נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"



דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
ראשיחדשות"לא יהיה כנראה מנוס מ'ספירת ראשים' של עובדים עם מוגבלות בתאגיד"

“לא יהיה כנראה מנוס מ’ספירת ראשים’ של עובדים עם מוגבלות בתאגיד”

כך אמר מנכ"ל "כאן" אלדד קובלנץ, בעצמו כבד ראייה, במהלך כנס לקידום השילוב של אנשים עם מוגבלות בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה

“התחלתי בתור תחקירן, העובד הזוטר ביותר, עוד בתקופה שיאיר לפיד היה רק מנחה בטלוויזיה. הייתי צריך לכתוב לו תחקירים ביד אחת בלבד. זה קשה. רציתי להוכיח את עצמי שאני כמו כולם, ישבתי וכתבתי תחקירים אחר הצהריים עד הזריחה רק כדי לעמוד בזמנים כמו כל בן אדם רגיל. קל זה כמובן לא היה, אלא קשה יותר, אבל הייתי צריך להוכיח לעצמי שאני מסוגל”.

את הדברים החשובים הללו אמר אסף גרינבוים, עורך טלוויזיה, יוצר הסדרה ”מושלמים” וכיום המלהק הראשי של “האח הגדול” ברשת 13 – שהוא גם משותק בחצי גופו השמאלי. “כשאתה אדם עם מוגבלות אתה מרגיש שאתה צריך להוכיח את עצמך יותר מאחרים בכל מקום עבודה, ובייחוד במקומות כמו הטלוויזיה והקולנוע”, סיפר גרינבוים לנוכחים בטקס ההשקה של קמפיין ”יוצרים תרבות שווה”, שהתקיים לאחרונה במתחם ה-MINDSPACE בתל אביב זו הפעם הראשונה. האירוע, שנערך כחלק מחודש השוויון לזכויות אנשים עם מוגבלות, נועד לקדם ייצוג הולם של אנשים עם מוגבלות בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה בישראל, לאור הנוכחות הדלה שלהם נכון להיום באמצעי המדיה השונים.

אלדד קובלנץ ואסף גרינבוים (מימין) ממובילי תעשיית הטלוויזיה בארץ. צילום: עידו אורן
אלדד קובלנץ ואסף גרינבוים (מימין) ממובילי תעשיית הטלוויזיה בארץ. צילום: עידו אורן

“אני והזריחה היינו חברים מאוד טובים”, המשיך גרינבוים. “רציתי להיות כמו כל אדם רגיל ולעמוד בזמנים. ומאז אני מוכיח לעצמי יום אחרי יום ויודע שכל מקום שאני ארצה להגיע אליו, אני אגיע. מי שמתנהל ביומיום עם אדם עם מוגבלות, באיזשהו שלב לא רואים את המגבלה. נכון להיום אין מספיק אנשים עם מוגבלויות בטלוויזיה ואני נוף חריג, אני מודה, בתעשייה. זה נובע גם מהסיבה שהאנשים עצמם לא מאמינים שיקבלו אותם – קצת ביצה ותרנגולת כזה. בתור ‘בוס’ אני כן רוצה להעסיק אנשים עם מוגבלות ורוצה לקדם, אבל אין לי אנשים”.  

אל דבריו הצטרף אלדד קובלנץ, מנכ”ל תאגיד השידור הישראלי “כאן”, שחי עם לקות ראייה קשה, ולמעשה לא רואה כמעט דבר מרחוק. קובלנץ סיפר לקהל על הרגע שבו הוריו גילו על העיוורון, על החוויות המשעשעות כילד בבית ספר, וגם הצהיר כי “כנראה לא יהיה מנוס מספירת ראשים של אנשים עם מוגבלות בתאגיד השידור כדי לקדם את הנושא”. על המצב כיום מבחינת עובדים עם מוגבלות ב”כאן”, אמר המנכ”ל כי הוא טוב, אבל יש צורך בעוד הרבה עבודה. “תבחנו אותי בעוד שנתיים, ואז תראו אם אני שווה משהו”, סיכם את דבריו.

“מרחוק אני כמעט לא רואה, אבל מקרוב אני רואה הכל”, שיתף קובלנץ מהזווית האישית שלו, “אני קורא ממרחק של חמישה סנטימטרים על מסך בגודל 180 אינץ’. בילדות הייתי דוחף את הדף לפרצוף בזום אין כדי להצחיק את החברים. גם הייתי נתקע בדברים בכוונה”.

אלדד קובלנץ (משמאל) מנכ"ל תאגיד השידור הציבורי. צילום: עידו אורן
אלדד קובלנץ (משמאל) מנכ”ל תאגיד השידור הציבורי. צילום: עידו אורן

על הבחירה בו כמנכ”ל התאגיד וה”חגיגה” התקשורתית סביב מינוי אדם עם מוגבלות לתפקיד, אמר קובלנץ כי הוא רחוק מלהרגיש שהוא ניצח. “המוגבלות שלי נטמעה בתוכי, וזה לא אישיו עבורי. יש לי סט של תכונות – חלקן סבבה, חלקן זוועה, וזה עוד משהו. בסך הכל בסקאלה בין סבבה לזוועה – זה מדהים”, צחק.

האירוע בתל אביב נוצר באמצעות שיתוף פעולה יוצא דופן של ארגוני הבמאים והבמאיות, קרן משפחת רודרמן, קרן גשר לקולנוע רב תרבותי, שח״ם – ארגון השחקניות והשחקנים, איגוד התסריטאים ואק”ט –  איגוד עובדי/ות תעשיית הקולנוע והטלוויזיה בישראל, אתר 505 וג’מיני הפקות. הנוכחים חתמו על אמנת שילוב למען אנשים עם מוגבלות בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה, וגם נערך פאנל של שחקני הסדרה ”ויקי ואני” יחד עם השחקנית החירשת הראשונה בתפקיד משמעותי בטלוויזיה, נורית שלום. שלום התייחסה למוגבלות שלה והדגישה: “מהרגע הראשון לא רציתי הנחות. היו לחלק מאנשי הקאסט חששות, אך מהר מאוד הם פגו. הם תמיד התאימו עבורי כל מה שרציתי, וביקשתי הרבה. זה לא מובן מאליו”.   

שיוויון בעולם התרבות – צילום עידו אורן
שיוויון בעולם התרבות – צילום עידו אורן

מי שהגה ויזם את המפגש המיוחד וחיבר בין הגופים השונים הוא בני אופיר, צלם וידיאו וסטילס, עורך, תסריטאי, עיתונאי וחבר האקדמיה לקולנוע – וגם אדם עם מוגבלות, שעשה זאת יחד עם בת זוגו לחיים, גם היא אישה עם מוגבלות. “זו הגשמת חלום עבורי”, אמר אופיר, “התרגשתי לראות את כל חברי הארגונים פועלים יחדיו למען מטרה משותפת. שמח שזה יצא לפועל. כיוצר רציתי להתפרנס בתחום, ולמרות הסתייגויות מצד גופים רבים, החלטתי ליזום את יוזמת השילוב התעסוקתי לשוויון ופרנסה בקולנוע ובטלוויזיה לאנשים עם מוגבלות בישראל”.

יזם האירוע, בני אופיר בדברי פתיחה – צילום עידו אורן
יזם האירוע, בני אופיר בדברי פתיחה – צילום עידו אורן

גליה גרנות, סמנכ”לית קרן משפחת רודרמן בישראל, בירכה על היוזמה שיוצאת לדרך: “אני כל כך שמחה וגאה להיות כאן. הקרן מקדמת כמעט 20 שנה את הנושא של שילוב אנשים עם מוגבלות, ואחת הדרכים הכי משמעותיות לביצוע שינויים זה הפלטפורמה של הקולנוע והטלוויזיה. התחלנו בארה”ב עם פרסי האוסקר והאקדמיה האמריקאים ויצרנו את אמנת השילוב. גם כאן בארץ התחלנו לעבוד בסדרות. אנשים עם מוגבלות בעצמם פנו אלינו, ויחד עם קרן גשר אנחנו מתחילים את השינוי גם כאן בארץ. ניסים לא יהיו. הדרך היחידה לשינוי היא שכל מי שנמצא פה וגם מי שלא ימשיך לפעול לשילוב של אנשים עם מוגבלות בתעשייה”.

רגע קומי נרשם במהלך הערב כאשר שר התרבות והספורט חילי טרופר, אשר מכיר היטב את נושא הנגישות והשילוב של אנשים עם מוגבלות בעקבות סיפורה של אחותו נעה, שנעזרת בכיסא גלגלים, עלה לברך את הנוכחים. המיקרופון לא עבד, וטרופר, שדיבר ללא הגברה, סיפר כי תידרכו אותו להיצמד לטקסט שכתב בשל המוגבלויות השונות של הנוכחים בחדר, אבל הקלדן של האירוע הצליח להפתיע גם אותו במהירות שבה כתב את דברי השר.

חותמים על אמנת השילוב – צילום עידו אורן
חותמים על אמנת השילוב – צילום עידו אורן
גם השר חילי טרופר חתם – צילום עידו אורן
גם השר חילי טרופר חתם – צילום עידו אורן

האחרון זנח את הדף, דיבר מהלב וסיפר על אירוע שקרה בשבוע שעבר לאחותו, כאשר נתקעה עם האוטו בחניית נכים מכיוון שרכב חסם לה את הכניסה לדלת המעלית. השר הדגיש את ההישגים בתחום התרבות בתקציב האחרון, כולל תקצוב נוסף לכל מי שיעסיק אנשים עם מוגבלות תחת התחום של תרבות וספורט, והודה ליוזם המהלך בני אופיר.  

“מי שמאמין כמוני שאנשים בהיותם הם אנשים טובים ואין הרבה רוע וזדון בעולם, מבין שהכל עניין של מודעות”, אמר השר. “אני מאוד מודע לנושא. זה מדם ליבי כי אחותי על כיסא גלגלים. ברגע שאתה רואה את זה מקרוב אתה יותר רגיש. אחותי התקשרה אליי בוכה ואמרה לי שהיא לא יכולה להיכנס לרכב. אני יודע שרבים מזדהים עם כך. היא התקשרה למשטרה, ניסתה לאתר את בעל הרכב, ואף אחד לא ענה. היא מצאה אדם שהסכים להזיז לה את הרכב ברוורס כדי שהיא תוכל להגיע הביתה. אתם יודעים מה היא אמרה לי? אני לא כועסת על האדם שחסם, הוא איש טוב. הוא פשוט לא שם לב. המפגש והקמפיין שיוצא לדרך חשובים ביותר”.

ויטל זינגר על סט הצילומים של סרטון הקמפיין

במהלך המפגש הוצג סרטון לקראת עליית קמפיין ”יוצרים תרבות שווה”, בהשתתפות אנשים עם מוגבלות וללא, שחקנים, יוצרים, במאים ומפיקים. בין המשתתפים: השחקן והקומיקאי עידן אלתרמן, ויטל זינגר, שחקנית, יוצרת וספורטאית פרא אולימפית שמתניידת בכיסא גלגלים, אלעד  צפני ”מהאח הגדול”, מנחה קבוצות ופעיל בקבוצת ‘לינק 20’, ותכלת גינס, סטנדאפיסטית ושחקנית כבדת שמיעה.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות