נושאים קשורים

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"

“בונוסים לבכירים יותנו בקליטת עובדים עם מוגבלות”

כך אמרה רשות החברות הממשלתיות במהלך דיון בוועדת הרווחה בהצעת החוק לשילוב עובדים עם מוגבלות בחברות אלה. ההצעה אושרה לקריאה שנייה ושלישית

הכירו: כמה מותגים בינ”ל מהם תוכלו לרכוש בגדים נגישים

בכל שנה מפסידות יצרניות הביגוד כ-3 טריליון דולר בגלל אי הכללת אנשים עם מוגבלויות כקהל יעד. ריכזנו עבורכם שישה מותגים שדווקא כן פועלים לקידום אופנה נגישה



האם זה הרכב הנגיש בעולם?

המעצב הראשי של ענקית רכבי היוקרה יגואר חבר לארגון שמתמחה בהנגשה – ויחד הם עיצבו את ה-eVita, מכונית חשמלית שנועדה לאכסן כיסאות גלגלים בקלות
ראשיחדשותיצאתם לגמלאות ורק אז הוכרתם כנכים? כך ניתן לשפר את מצבכם

יצאתם לגמלאות ורק אז הוכרתם כנכים? כך ניתן לשפר את מצבכם

אדם שיצא לפנסיה ולאחר מכן הוכר כנכה, חשוף לאפליה ניכרת כי חוק הביטוח הלאומי לא חל עליו. מה כדאי לעשות?

מאת עו”ד גיא אקוקה

אוכלוסיית הפורשים לגמלאות מקרב הנכים נחלקת לשתי קבוצות: האחת – אלו שהוכרו כנכים עוד בגיל העבודה, והשנייה – אלו שהוכרו כנכים לאחר יציאתם לגמלאות. זוהי הקבוצה שגם מופלית לרעה משום שהיא אינה מוכרת לחוק הביטוח הלאומי, ולכן מקבלת סיוע נמוך יותר הן בהיבט הכספי והן בהיבט השירותים הנלווים ביחס למי שנמנה עם הקבוצה הראשונה. מצב זה מורכב מאוד מכיוון שאזרח ותיק הוא אדם שיכולת ההשתכרות שלו פחותה יותר מאדם בגיל העבודה, ולכן הוא יתקשה למצוא עבודה בעשור השמיני והתשיעי לחייו, כל שכן אם הוא סובל מנכות כזו או אחרת.

ההפליה הגילאית בביטוח הלאומי

רבים לא מודעים לכך, אך בחוק הביטוח הלאומי ישנה אפליה גילאית מובנית. מסיבה זו, אדם שפרש לגמלאות והפך לנכה לאחר גיל העבודה לא יוכל כלל לתבוע את זכויותיו על פי החוק. במילים אחרות, החוק מפלה לרעה כל אדם שהוכר כנכה לאחר גיל היציאה לגמלאות, ולכן אדם זה לא יהיה זכאי להטבות כספיות ולעזרה יומיומית נוספת, לרבות גמלת נכות כללית, תוספות עבור תלויים (בני זוג וילדים), וכן החזרים כספיים עבור רכישות של שירותים מיוחדים להם הוא נזקק, בדומה לאדם אחר בן גילו שהוכר כנכה עוד בגיל העבודה.

המקורות הכספיים בגיל הפרישה

אדם הזכאי לגמלת נכות והגיע לגיל הפרישה משויך לקטגוריית האזרח הוותיק, ולכן הוא זכאי לגמלת אזרח ותיק עם תוספת השלמה לנכות – כאמור, רק במקרה שהוכר כנכה בגיל העבודה. לצערנו הרב, המציאות מלמדת שאנשים רבים שפורשים לגמלאות סובלים מהחמרה במצבם הבריאותי. החמרה זו עשויה להתרחש לאחר גיל הפרישה או במהלכו (ייתכן שאותו אדם לא התפנה לטפל בה במועד עקב חוסר מודעות או סיבות אחרות), ולכן כפי שצוין קודם לכן, רבים מהם אינם זכאים לקצבאות נוספות. לפיכך, עליהם לחיות מסכום של כ-3,700 שקל בחודש בלבד, ולהסתפק בשירותים נלווים בדרגה בסיסית, שמעלים את ההכנסה ל-5,200 שקל בסך הכל. במצב זה אנשים רבים נידונים לחיי עוני.

מה בכל זאת אפשר לעשות?

יש שתי פעולות שניתן לבצע כדי להיטיב עם הנתונים הקיימים. ראשית, ניתן להגיש תביעה לגמלת סיעוד, שאת חלקה ניתן להמיר לסכום כספי. יש להדגיש כי הזכאות לגמלה מחייבת מעבר של שני מבחנים נוקשים מאוד – מבחן ה-ADL להערכת כשירות רפואית ומבחן ההכנסות, חרף החקיקה החדשה שחילקה את הגמלה לשש רמות שונות ולא לשלוש רמות כפי שהיה נהוג בעבר. 

הפעולה השנייה האפשרית היא להגיש בקשה לפטור רטרואקטיבי ממס הכנסה לתקופת העבודה שקדמה לפרישה, כל עוד האדם היה נכה בשיעור של 90% ומעלה (עוד בתקופת העבודה), והיה זכאי לניכוי מס לתקופה של עד שש שנים טרם הגשת הבקשה. עם זאת, כפי שציינתי – אדם שמעוניין להיות מוכר כנכה והוא כבר עבר את גיל הפרישה, לא יוכל לקבל החזרים אלו.

הגשת בקשה להשלמת הכנסה

דרך נוספת להעלאת רמת ההכנסות בגיל הפרישה מאפשרת להגיש בקשה לגמלה פרטית עד לסכום של כ-3,700 שקל כהשלמת הכנסה. גמלה זו ניתנת בתנאי שהאדם חי ברמת חיים ירודה מאוד וכפופה למספר תנאים כמו: מבחן הכנסות, בדיקת חשבונות בנק ונכסים, פנסיה והכנסות בני זוג. נדגיש שגמלה זו היא הטבה סוציאלית שמקורה בחוק הבטחת הכנסה – חוק סעד מובהק. אזרח ותיק נדרש למלא טופס ייעודי להבטחת הכנסה.

אז אם את/ה מגיעים לגיל פרישה או צפויים להגיע לגיל פרישה בשנים הקרובות ואת/ה סובלים מבעיות רפואיות המגבילות את כושר השתכרותכם – אל תתמהמו והגישו בקשה להכרה בנכות כל עוד אתם נמצאים בגיל העבודה. אם נכותכם התרחשה לאחר גיל העבודה או בזמן הקצר לאחר המעבר לגיל הפנסיה – התייעצו עם איש מקצוע בנוגע להגשת בקשה להשלמת הכנסה לאזרח ותיק, או בנוגע להגשת תביעה לגמלת סיעוד.

הכותב הוא עורך הדין גיא אקוקה, המתמחה בדיני מוגבלויות, במימוש זכויות רפואיות ובייצוג לקוחותיו בוועדות הרפואיות השונות.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות