נושאים קשורים

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"

“בונוסים לבכירים יותנו בקליטת עובדים עם מוגבלות”

כך אמרה רשות החברות הממשלתיות במהלך דיון בוועדת הרווחה בהצעת החוק לשילוב עובדים עם מוגבלות בחברות אלה. ההצעה אושרה לקריאה שנייה ושלישית
הסתדרות 480-100

הכירו: כמה מותגים בינ”ל מהם תוכלו לרכוש בגדים נגישים

בכל שנה מפסידות יצרניות הביגוד כ-3 טריליון דולר בגלל אי הכללת אנשים עם מוגבלויות כקהל יעד. ריכזנו עבורכם שישה מותגים שדווקא כן פועלים לקידום אופנה נגישה
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותחדש: כך תדעו שלמטפל באמנות של הילד יש הכשרה מתאימה

חדש: כך תדעו שלמטפל באמנות של הילד יש הכשרה מתאימה

באגודה לטיפול באמנויות השיקו תעודת "תו תקן" למטפלים שסיימו תואר שני והכשרה מעשית. יו"ר האגודה: "יכול להציל נפשות"

צילום: סבטה טאוב

בשנים האחרונות, ובמיוחד בעקבות משבר הקורונה, עלה משמעותית הביקוש לטיפול בתחום בריאות הנפש, ובכלל זה למטפלים באמצעות אמנויות. הבעיה היא שנכון להיום אין שום הגדרה של המדינה הקובעת מי יכול להגדיר את עצמו כמטפל באמנות – מה שמשאיר את הפונים חשופים למטפלים ללא הכשרה וניסיון מתאימים. עד שיהיה חוק מסודר, ועל מנת לתת בינתיים איזשהו מענה לנושא , החליטו ביה”ת – האגודה לטיפול באמצעות אמנויות בישראל להנפיק תעודת “תו תקן” למטפלים המעאוגדים אצלם, כולם בעלי תואר שני והתנסות מעשית בתחום.

טיפול באמנות הוא טיפול נפשי העושה שימוש בתהליכי יצירה והבעה לטיפול בהפרעות נפשיות, התנהגותיות, התפתחותיות ואורגניות, וזאת תוך שימוש באחד מששת תחומי האמנויות: אמנות חזותית, ביבליותרפיה (אמנות המילה הכתובה), דרמה, מוזיקה, תנועה ומחול ופסיכודרמה. המטפלים באמנות עובדים עם מגוון אוכלוסיות, מילדים ועד קשישים, ומטפלים בין השאר באוטיזם, טראומה, לקויות למידה, ילדים ונוער בסיכון ועוד.

למרות שמטפלים באמנות פועלים בישראל כבר למעלה מ-50 שנה, הרגולציה בתחום עדיין רחוקה מלהיות מוסדרת. למשל, בעוד שהמל”ג (המועצה להשכלה גבוהה) וחוזר מנכ”ל משרד הבריאות מגדירים כי העוסקים במקצוע צריכים להיות בעלי תואר שני, או מי שביצעו לימודי תעודה וסיימו את הכשרתם עד שנת 2018 במוסד המוכר על ידי המל”ג, וגם ביצעו הכשרה מעשית לאורך לימודיהם, לא מדובר בהגדרה מחייבת. עד היום אין רגולוציה המחייבת את המטפלים ברישוי, כזו המאפשרת הבחנה בין מי שעברו הכשרה שכזאת לבין אלו שלא. כך, הלכה למעשה, כל אדם יכול להציג עצמו כמטפל באמצעות אמנויות, והיכולת לדעת מהי הכשרתו תלויה רק בבחירתו אם להציגה בפני קהל מטופליו.

המדינה, מצידה, ניסתה להסדיר את מקצוע הטיפול באמנויות במסגרת “חוק מקצועות הבריאות”, אך כבר שנים רבות שהחוק לא עודכן – דבר שהשאיר מקצועות בריאות שהתפתחו בעשורים האחרונים מחוץ לחוק, ולמעשה ללא קביעה של המדינה בדבר הרשאים לעסוק בהם.

“מדובר בתופעה שמעסיקה רבים מהמטופלים וגם מהמעסיקים”, אומרת תמי ירמיהו, יו”ר יה”ת. “היעדר סיום הגדרת המקצוע בחקיקה גורם למצב בו יכול כל אדם להציג עצמו כמטפל באמצעות אמנויות, למרות שכבר לפני יותר מעשור הגדירו משרד הבריאות והמל”ג למוסדות להשכלה גבוהה ולגופי המדינה כי ההכשרה לעוסקים במקצוע צריכה להיות לתואר שני (MA) ולכלול הכשרה מעשית. לצערי, היות שעד היום החקיקה בנושא לא הושלמה, השוק פרוץ, וכל אדם יכול לתלות שלט על הדלת ולהתחיל להעניק טיפול נפשי. זוהי סכנת נפשות לציבור”.

מיטל בן גיגי, מדריכה ומטפלת באמנות חזותית עם התעודה החדשה. צילום: יה”ת

אז איך בכל זאת ניתן לפנות למטפל באמנות ולהרגיש ביטחון בהכשרתו המקצועית? אחרי שנים של פעילות מול משרד הבריאות והכנסת, ובשל מערכות הבחירות המרובות בשנים האחרונות וחוסר היציבות הפוליטי, החליטו ביה”ת לסייע לציבור בהנגשת מידע רלוונטי לשאלת הכשרת מטפלים באמצעות אמנות. בין היתר החלה לאחרונה האגודה להנפיק תעודות “תו תקן” ליותר מ-1,800 חברי האגודה, אשר כולם עומדים בתנאי ההכשרה למקצוע הטיפול באמצעות אמנויות שנקבעו על ידי משרד הבריאות והמל”ג. כמו כן, יצרו באתר האגודה כלי נגיש לחיפוש מטפלים תחת השם “מאגר המטפלים”, בו ניתן למצוא כל מטפל שהינו חבר אגודה ושמחזיק את תעודת “תו התקן” בהתאם למקום עבודתו הגיאוגרפי, תחום האמנות בטיפול, מגדר ועוד. במקביל, ממשיכה האגודה במאמציה הרבים לקדם את השלמת החקיקה בנושא הכשרת ורישוי המטפלים, וזאת על מנת להבטיח את הסדרת מקצוע הטיפול באמצעות אמנויות בפן הרחב יותר.

תעודה לדוגמה

“לא יכולנו להשאר אדישים לכך שהמדינה לא מבצעת כל סינון של העוסקים במקצוע וחושפת את הציבור למטפלים ללא הכשרה”, מוסיפה ירמיהו. “כאגודה מקצועית תפקידנו להגן על העוסקים במקצוע, על המטופלים שלנו וגם על הדרישות המקצועיות. באמצעות תעודת ‘תו התקן’ של האגודה יכולים כעת המטופלים לדעת האם מטפל, שהינו חבר אגודה, הוא בעל הכשרה בהתאם לקריטריונים שנקבעו על ידי משרד הבריאות והמל”ג, או לא. מטופלים ומעסיקים יכולים כעת לדרוש ממטפלים, חברי אגודה, להציג את תעודת ‘תו התקן’ שלהם או לחפש בקלות את שמם באתר יה”ת. כך אנו מספקים לציבור כלי שיאפשר לו להימנע מטיפול שעלול לפגוע בו”.

באגודה פועלים בימים האלה בקמפיין ארצי להגדלת המודעות של המטופלים לתעודה ומפצירים בציבור לדרוש אותה מהמטפלים. ירמיהו מסכמת: “כל עוד המאבק שלנו להסדרת התחום בחקיקה נמשך, אני קוראת לכל מטופל ומטופלת לדרוש מהמטפלים שלהם להציג את התעודות המעידות על הכשרתם המקצועית, על אף הביישנות או תחושת אי הנוחות. מדובר בבקשה שהיא זכות של כל מטופל לפני התחלת טיפול, והיא יכולה להציל נפשות הלכה למעשה”.

למציאת מטפל היכנסו לאתר יה”ת או חפשו “מאגר המטפלים” בגוגל.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות