נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזם"להפוך את ישראל לבירת הסטארט-אפים של האוטיזם"

“להפוך את ישראל לבירת הסטארט-אפים של האוטיזם”

אבא שיזם מרתון פיתוח טכנולוגיות למען אנשים על הרצף, מאמין שהבשורה לקהילה תצא מכאן

רימון טובין (מימין) ובנו יובל
רימון טובין (מימין) ובנו יובל

כשרימון טובין, אב ליובל שנמצא על הרצף האוטיסטי, חיפש מתנה מקורית ליום הולדתו ה-19 של בנו – הוא עלה על רעיון מקורי: האקתון (מרתון פיתוח) למציאת פתרונות טכנולוגיים שיעזרו לאנשים על הרצף האוטיסטי וינגישו להם את העולם.

טובין הצליח לרתום מפתחים, ובהם הורים וקרובי משפחה של אנשים על הרצף, והרים את פרויקט “האקוטיזם”, שבינואר הקרוב יתקיים בפעם השלישית. ”הבנתי שאין פתרון אחד לכל האוטיסטים ולכן החזון שלי הוא לרצף את הרצף האוטיסטי בפתרונות טכנולוגיים חדשניים”, מסביר טובין לאתר “שווים”.

האקוטיזם 2021 בזום
ההאקוטיזם הקודם (התקיים בזום)

הרזומה המרשים של טובין, שכולל שנים של ניהול בהייטק ובחברות גדולות במשק עזר לו להבין שהורים יכולים להשתמש בכוחות שלהם, כדי להרחיב את האפשרויות למציאת פתרונות לילדיהם.

בשביל הבן שלי אני יכול לעשות הכול, גם דברים שבחיי היום יום לא הייתי יכול לעשות, בשביל הבן שלי אני מצליח לגייס כוחות על”, אומר טובין, ”יובל הוא המתנה שלי בעולם הזה, והמתנה שלי לעולם הזה. הוא כוח האהבה שלי, שמביא אותי לעשות דברים טובים ולחולל שינוי בעולם, למענו ולמען אנשים אחרים על הרצף”.

דרך המשקפיים שלהם

אחד המיזמים שהוצגו בשנה שעברה הוא Arrows – עוזר אישי מבוסס בינה מלאכותית שעוזר לפרש סיטואציות חברתיות שונות בזמן אמת, דרך שימוש במשקפי מציאות רבודה. היישום מאפשר למשתמש לתקשר עם סביבתו הטבעית, לקבל פידבק ולהחליף את הצורך בחונך או מלווה.

מפתח המיזם, ערן דביר, אב לילדה עם אוטיזם, חשב על הרעיון בעקבות התנסות אישית של בתו במטלות יומיומיות כמו קניות בסופר ואינטראקציות חברתיות.

ערן דביר. צילם: ענבר לוי
ערן דביר: “אפליקציית חובה בכל משקפיים חכמים”. צילום: ענבר לוי

”האבטיפוס נבדק עם עשרות בני נוער והוכיח יעילות מבחינת המענה לצורך בתחושת ביטחון של הנסיינים”, מספר דביר ומציין כי המיזם, שנמצא עדיין בפיתוח, זכה לאחרונה במענק מרשות החדשנות. החזון שלו הוא ש-Arrows יהפוך לאפליקציית חובה בכל משקפיים חכמים.

לאבחן מוקדם ככל האפשר

מיזם נוסף שהוצג בהאקוטיזם האחרון הוא BPAUS, פלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית להערכה וטיפול באוטיזם. המערכת משלבת שיטות טיפול מוכרות כמו ניתוח התנהגות, ריפוי בעיסוק, טיפול רגשי ופיזיותרפיה ויוצרת תוכנית טיפול וסביבת עבודה אולטימטיביות.

הוגה המיזם, יורי צליקוב, מספר כי הגה את הרעיון כשבתו בת השנה וחצי החלה להראות תסמינים ראשוניים של אוטיזם. ”היא לא הסתכלה בעיניים ולא הגיבה לשם שלה”, הוא מספר, “אשתו של חבר טוב שלי מנתחת התנהגות ועובדת עם ילדים על הרצף. דיברנו על זה ונדלקה לי נורה”.

יורי צליקוב: לקצר את זמני הטיפול והאבחון. צילום יבגני בורובסקי
יורי צליקוב: לקצר את זמני הטיפול והאבחון. צילום: יבגני בורובסקי

אלא שכאשר הוא פנה לקופת חולים כדי לאבחן את בתו, הוא הבין שמדובר בפרוצדורה ארוכה שדורשת ממנו המתנה של מספר חודשים עד שנה. בידיעה שאבחון והתערבות מוקדמים ייתנו תוצאות טובות יותר, צליקוב בנה עם חברו, יבגני בורובסקי, מערכת איסוף נתונים בשיטת ניתוח התנהגות יישומי (ABA).

המערכת (שעדיין בפיתוח) תאפשר לבצע הערכה על מצבו של הילד ולבנות לו תוכנית טיפול או הפניה למטפלים מתאימים. ”המטרה היא להקל על ההורים והמומחים במדינות רבות שבהן ההמתנה לאבחון וטיפול ארוכה מאוד”, הוא מסביר, ”איש טיפול אחד יכול לטפל בחמישה או עשרה ילדים לכל היותר, ואצלנו המספרים גדולים פי כמה”. לדבריו, המערכת לא תחליף את איש הטיפול אלא תקל עליו את העבודה. הוא יוכל לבנות תוכנית, לעשות לה התאמות ולאשר אותה.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

ומה יהיה במיזם הבא?

השנה, צוות השופטים בראשותו של טובין מחפש מיזמים נוספים שיכולים לשנות את העולם ואת חייהם של אלפי ילדים ובוגרים המתמודדים עם קשת שלמה של קשיים, ולפתח עבורם כלי עזר טכנולוגיים.

“אם עוד שלוש שנים יהיו אלף סטארט-אפים בתחום של אוטיזם וטכנולוגיה, אוכל להגיד שהשגתי את מה שרציתי”, מסמן טובין את היעד שלו ומוסיף, “אני רוצה להפוך את ישראל לבירת הסטארט אפים של האוטיזם, שיהיו תחרויות האקוטיזם בכל העולם. שהזוכים שלהם יטוסו לישראל ויראו את העבודה שעשינו פה”.  

ההקאוטיזם יתקיים השנה בתאריכים 13-14.1.22 והגמר יתקיים ב-16.1.22. ניתן עדיין להירשם ולהגיש מועמדות באתר  www.hackautism.org. טובין מבטיח שהזוכים יזכו לליווי מקצועי למשך שנה שלמה, חיבור למשאבים, עזרה בפיילוטים וחיבור לשותפים.

כתבות אחרונות