נושאים קשורים

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"



משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"
ראשיאנשים עם מוגבלויותהיום: המהלך שעשוי לשנות את גורל הבוגרים והילדים הנכים בישראל

היום: המהלך שעשוי לשנות את גורל הבוגרים והילדים הנכים בישראל

המדינה תציג מתווה היסטורי להקמת ארגון יציג שיכלול את כל ארגוני הנכים. גם אתם מוזמנים להשתתף בדיון

האם לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל הולך לקום ארגון שייצג את כלל הנכים, בוגרים וילדים? היום (שלישי) בצהריים ייערך מפגש “התנעה” בזום בהשתתפות שר הרווחה, יו”ר ועדת העבודה והרווחה, מנכ”ל הביטוח הלאומי וארגוני הנכים וההורים השונים, שבמהלכו תציג המדינה את המתווה הראשוני שלה להקמת ארגון יציג לנכים. המפגש יתקיים בשעות 14:00 עד 16:00, וגם אתם מוזמנים לקחת בו חלק.  

יוזם המהלך הוא שר הרווחה מאיר כהן. היוזמה נולדה לפני לא מעט שנים, כאשר כהן שימש כשר רווחה בממשלת הליכוד. לצורך קידום המהלך מינה השר צוות בראשות השופט בדימוס שלמה שהם, חברת הכנסת לשעבר נאדיה חילו ז”ל ו”גיבור ישראל” מעוזיה סגל, עובד סוציאלי ותיק ונכה צה”ל בעצמו.

כאשר הממשלה ההיא התפזרה, היוזמה נעצרה, וכעת מנסה כהן להשיב אותה לחיים. יחד איתו שותפים לרעיון יו”ר ועדת העבודה והרווחה ח”כית אפרת רייטן ומנכ”ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר. במהלך הפגישה בזום יציג השופט בדימוס שהם את הקווים הכלליים של המתווה להקמת הארגון היציג, וציבור הנכים, העמותות והארגונים השונים, כולל ארגוני הורים לילדים עם מוגבלות, יוזמנו להביע את עמדתם ודעתם.

שר הרווחה מאיר כהן. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בינתיים, הגיעו לאתר “שווים” פרטים ראשונים על המתווה המוצע. בדומה להמלצות “צוות שהם” מהעבר, הרעיון המרכזי הוא להקים ארגון יציג לכלל נכי ישראל, בוגרים וילדים, הכולל את מגוון הנכויות בחברה – פיזיות, נפשיות, תקשורתיות וקוגניטיביות. לפי נתונים של המדינה, מדובר במיליון עד מיליון וחצי אנשים. “צריך לקחת בחשבון שאם איחוד כזה אמנם יתרחש, מדובר בכוח גדול מאוד”, אמר ל”שווים” אדם המעורה במהלך. לפי התוכנית, תקציב הארגון אמור להגיע מדמי חבר, מתרומות ומתקצוב של משרד הרווחה והביטוח הלאומי.

איך זה אמור לעבוד?

צריך להדגיש שהמתווה שיוצג הוא ראשוני בלבד, וכדי להגיע להסכמות יצטרכו להתקיים דיונים בין ארגוני הנכים לבין עצמם ובין הארגונים לבין גורמי המדינה הרשמיים. הצוות בראשות השופט שהם מציע שכל נכה שירצה להיות שייך לארגון היציג ישלם דמי חבר בסכום סמלי, וכך יוכל להשתתף באסיפה הכללית ולהצביע למועמדים המועדפים עליו להנהלת הארגון ולתפקיד היו”ר.

מכאן יש שתי אפשרויות: האחת היא שלכל קבוצה עם נכות מסוימת יהיה נציג מטעמה בהנהלה. במקרה כזה כל הקולות בהנהלה יהיו שווים זה לזה, והרוב יקבע בצורה דמוקרטית את החלטות הארגון. אם יש שתי עמותות על אותה נכות, תצטרך להתקבל החלטה מי מהן תקבל את הזכות לנציג בהנהלה. השיטה הזו אולי נשמעת שוויונית והוגנת, אבל מי שמכיר מקרוב את הפוליטיקה של ארגוני הנכים, המתאפיינת בפלגנות, קרבות בין סקטורים שונים ו”יריות בנגמ”ש”, מטיל ספק רב בהיתכנות שלה.    

ח"כ אפרת רייטן (צילום: נועם מושקוביץ)
יו”ר ועדת העבודה והרווחה ח”כ אפרת רייטן (צילום: נועם מושקוביץ)

אפשרות נוספת, ואולי ריאלית יותר, היא שארגון נכים או עמותה ש”יפקדו” יותר חברים לארגון היציג שישלמו דמי חבר, ייהנו בהתאם מכוח גדול יותר. המשמעות הנגזרת מכך היא יותר נציגים בהנהלה ואולי גם כיבוש של תפקיד היו”ר, האיש או האישה החזקים בארגון.

המפגש, כאמור, הוא נקודת הפתיחה של המהלך, שעשוי לשנות את גורל קהילת המוגבלויות לשנים רבות קדימה. אם הארגונים יצליחו להניח את האגו בצד, להגיע להסכמות ולצאת לדרך משותפת, עשוי להתרחש שינוי דרמטי במעמד ציבור הנכים בישראל.

מנכ”ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר

שחקן מעניין נוסף שעשוי להצטרף לארגון היציג בתנאים מסוימים הוא ארגון נכי תאונות עבודה ואלמנות נפגעי עבודה בישראל, שמאגד כ-60 אלף נכים, שעד היום התנהלו בנפרד לגמרי מארגוני הנכים הכלליים. “לארגון נכי העבודה תהיה שמורה הזכות להיות בפנים יחד עם כלל הארגונים”, הבהיר הגורם המעורב במהלך. “עדיף להם להיות בארגון היציג מאשר תחת הביטוח הלאומי, כי כאן יהיה להם כוח הרבה יותר גדול”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

לשאלתנו האם המעורבות של המדינה בהקמת הארגון והתלות התקציבית שלו בה לא יחלישו את כוחו כאשר יצטרך להיאבק מולה, ענה הגורם: “זה אולי נראה ככה עכשיו, אבל ברגע שהמגעים יסתיימו והארגון יקום, יהיה לו המון כוח. תחשבו איזו כמות פוטנציאלית של חברים יש פה. חוץ מתקציבים ממשלתיים יהיו גם דמי חבר ותרומות. הולך להיות כאן שחקן חדש וחזק מאוד מול הממשלה”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות