נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשות"אני לא גיבור, פשוט החלטתי לא לתת לחיים להכתיב לי מה לעשות"

“אני לא גיבור, פשוט החלטתי לא לתת לחיים להכתיב לי מה לעשות”

עידן מאראש, רק בן 19, כבר הספיק להיות מתנדב בחיל האוויר, פעיל חברתי, מגיש רדיו – ומעכשיו גם מרצה

“אני לא גיבור, אני פשוט אדם שהחליט לא לתת לחיים להכתיב לו מה לעשות”. במשפט הזה טמון כנראה הסיפור של עידן מאראש כולו. מאראש, בן 19 מראשון לציון, שנולד עם שיתוק מוחין, כבר הספיק בחיים להיות תלמיד מצטיין, מתנדב בחיל האוויר, פעיל חברתי, מגיש של תוכנית רדיו אינטרנטית, ומעכשיו גם מרצה המספר לקהל את סיפור חייו.

הוא נולד מוקדם מהצפוי, בחודש השביעי להריון של אימו, כפג עם שיתוק מוחין. מאז שהוא זוכר את עצמו, הוא מתנייד על כיסא גלגלים חשמלי. את הפעולות הבסיסיות הוא מתקשה לבצע ונעזר לא מעט בהוריו, לאה ומיכאל. בהתחלה למד בבית ספר לחינוך מיוחד בראשל”צ, אך בכיתה ז’ החליט יחד עם הוריו לשבור את הכללים ולעבור למערכת החינוך הרגילה.

עידן מאראש. צילום: רומי ברנס – בר מדיה

“מערכת החינוך המיוחד הייתה חלק ממני ומהתפתחותי כילד לבוגר”, הוא מספר לאתר “שווים”. “בזכות הכלים שצברתי שם וההתקדמות הגדולה שלי חשבנו לנכון, אני וההורים, לפנות למערכת החינוך הרגילה. הגעתי לבית הספר הגימנסיה הריאלית בראשון והייתי קצת כמו ‘עולה חדש’, אבל מצד שני הרגשתי בבית. הכרתי חברים חדשים, צוות חינוכי תומך, מכיל ומבין, והכי חשוב כולם באו לקראתי במטרה שאצליח. לא סתם סיימתי עם ממוצע של 97 ועם בגרות מלאה. במבט לאחור, לא יכולתי לבקש מערכת טובה יותר לשילוב”.

היום מאראש מתנדב בצה”ל בחיל האוויר. התפקיד: מש”ק תכנון במערך ההגנה האווירית בבסיס הקריה בתל אביב. עבורו, זו הגשמת חלום. “להגיע לצה”ל זאת ההחלטה הכי טובה שעשיתי בחיי”, הוא אומר. “אמרתי לעצמי שאם אני יכול לתרום את חלקי לביטחון המדינה, אין סיבה שלא אעשה זאת. מקבלים אותי כאן בחמימות לב, ואני מרגיש בכל רגע שאני כאן שאני משמעותי”.  

לצד מסלול החיים הרגיל, הוא גם פעיל חברתי פעיל במיוחד. מגיל קטן היה חלק ממרכז ספיבק רמת גן והצטרף לנסיעות ומסעות התרמה עבור הארגון. הוא גם יושב ראש של עמותת “נגיש לי”, ששמה לה למטרה להעלות את המודעות לזכויות אנשים עם מוגבלות בישראל. חוץ מזה, הוא מגיש תוכנית אינטרנטית פופולרית בשם ”כיסא הכבוד”, וגם השיק ערוץ אינטרנטי חדש הנושא את השם ”שובר חומות”.

ב-8.12 (יום רביעי), לרגל חודש השוויון לאנשים עם מוגבלות, הוא עומד לכבוש עוד יעד, כאשר יקיים הרצאה בפאב ”הדבלין” ברחובות, שבה הוא עומד לספר עוד על חייו עם הנכות, שהפכה עבורו לשליחות. “הגיע הזמן לקפוץ למים של הגדולים ולחשוף את הסיפור שלי לאנשים רבים”, הוא מסביר את המהלך. “אני רוצה שהמסר שלי יגיע לכמה שיותר אנשים, כדי שייגע בעוד לבבות ונשמות, ולשנות את תפיסות העולם כלפי אנשים עם מוגבלות. בעצם להראות שהנכות היא כלי, ואנחנו בוחרים איך להשתמש בו”.

“המרואיינת שהכי אהבתי”. מאראש עם העיתונאית לוסי אהריש

בינתיים, הוא יושב לא מעט באולפני רדיו וטלוויזיה, וכבר הספיק לראיין לא מעט אושיות חשובות. “מאז ומתמיד היה לי את החיידק התקשורתי”, הוא מודה, “מגיל 6 הייתי שומע נאומים של אושיות הארץ והעולם. התחלתי את דרכי לפני ארבע שנים ברדיו מקומי, ומאז ראיינתי עשרות אנשים. אם שואלים אותי את מי הכי אהבתי לראיין, אני חושב שאת העיתונאית לוסי אהריש. היא אמרה לי ‘פשוט תהיה אתה וזהו, לא להשתנות’, ואת המשפט הזה אני לוקח איתי לכל מקום ומביא את עצמי. כמובן שיש לי עוד המון חלומות ומטרות להגשים”.

מאראש מודה שיחד עם ההצלחות, יש לפעמים גם זמנים קשים. “זה לא תמיד קל ופשוט. יש רגעים כואבים וכעוסים בחיי שבהם אני פונה להוא מלמעלה ומחפש תשובות. אלא שאין לי אותן, וזה גם לא יעזור לי להתעסק במה היה קורה אילו. קיבלתי את הנכות הזאת כי כנראה זו השליחות שלי בעולם. ככה זה גם לפי הראשי תיבות שפיתחתי למילה נכה – נתן כוח ה’.

“אין מה לעשות”, הוא ממשיך, “אדם לא בוחר את הנכות שלו. אבל מה שאנחנו עושים איתה זה מה שחשוב. באמת, יחד עם המגבלה קיבלתי מתנה אדירה שלא הרבה זוכים לה – להיות חלק מהשפעה על החיים של אחרים”.  

להזמנת מקומות להרצאה של עידן מאראש ב”דבלין” >>>  052-3057777

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות