נושאים קשורים

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"



חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותביהמ"ש: חברת החשמל תפצה עובד עם מוגבלות ב-70 אלף שקל

ביהמ”ש: חברת החשמל תפצה עובד עם מוגבלות ב-70 אלף שקל

בית הדין האזורי לעבודה פסק כי הפיצוי יינתן בגין התעמרות בעבודה והפרת הוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב פסק שחברת החשמל תשלם לעובד עם מוגבלות שפוטר 70 אלף שקלים בגין התעמרות בעבודה והפרת הוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

התובע, היום בן 63, שמתמודד עם מוגבלות נפשית, התקבל לעבודה בחברה במסגרת תוכנית מיוחדת עבור אנשים עם מוגבלות, והועסק במקום כשנתיים וחצי. לטענתו, הממונה עליו בחברה התעמר בו, ולמרות שהגיש תלונות מסודרות לממונים עליו, הוא לא קיבל מהם מענה, ובסופו של דבר הם החליטו לפטרו. לדבריו, התנהלות זו הביאה להידרדרות משמעותית במצבו הנפשי ולטראומה, עד כדי כך שנאלץ להעלות את מינון התרופות שבהן הוא משתמש.

התובע טען כי התנהלות החברה מנוגדת לחובתו של מעסיק להבטיח כי עובד עם מוגבלות שנקלט לשורותיו יזכה לסביבת עבודה ראויה, כולל ביצוע כל ההתאמות הנדרשות, וכן לחובתו של המעסיק למנוע כל אפשרות כי העבודה תביא לפגיעה בעובד עם המוגבלות.

מנגד, חברת החשמל טענה כי מדובר בתביעה המהווה שימוש לרעה בחוק  שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. לדבריה, קליטת העובד הייתה במסגרת פרויקט מיוחד שכל תכליתו שילוב אנשים עם מוגבלות בחברה, אשר כולל ליווי והתאמות תוך התחשבות באתגרי השילוב.

תחנת הכוח של חברת החשמל בחדרה. צילום: לע”מ

במסגרת הפרויקט, טענו בחברת החשמל, שולבו בהצלחה עובדים רבים עם מוגבלויות נפשיות וקוגניטיביות, אשר מועסקים בה עד היום, לרבות במחלקה שבה עבד התובע. בנוסף, נטען כי החברה ביצעה התאמות רבות על מנת לאפשר את שילוב העובד, אשר במשך תקופה ארוכה הביע שביעות רצון מלאה מעבודתו.

“הנתבעת מציינת כי גילתה סבלנות ביחס לכשלים שונים בהתנהלותו, ואף שלחה אותו להכשרות שונות כל עוד הביע מוטיבציה ורצון ללמוד ולהשתפר”, מצוטטת החברה בפסק הדין. “בשלהי שנת 2018 חלה ירידה דרמטית בתפקוד התובע, וזאת כתוצאה מסירובה של הנתבעת לקלוט את בנו לפרויקט, כמו גם על רקע אי קבלת קביעות, החלפת קבלן ההסעדה וקשיים במערכת היחסים בין התובע לבין הממונה עליו”. לטענת החברה, אז צצה טענתו בדבר התעמרות בעבודה.

למרות טענות אלה, בית הדין לעבודה החליט לפסוק לטובת התובע. לעניין הפרת הוראות חוק השוויון, קבע בית המשפט כי לצד החשיבות הרבה שיש בעצם הקליטה של אנשים עם מוגבלות במקומות עבודה, הרי שאין בכך די. לדברי השופטים, יש מקום להטיל על המעסיק, במסגרת החובה לבצע התאמות, גם פעילות סבירה של הכשרה והדרכה לממונים להם קשר יומיומי עם העובדים, ליווי ומעקב של אנשי מקצוע, ומתן כלים לעובדים ולממונים אשר יסייעו להצלחתה של ההעסקה, וכל זאת בשים לב למהות המעסיק, לגודלו ולמעמדו הציבורי.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

“הגם שבחברת החשמל קיימת תוכנית מסודרת לקליטת עובדים עם מוגבלות”, כתבו השופטים, “לרבות תהליכים של פיקוח והדרכה לממונים, בנסיבות דנן מעגלי התמיכה והפיקוח לא יושמו בעניינו של התובע ונותרו בבחינת מעטפת ריקה מתוכן. הנתבעת הפרה את הוראות החוק עת לא בוצעו הכשרה/הדרכה של הממונה, מעקב מובנה ומסודר לאורך תקופת העסקתו, ליווי מתאים או מתן כלים מספקים שיאפשרו השתלבות מיטבית במקום העבודה”.

לפיכך, פסק בית הדין לתובע פיצוי בגובה 20 אלף שקלים בגין הפרת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, וכן 50 אלף שקלים בגין התעמרות בעבודה.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות