נושאים קשורים

חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו

13,220 פצועי צה”ל במלחמה: “למשפחות אין מספיק מעטפת”

ח"כ רייטן בוועדת החוץ והביטחון: "אין הגנה מפיטורים להורי החייל הפצוע, חסרים מענים לאחר שחרורו מביה"ח ואין תמיכה נפשית מספקת לאחים"

המשטרה מבקשת: צרו קשר אם אתן מזהות את החשוד

מאיר גבריאל (35) מקריית אונו נעצר בחשד לאינוס במרמה של נערות עם מוגבלות, והמשטרה מפרסמת את תמונתו כדי לאתר מתלוננות נוספות

גאווה: 6 סטודנטים עם מוגבלות שכלית סיימו תואר ראשון

הלימודים נערכו באוניברסיטת בר אילן, ביוזמת פרויקט "עוצמות" שמפעיל מודל הכשרה ייחודי. אחת הבוגרות: "תמיד יש תקווה. אפילו בגיל מבוגר אפשר ללמוד ולהגשים חלומות"



פיתוח ישראלי: מברשת שיניים לאנשים עם מוגבלות

"אוטודנט" פיתחו מברשת אוטונומית, שעוזרת לאנשים עם מגבלות מוטוריות בפעולת הצחצוח. בחברה מתגאים: "צריך רק ללחוץ על כפתור, והמברשת עושה את כל העבודה"
ראשיחדשותההזנחה הפושעת שגרמה לזיהומים קשים לילדי גנים בחינוך המיוחד

ההזנחה הפושעת שגרמה לזיהומים קשים לילדי גנים בחינוך המיוחד

3 ילדים עם מוגבלות ממזכרת בתיה חטפו "פצעים מלוכלכים" בגלל ליקויים תברואתיים בגנים. עכשיו ההורים יוצאים למאבק

מטריד: מתחילת השנה שלושה ילדים בגני חינוך מיוחד ביישוב מזכרת בתיה חטפו זיהומים קשים בעור, ובהם ילדה שנפגעה בחודש שעבר בפניה (במצח). הסיבה, לדברי הוריהם, מטרידה עוד יותר: למרות שהתריעו פעמים רבות על מצב תברואתי גרוע בגנים אלה, כולל הימצאות צואת חתולים בחול, שידועה כגורם סיכון לזיהום, הנושא לא טופל – והילדים שילמו את המחיר. בעקבות המצב, ההורים החליטו לעשות מעשה ולצאת עכשיו למאבק נגד המועצה.

התמונות של הפגיעה בילדים מזעזעות. ילד אחד נפגע בצד הגוף, ילד אחר ברגל, וכאמור ילדה נוספת חטפה זיהום בפנים. “משפשוף קטן ברגל שנגרם מנפילה זה הפך במהירות לזיהום קשה”, מספרת אמא של אחד הילדים, בן 5 עם עיכוב שפתי. “אף אחד לא חשב שממכה קטנה שהוא קיבל בשטח החול בגן נגיע לטיפולים אנטיביוטיים קשים. אחרי שפצע אחד הזדהם זה התחיל להדביק את כל הגוף ופצעים רבים נוספים החלו להופיע. הרופאה קבעה חד משמעית כי הפצעים נוצרו מזיהום, ושיש לו אימפטיגו (מחלת עור שנגרמת מחיידק  – א.ח.) וצריך בדחיפות לטפל בזה”.

ברגל, בצד הגוף, במצח: הפצעים “המלוכלכים” שנגרמו לילדים

“כולם יודעים מהבעיה הזאת ומתעלמים”, טוענת אם לילד בגן חינוך מיוחד אחר ביישוב. “עדיין יש בגנים האלה מתקנים משנות ה-80. הילדים שלנו ‘זוכים’ לתנאים מוזנחים ורעועים. הילד שלי, למשל, סובל ממערכת חיסונית נמוכה ואני מאוד חוששת לבריאותו. כתבנו מכתב מפורט למועצה על כל הליקויים וההזנחה הפושעת של גני החינוך המיוחד ביישוב, ואמרו לנו שיסדרו את הכל, אבל בפועל שום דבר לא קורה. זה מקומם ומאכזב לדעת שהילדים שלנו הם סוג ב'”.

“המועצה טענה שעשתה סינון בחול בתחילת השנה”, אומרת אם נוספת, “אבל להעביר מגרפה על החול זה לא בדיוק סינון. אלה גנים של מעל 40 שנה, וחייבים להוציא את כל החולות מהם. במקרה של אחד הילדים שנפגעו, הוא אפילו לא ידע לבטא את תחושת הכאב בגלל הלקות שלו – ובעיניי זה הופך את זה לעוד יותר חמור”.

מלבד צואת חתולים, הורים מספרים גם על פירות רקובים שנושרים מהעצים וממלאים את החול, לכלוך רב, זבובים, יתושים ועוד חרקים למיניהם. התחושה שלהם היא שילדיהם – ילדי החינוך המיוחד ביישוב – מוזנחים לעומת הילדים האחרים. לטענתם, הם נמצאים בגנים ישנים, מבודדים ולא מטופלים, ואינם חלק מאשכול הגנים המטופח של הילדים “הרגילים”.

כך נראה החול באחד מגני החינוך המיוחד במזכרת בתיה

רון יעקוביין היא יו”ר ועד ההורים ב”גן סיגלון”, אחד מהגנים המדוברים, ואמא לילד בן 4 על הרצף האוטיסטי. “התרענו בפני הגן על סכנת הזיהום עוד בתחילת השנה”, היא מספרת, “ויש גם מקרים נוספים ברחבי המועצה שכולם יודעים עליהם. יש עוד סכנות בטיחותיות, כמו למשל דוד מים שנמצא מעל הראש של הילדים שלנו. במועצה טענו שהכל יטופל, אבל עד עכשיו אין פתרון למצב. כל החצר של הילדים מלאה בחול, וככה אי אפשר להמשיך. אנחנו דורשים תחליף לחול. שישימו דשא סינתטי או איזשהו תחליף אחר. מדובר על חול של 40 שנה ויותר שלא הוחלף מעולם”.

אלעד אסרף, לשעבר יו”ר ועד ההורים של גני הילדים במועצה, מספר כי לפני שנה הוא באופן אישי ביצע סיורים בכל הגנים, ובעקבותיהם העביר רשימה מפורטת של ליקויים למועצה, עם דגש על המצב המזעזע בחינוך המיוחד. לטענתו, מעט מאוד נעשה מאז. “מזניחים את החינוך המיוחד”, הוא קובע, “רציתי להוציא מהרגע הראשון את החול מגני הילדים. לא מדובר בארגז חול, כל החצר היא חול וחול. חלק מהגנים ביישוב חדשים יותר ומצבם טוב יותר, אבל חלק נבנו לפני 40 שנה, והחינוך המיוחד נמצא בגנים הישנים. הנחיות משרד החינוך מחייבות לסנן את החול ולהחליף את ארגזי החול בחול חדש. המועצה יכולה לספר הרבה סיפורים, אבל הם לא עושים את זה.

אישור מהרופא שקיבל אחד הילדים שנפגע

“החינוך המיוחד מנותק מכולם, והגנים שלהם אפילו לא ראויים למגורי חיות”, ממשיך אסרף. “קיבלתי הבטחות מפה עד מחר, ובסוף הילדים שלנו הולכים לגנים לא ראויים בלשון המעטה. כל הסיסמאות והכותרות שעושים למען החינוך המיוחד ביישוב רחוקות מהמציאות. הבטיחו לנו ששבעה גנים יוצאים לפיילוט שבמסגרתו מוציאים מהם את החולות, כולל חלק מגני החינוך המיוחד, אך שוב עבדו עלינו. החול נשאר ושום דבר לא קרה מאז. המצב לא טוב בכל המועצה, אך בגני החינוך המיוחד המצב קשה במיוחד”.

לדברי אסרף, אם רק רוצים – אפשר למצוא פתרונות מהירים וטובים: “אחד מגני הילדים, ‘גן רותם’ לשעבר, היה על גבול הפשיעה מבחינת ההזנחה, אבל מהרגע שעבר לידיים של חב”ד הוא הפך לגן לתפארת. מברווזון מכוער הפך לברבור הכי יפה. כך שאפשר לבצע שינויים זריזים בלי תירוצים. כנראה שלילדים בחינוך המיוחד לא מגיע. יש דוד מעל הראש של הילדים באחד הגנים, מה יקרה אם חלילה הוא יתפוצץ? מי חתם על אישור לגן הזה שיוכלו לשחק שם ילדים? זה מחדל. כולם יודעים, כולם שומעים, אבל אף אחד לא מטפל”.

בעקבות ההזנחה הקשה, מחר (יום שישי) יקיימו הורי החינוך המיוחד הפגנה בשעה 8:00 בבוקר במיקום מרכזי ביישוב (ליד רחבת שופרסל), בקריאה לטפל מיד במחדלים ולהתייחס לילדיהם באופן שוויוני. ההורים פונים לכל ההורים במזכרת בתיה, גם לילדים ללא מוגבלות, להצטרף אליהם: “היום זה אנחנו”, הם אומרים, “ומחר זה אתם”.

ממועצת מזכרת בתיה טרם התקבלה תגובה. ממשרד הבריאות נמסר כי הם בודקים את הנושא.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות