נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותהפתעה לטובה: גם הילדים מקבלים תוספת משמעותית לקצבת הנכות

הפתעה לטובה: גם הילדים מקבלים תוספת משמעותית לקצבת הנכות

כך סוכם בין ארגוני הנכים למשרד האוצר. מייסד "נכה לא חצי בן אדם" אלכס פרידמן: "זה יום היסטורי לילדים הנכים"

בשורה מצוינת להורים לילדים עם מוגבלויות: לאחר משא ומתן אינטנסיבי עם ארגוני הנכים, משרד האוצר החליט להגדיל את הקצבה של ילדים עם נכות בשיעור של 100% בכ-300 שקלים לחודש – ומינואר 2022 היא תעמוד על כ-3,000 שקלים. ההעלאה תינתן במסגרת תקציב המדינה החדש, שצפוי להיות מאושר בכנסת בקרוב. כך הודיע היום נציג משרד האוצר בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת במהלך דיון מיוחד בנושא.

המהלך הושג הודות לשיתוף פעולה ועבודה מאומצת של ארגוני הנכים, ובראשם “נכה לא חצי בן אדם”, משרד האוצר, הביטוח הלאומי וועדת העבודה והרווחה בכנסת בראשות חברת הכנסת אפרת רייטן מרום (מפלגת העבודה).

תוספת תינתן החל מינואר לא רק לילדים בדרגת נכות 100%, אלא גם בדרגות האחרות. ילדים עם נכות בשיעור 50% יקבלו מעתה קצבה של 1,520 שקל בחודש – תוספת של 252 שקלים לעומת הקצבה הנוכחית. ילדים עם נכות 112%, שזו דרגת נכות חדשה (100% נכות פלוס 8-9 נקודות תלות) יזכו לקצבה של 3,500 שקל – תוספת של 892 שקלים, וילדים עם 188% נכות יקבלו 5,641 שקלים בחודש – העלאה של 300 שקלים.

יש לציין כי המקור העיקרי לתקציב שיינתן עבור הגדלת קצבאות הילדים הוא הקפאה של ההצמדה של קצבאות הנכות לשכר הממוצע שהייתה אמורה להתחיל ב-2022, וכעת היא תידחה לשנת 2023. יחד עם זאת, במשרד האוצר הבהירו כי ההצמדה לשכר הממוצע נשארת על כנה, ורק מועד תחילתה נדחה.

נציג האוצר בדיון אלי בין אמר כי “הקצבאות של הילדים גדלו עד היום בצורה יותר נמוכה משל הבוגרים. כרגע אנחנו עושים מהלכים דרמטיים ובעצם סוגרים את הפער”.

יו”ר הוועדה אפרת רייטן מרום (עבודה) אמרה בפתח הישיבה: “אני שמחה שגם הילדים נכנסים למתווה הזה. שמנו את הילדים בתוך החבילה הזו. המטרה שלנו הייתה להגדיל את העוגה ולתת מענה. תמיד אפשר לתת עוד, ויהיו אוכלוסיות שיגידו שזה לא מספיק. ועדיין, יש כספים חדשים וקצבאות חדשות”.

יו”ר “נכה לא חצי בן אדם” אלכס פרידמן אמר: “מאז שהילדים יצאו לרחובות ניסינו להוציא תקציבים מאיפה שאפשר. אנחנו מביאים היום בשורה היסטורית לילדים הנכים, הרבה יותר ממה שתיכננו והרבה בזכות ההורים הנהדרים שלהם. יש לי הרבה כבוד להורים האלה. אנחנו נותנים מענה ראוי עכשיו, ונמשיך לעשות בהמשך כדי להביא עוד בשורות בשנים הקרובות. אני מודה שאני מתרגש, וזה נדיר”. פרידמן זכה למחיאות כפיים מהנוכחים בוועדה.

רייטן: “אני רוצה לומר בנימה אישית מילה טובה לאלכס ולחנן טל המנכ”ל של ‘נכה לא חצי בן אדם’ שלקחו את נושא מתיחת הפנים והתקציב למקומות חדשים. משרד האוצר לא התגרד ככה הרבה זמן. הם פועלים ימים ולילות. גם הם וגם הארגונים האחרים. מאבקים יוצאי דופן אבל בצורה כל כך מכובדת, תוך מחשבה על החלש ועל הצרכים האמיתיים”.

לי מויאל, אמא לילד עם מוגבלות מארגון “לי”ן”, הודתה לכל מי שעשה מאמץ להגדיל את קצבאות הילדים: “אני מתרגשת עד כדי דמעות. 83 שקלים לעומת מה שאתם נותנים לנו היום זאת בשורה מטורפת לכולם. תודה לאלכס וחנן שהקשיבו לנו. זאת בשורה מטורפת ל-160,000 הורים שמחכים לבשורה הזאת”.

חנן טל (מימין) ואלכס פרידמן במהלך הדיונים בוועדת העבודה והרווחה. צילום: דוברות הכנסת

עוד בשורות לציבור הנכים שהוצגו בדיון:

הסכמות רחבות בין ארגוני הנכים, הביטוח הלאומי ומשרד האוצר בתיווך יו”ר ועדת העבודה רווחה יעניקו תוספות משמעותיות לאנשים, ילדים וקשישים עם מוגבלויות. בין ההסכמות: הורדת רף הזכאות לשר”מ ל-40%, מענק חודשי להורים זכאי שר”מ- עד גיל 3 ותוספת קצבה של מעל 6,000 ₪ בחודש לנכים מונשמים.

בדיון בוועדת העבודה והרווחה הוצגו הסכמות רחבות בין משרדי האוצר, הביטוח הלאומי וארגוני הנכים שהושגו בסיוע ותיווך יו”ר הוועדה ח”כ אפרת רייטן מרום, שיעניקו תוספות בעלות של כ-300 מיליון ₪ בשנה לציבור הנכים, זאת בנוסף ליישום העלאת קצבת הנכות והדיסריגארד שאושרו ב-2018.

ההסכמות שהוצגו:

  1. הורדת הסף הרפואי לזכאות לשירותים מיוחדים (שר”מ) מ-60% נכות ל-40%. מהלך זה יאפשר בין היתר לאנשים עם מוגבלות שכלית/נפשית, שרבים מהם לא מקבלים כיום שר”מ, לבדוק את זכאותם לשר”מ.
  2. זכאות לקצבאות לנכים “חדשים” – נכים חדשים יוכלו מעתה להיות זכאים לשתי הקצבאות (נכות+שר”מ) החל מהיום ה-31 מיום זכאותם לנכות, במקום 91 ימים כיום, לרבות ילד נכה שמלאו לו 18 והפך לבגיר. כמו כן ניתן יהיה מעתה לקבל גם תוספת תלויים החל מהיום ה-31 לזכאות. עלות- 40.5 מיליון ₪. יחול מינואר 2022.
  3. תוספת לנכים מונשמים: נכה מונשם יהיה זכאי לסה”כ שר”מ בגובה 250%, שהם 188% שר”מ מלא כפול ותוספת של 50% להוצאות בגין ההעסקה של מטפל נוסף, תוספת של 6,611 ₪ בחודש.
  4. תוספת לנכים בעלי היתר להעסיק שני מטפלים בשל מצבם הרפואי(מעבר למונשמים): יהיו זכאים גם הם להכפלת קצבת השר”מ ומתן תוספות להוצאות נלוות. עלות מוערכת של סעיפים 3 ו-4 – כ-27 מיליון ₪. תוספות אלה יחולו רטרואקטיבית החל מחודש יולי 2021.
  5. מענק לידה בסך 954 ₪ בחודש להורים זכאי שר”מ- עד גיל שלוש ועבור עד שני ילדים, בעלות מוערכת של כ- 35.5 מיליון ₪ בשנה, החל מחודש נובמבר הקרוב.
  6. השוואת מצבם של הנכים מוסעים לנכים מסיעים ומתן הלוואה עומדת של 100% לרכישת רכב מותאם, בעלות מוערכת של כ-17 מיליון ₪.

יו”ר הוועדה ח”כ אפרת רייטן: “מעבר לרפורמה הגדולה שאושרה ב-2018 ומיושמת כאן בעלות של 4 מיליארד ₪, יש פה רפורמות נוספות בשווי של מאות מיליוני ₪ שיטיבו עם רבים נוספים בקרב אוכלוסיית הנכים- קשישים, מונשמים וילדים נכים, שאת הטיפול בהם לקחתי וקידמתי באופן אישי ואני שמחה שניתנים להם היום מענים. יש עוד הרבה מה לעשות אבל יש כאן בהחלט בשורות גדולות”.

שר האוצר אביגדור ליברמן

מנכ”ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר: “הרפורמה של 2018 התמקדה בעיקר בקצבת הנכות הכללית, כאן ירדנו לגופם של נושאים שנוגעים לצרכים אובייקטיבים של סקטורים מסוימים בתוך ציבור הנכים”.

עלי בינג, רכז רווחה במשרד האוצר: “לצד העמידה בהתחייבויות מ-2018, אנחנו מביאים כאן בשורות דרמטיות לציבור הנכים, שהרבה מהם לא היו עד היום תחת הרדאר הממשלתי”. על פי הערכה שהציג בינג, עלות כלל הצעדים הנוספים מוערכת בכ-300 מיליון שקלים בשנה. עוד לדבריו, המקור התקציבי יהיה הפחתה של הטבת המס לנכים המשתכרים בשכר גבוה.

יו”ר ועדת הרווחה אפרת רייטן מרום בזמן הדיונים. צילום: דוברות הכנסת

אלכס פרידמן, יוזם מאבק הנכים, מייסד ויו”ר ארגון ‘נכה לא חצי בנאדם’: “אנחנו מייצגים תמיד וקודם כל את הנכים החלשים ביותר והיום אנחנו עושים כאן צדק היסטורי, גם לאור המחיר שיש ‘לשלם’ לצורך מציאת המקור התקציבי”. ביחס לילדים הנכים אמר פרידמן: “מדובר בבשורה היסטורית לילדים הנכים, הרבה יותר מה שתכננו לקבל והרבה בעזרת ההורים הנהדרים שנאבקו וקידמו את הדברים לצדנו. אני מתרגש היום וזה נדיר. נמשיך יחד עם הארגונים ונביא עוד בשורות, כמו שעשינו בשנים האחרונות”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

מנכ”ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות