נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםמשרד המשפטים מקדם: הרחבת פטור מתור ליותר ילדים ובוגרים עם מוגבלות

משרד המשפטים מקדם: הרחבת פטור מתור ליותר ילדים ובוגרים עם מוגבלות

מחר בבוקר: דיון בתיקונים לחוק בוועדת העבודה והרווחה. בנוסף, צפוי להתרחב הפטור מתשלום במקום ציבורי למלווה של ילד נכה

משרד המשפטים מבקש להרחיב את הזכאויות לפטור מעמידה בתור ולפטור מתשלום על מלווה בכניסה למקום ציבורי ליותר אנשים עם מוגבלויות. דיון בנושא יתקיים מחר בבוקר בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ולפי הערכות יש לתקנות החדשות סיכוי טוב לעבור.

לפי התקנות, יוענק פטור מתור לכל ילד נכה, לאנשים עם נכות רפואית של 40% ומעלה, לזכאים לשר”מ או לסיעוד וגם לניצולי שואה. לגבי הפטור מתשלום על מלווה, הכוונה היא להרחיבו לכלל הילדים מקבלי קצבת ילד נכה החל מגיל 8, לאנשים שהוכרו על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון כזכאים לתמיכה (שבמהותה מקבילה לגמלאות סיעוד או שר”מ), וכן לניצולי שואה.

במקביל, מבקשת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים להעניק לה סמכויות אכיפה בנושא אי עמידה בתקנות הנגישות, כולל האפשרות להטיל קנסות של עד 200 אלף שקל על אי עמידה בהוראות החוק. הדיון בנושא זה מתוכנן ליום רביעי, וגם הוא יתקיים בוועדת העבודה והרווחה.

שר המשפטים גדעון סער

תקנות הפטור מתור יעלו מחר על שולחן הוועדה לאחר שקיבלו את אישור כל הגורמים הנוגעים בדבר, וגם את אישורו של שר האוצר אביגדור ליברמן. בהסבר להצעה נכתב כי “התכלית של התיקון לחוק היא להבטיח כי אנשים עם מוגבלויות מסוימות יוכלו לקבל שירות ציבורי המתאים לצורכיהם. כך, מי שמחמת מוגבלות פיזית, חושית, נפשית או קוגניטיבית אינו יכול להמתין בתור – יהיה זכאי לפטור מהמתנה בתור”.

בנוסף, נכתב כי “מי שמחמת מוגבלות נזקק לסיוע אישי על מנת לצרוך שירות, יהיה זכאי לקבל את השירות ללא תשלום נוסף עבור המלווה”. כדי לא להכביד על נותני השירות, ובמיוחד על בעלי עסקים, ישנם כמה חריגים שנוספו לתקנות (בהמשך הידיעה).

עד היום היו זכאים לפטור מתור ילדים עד גיל 18 עם אוטיזם, מוגבלות שכלית או מוגבלות נפשית, וכן אנשים מעל גיל 18 עם אוטיזם, מוגבלות שכלית או מוגבלות נפשית שנקבעה להם נכות רפואית בשיעור 50% לפחות לפי חוקי הביטוח הלאומי או לפי חוק הנכים (תגמולים ושיקום). בשנים שחלפו מאז התקנת התקנות הללו התברר כי יש אוכלוסיות רבות נוספות הזקוקות לפטור מתור, ולכן הוחלט להרחיב את הקריטריונים. אם התיקונים אמנם יעברו, תכלול כאמור רשימת הזכאים לפטור מתור את כל הילדים הנכים, אנשים עם נכות רפואית של 40% ומעלה, זכאים לשר”מ או לסיעוד וניצולי שואה.

ח"כ אפרת רייטן (צילום: נועם מושקוביץ)
יו”ר ועדת העבודה והרווחה ח”כ אפרת רייטן (צילום: נועם מושקוביץ)

לגבי הפטור מתשלום על מלווה, הכוונה היא להרחיבו לכלל הילדים מקבלי קצבת ילד נכה החל מגיל 8, לאנשים שהוכרו על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון כזכאים לתמיכה, וכן לניצולי שואה המוכרים על ידי הרשות לזכויות ניצולי שואה. בנוסף, נוסח החוק ישונה כך שבעלי תעודת עיוור יוכלו לעשות בה שימוש לצורך קבלת פטור מתור במקום בתעודת הנכה, כפי שהם נדרשים לעשות כיום.

לצד זאת, מציע התיקון לקבוע כי החובה על נותן שירות לספק את השירות למי שזכאי לכך ללא המתנה בתור לא תחול כאשר מדובר בנותן שירות שאינו רשות ציבורית ואינו בנק (כלומר, נותן שירות שמשתייך למגזר העסקי ואיננו בנקים), ובלבד שניתן לתאם את מועד קבלת השירות מראש. לדוגמה, כאשר ניתן לתאם מראש את השעה שבה מוזמן שולחן למסעדה, לא ניתן יהיה לחייב את בעלי המסעדה לספק את השירות ללא המתנה בתור. דבר זה מצטרף לחריג שקיים כבר היום בחוק, ולפיו אין חובה למתן פטור מתור כאשר ההמתנה לקבלת השירות היא בישיבה במכונית. לעומת זאת, בסופרמרקט או בחנויות הפארם, למשל, שם לא ניתן לקבוע תור מראש, יצטרכו נותני השירות להעניק את הפטור מתור לזכאים.  

בנושא המלווים, לפי המצב כיום מי שזכאים לפטור מתשלום עבור מלווה הם ילדים מגיל 12 עד 18 שמוכרים על ידי הביטוח הלאומי עם אוטיזם, מוגבלות שכלית או מוגבלות נפשית; אנשים מגיל 18 שיש להם אוטיזם, מוגבלות שכלית או מוגבלות נפשית בשיעור של 50% לפחות; ואנשים המקבלים קצבת סיעוד או שירותים מיוחדים לפי חוק הביטוח הלאומי.

הפטור לתשלום נכון להיום מחויב כאשר כניסה למקום ציבורי כרוכה בתשלום פרטני, אולם נותן שירות אינו מחויב לתת את הפטור מתשלום למלווה כאשר הכניסה למקום הציבורי כרוכה בשירות אישי למלווה כמו הקצאת מקום ישיבה.   

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

כעת מוצע לתקן את התקנות כך שהזכאות לפטור עבור מלווה תורחב לילדים מקבלי קצבת ילד נכה ללא הבחנה בין סוגי המוגבלויות והחל מגיל 8, וזאת על מנת לעודד ולהקל על שילובם של ילדים עם מוגבלויות בפעילויות פנאי. כמו כן, מוצע לתקן את התקנה כך שהזכאות תחול גם על אנשים שהוכרו על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון וכן על ניצולי שואה.

לתיקונים לחוק ישנם גם מתנגדים, ובהם חברת דואר ישראל. בדואר טוענים כי התיקון המוצע קובע כי בשירותי דואר ישראל יש לכבד תעודת פטור מתור גם כאשר ניתן להזמין תור מראש, “ולדעתנו”, הם כותבים, “הנחיה זו תגרום לעומס ובעיות במתן השירות לציבור… מניסיון רב שנים אנו יכולים לציין כי כאשר אנשים יכולים להגיע ליחידות הדואר בכל זמן שיבחרו, ובפרט בימי קצבאות, נוצרים עומסים גדולים מאוד בשעות הבוקר ומשכי ההמתנה ארוכים. לעומת זאת, כאשר מזמינים תור, משכי ההמתנה קצרים ונוחים ולא עולים בממוצע על 10דקות המתנה”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות