקות ומקללות ומטרידות מינית ילדה מלאכית בת 7, שכל חטאה הוא בזה שהיא מתבטאת בבכי ובצעקות כשמשהו קשה לה או מציק לה”, היא אומרת בכעס. “שכל חטאה הוא שיש לה טיטול והיא צריכה שיחליפו לה. איך למען השם המערכת ממשיכה לקבל סייעות בלי שום הכשרה, בלי שום רגש, עם יחס נוראי לילדים עם מוגבלויות, כאלה שרק מחפשות מקור הכנסה? קטונתי. לא האמנתי שהילדה שלי תספוג קללות, ליתר דיוק, קיללו אותי – אמא שלה. הבת שלי לא היחידה שספגה. כמוה היו עוד ילדים, ועוד התבטאויות והשפלות רבות. אלא שהיא כנראה היחידה שאצלה בכי או צעקות, גם של שמחה, עוזרים לה להתבטא, וזה ממש לא התאים לתתי האדם האלה, שמקומן בכלא או לכל הפחות בבית עד 120 ללא מפגש עם בני אדם”.

מעיריית רעננה נמסר בתגובה: “העירייה רואה בחומרה את השיח המילולי הלא הולם. הנושא טופל באופן מיידי ונחרץ. העירייה זימנה לבירור את הסייעות המעורבות, והן הורחקו מתפקידן. העירייה תפעל ותשתף פעולה עם גורמי האכיפה במשטרת ישראל ככל שתידרש. במקביל, התחלנו ביישום תוכנית מיוחדת לצוותי החינוך בבית הספר המדובר, והיא תימשך לאורך השנה כולה, כדי לוודא שהתלמידים מקבלים את השגרה החינוכית הראויה והאיכותית שלה הם זכאים”. 

ממשטרת כפר סבא, שחוקרת את המקרה, נמסר: “החקירה מתנהלת ואי אפשר לפרט פרטים נוספים”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

עו”ד בנימין מלכא, המייצג את המשפחות הנפגעות, אמר כי “טרם קיבלנו תשובה לגבי הסייעת שעדיין עובדת בבית הספר, והדבר לא יכול להתקבל על הדעת. ילדים עם צרכים מיוחדים זה קודש הקודשים. סומך על משטרת ישראל שתעשה את עבודתה נאמנה. לאחר שתיפתח חקירה ויהיו מסקנות לא נעצור שם ונגיש תביעה אזרחית נגד אותן סייעות. חדשות לבקרים יש התעללות בקטינים, וזה לא אמור להיות ככה. המשפחות האלה דורשות צדק, ושדבר כזה לא יחזור בעתיד”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות