נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאוטיזםתוספת תקציב עבור אוטיסטים בתפקוד נמוך ואנשים עם מוגבלות שכלית

תוספת תקציב עבור אוטיסטים בתפקוד נמוך ואנשים עם מוגבלות שכלית

שר הרווחה וח"כ להב הרצנו סיכמו: תוספת של 22.5 מיליון למרכזי היום והתעסוקה לאוטיסטים, ועוד 5 מיליון למש"ה

עם כניסתו למשרד הרווחה, הנחה השר מאיר כהן את מנכ”לית המשרד לבנות מודל שישנה את המציאות הנוכחית במרכזי יום הלימוד והתעסוקה לבוגרים עם צרכים מיוחדים, כולל הגדלת התקציב על פי השינויים הנדרשים.  השר והמנכ”לית נפגשו בחודשיים האחרונים עם ראשי הארגונים ונציגי הורים, לקראת גיבוש המתווה.

במקביל, פנו לפני מספר שבועות עופר זאבי וטלי כגן, הורים לילדים אוטיסטים, אל ח”כ יוראי להב הרצנו, ושיתפו אותו בקושי של ילדיהם במרכזי היום והתעסוקה. זאבי, אב לתאומות אוטיסטיות בנות 22, סיפר: “בגיל 21 הילדים שלנו מסיימים את מסגרות החינוך ועוברים למשרד הרווחה. הם מגיעים אל מרכזי התעסוקה המוגנים, ושם הם עובדים בעבודה סיזיפית חסרת משמעות כמו מיון ברגים וחפצים. אין בזה שום תרומה, לא למשק ולא להם, וגם אין שום למידה ופיתוח”.

שר הרווחה מאיר כהן. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר הרווחה וח”כ הרצנו קיימו מספר פגישות בנושא שעסקו במתווה החדש. לאחר פגישת סיכום שנערכה בנושא הבוקר, החליט כהן על הגדלת התקציב למרכזי היום של אוטיסטים בתפקוד נמוך ושל אנשים עם מש”ה (מוגבלות שכלית התפתחותית) בכ-22.5 מיליון שקל, 10.5 מיליון שקל השנה והיתרה בשנת 2022. בעקבות התוספת ניתן יהיה להרחיב את פעילויות מרכזי יום הלימוד והתעסוקה, למשל הגדלת מספר המטפלים והרחבת פעילויות הפנאי, כישורי חיים, כלים ומגוון מסגרות תעסוקה המותאמים לכל אדם.

ח”כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד): “זהו שינוי היסטורי וחשוב. במשך שנתיים אני נאבק לשנות את התנאים במרכזי התעסוקה של אנשים עם צרכים מיוחדים, אבל ממשלת נתניהו התעלמה מאיתנו. אני מברך את שר הרווחה מאיר כהן על קבלת ההחלטה החשובה כבר היום. אנחנו נמדדים ביחס שלנו לאנשים עם צרכים מיוחדים – כבני אדם וכחברה. אני נחוש לקדם את היכולת של כל אדם לקיים חיים מלאים, כחלק בלתי נפרד מהקהילה והחברה הישראלית”.

שר הרווחה והשירותים החברתיים מאיר כהן (יש עתיד): “אנחנו מביאים בשורה חשובה נוספת בתקציב הקרוב. הגיע הזמן שהילדים האלה יקבלו את היחס המתאים. לכל אחד מהם יש יכולות שחייבות להיות מתורגמות לתרומה שמחד תפתח את אישיותם, ומאידך תגדיל את תרומתם לחברה. אנחנו קשובים להורים, ועל כן הוריתי על תקצוב מיידי בשתי פעימות”.

עופר זאבי אמר: “אני מברך על ההחלטה הדרמטית שקיבל השר. אני מקווה שהתקציב יאפשר לילדינו לקבל העשרה גדולה של תכנים מכל סוג אפשרי. חשוב לנו ההורים להמשיך ולהיות שותפים לתהליך ולעצב את דרכם החדשה של ילדינו ביחד עם משרד הרווחה”.

ח”כ יוראי להב הרצנו

בנוסף, לאחר שנים של אפליה, ובעקבות פנייתו של ח”כ הרצנו לשר הרווחה, יתווספו 5 מיליון שקלים עבור אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אשר יצמצמו את ההשתתפות העצמית לטובת השמה תעסוקתית. משרד הרווחה מחויב לספק מסגרות תעסוקה יומיות לאנשים עם מש”ה (מוגבלות שכלית התפתחותית)  לאחר שסיימו את לימודיהם בבית הספר, במטרה לאפשר להם לקחת חלק פעיל ובלתי נפרד בקהילה.

עם זאת, הם היחידים שנדרשים להשתתפות עצמית של כעשרה אחוזים מקצבת הנכות לטובת השמה תעסוקתית. עד היום לא “השתלם” לחלק מאותם אנשים לצאת ולעבוד במדינת ישראל, שכן במקרים רבים ההשתתפות העצמית הייתה גדולה מגובה השכר שהם מקבלים. הדבר יתוקן בשתי פעימות. הפעימה הראשונה של חמישה מיליון שקלים תועבר כבר בתקציב הנוכחי.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות