נושאים קשורים

דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"

“בונוסים לבכירים יותנו בקליטת עובדים עם מוגבלות”

כך אמרה רשות החברות הממשלתיות במהלך דיון בוועדת הרווחה בהצעת החוק לשילוב עובדים עם מוגבלות בחברות אלה. ההצעה אושרה לקריאה שנייה ושלישית

הכירו: כמה מותגים בינ”ל מהם תוכלו לרכוש בגדים נגישים

בכל שנה מפסידות יצרניות הביגוד כ-3 טריליון דולר בגלל אי הכללת אנשים עם מוגבלויות כקהל יעד. ריכזנו עבורכם שישה מותגים שדווקא כן פועלים לקידום אופנה נגישה

האם זה הרכב הנגיש בעולם?

המעצב הראשי של ענקית רכבי היוקרה יגואר חבר לארגון שמתמחה בהנגשה – ויחד הם עיצבו את ה-eVita, מכונית חשמלית שנועדה לאכסן כיסאות גלגלים בקלות



מחקר: דיכאון וחרדה נפוצים יותר בקרב שמאלנים

מחקר חדש ומסקרן מפינלנד מצביע על קשר בין אמונה ברעיונות של צדק חברתי לבין דיווחים מוגברים על דיכאון וחרדה. נשים נוטות לצדק חברתי הרבה יותר מגברים
ראשיחדשותנשאר במשפחה: מוקד סיוע חדשני להורים ואחים של מתמודדי נפש

נשאר במשפחה: מוקד סיוע חדשני להורים ואחים של מתמודדי נפש

מוקד חדש של עמותת "איכות בשיקום" מאויש בבני משפחה של מתמודדים שמסייעים למשפחות במצב דומה

מוקד סיוע טלפוני שנפתח לפני כשבוע מעניק מענה ראשוני ותמיכה להורים ולבני משפחה של מתמודדי נפש. הדבר המעניין במוקד החדש הוא שמי שיאייש אותו וייתן עזרה לפונים הם בעצמם בני משפחה של מתמודדים, שעברו הכשרה מתאימה לתפקיד. המיזם הוא שיתוף פעולה של עמותת “איכות בשיקום” ומועצת הבריאות.

הפעלת המוקד תאפשר להרחיב את שעות המענה למשפחות ולספק אפשרות להתייעץ, לקבל תמיכה רגשית ולקבל מידע והכוונה בזמן אמת בנוגע לזכויות המתמודדים. המוקד יפעל בימי חול בלבד בין השעות 18:00-22:00 במספר טלפון 03-9559596. כרגע הוא ניתן בשפה העברית בלבד, אך בקרוב יינתנו שירותי תרגום לערבית, לאמהרית ולרוסית. 

פעילות עמותת “איכות בשיקום” מתקיימת בארבעה מרכזי יה”ל בערים ראשל”צ, חדרה, כפר סבא ואשדוד וכן בשלוחות הפועלות בערים נוספות. המרכזים מפוקחים על ידי משרד הבריאות.  

“אנו רואים חשיבות במתן מענה אישי, מיידי וישיר לבני משפחה הנמצאים בסיטואציה משברית”, אומר ל”שווים” יוסי אלישיב, רכז מוקד הסיוע של “איכות בשיקום”. “מענה זה יכול לקצר שהות עם המצוקה, למנוע הסלמה בתקשורת עם המתמודד ולהנגיש מידע באופן ברור במטרה להחזיר את תחושת השליטה והוודאות לבני המשפחה. לא אחת אנו מקבלים פניות מבני משפחה המבקשים הסבר על אשפוז מרצון לעומת אשפוז כפוי, הבדלים בין מחלקה סגורה לפתוחה, וגם פשוט אוזן קשבת לקושי אותו הם חווים באותו רגע”.

היוזמה של עמותת “איכות בשיקום” לפתוח מוקד הגיעה לאחר סגירתו של קו הסיוע הייעודי אותו הפעילה העמותה בעיצומו של המאבק בקורונה. פניות מצד בני משפחה של מתמודדים שביקשו להמשיך ולקבל מענה בשעות הערב, הביאו את הנהלת העמותה להכשיר לאיוש המוקד בני משפחה של מתמודדים, בעלי ידע וניסיון, והם יעניקו מענה וסיוע טלפוני בפריסה ארצית. נכון לעכשיו המוקדנים הם אמהות של מתמודדים או בנות זוגם, אשר מכירות מקרוב את ההתמודדות המשפחתית סביב הבעיה הנפשית.

יש לזכור שבני משפחה של מתמודדי נפש מצויים בסיטואציה מורכבת. החיים לצד בן משפחה הסובל ממגבלה נפשית מזמנים פעמים רבות התמודדויות מאתגרות, אשר לאורך זמן ובהיעדר תמיכה מתאימה עשויות להוביל למצוקה רגשית. כאשר מסגרות השיקום של המתמודדים אינן מעניקות להם מענה מספק, בני המשפחה נדרשים מצד אחד למצוא להם פתרון הולם, ומצד שני הם עצמם נקלעים פעמים רבות לקשיים.

לשם כך הוקמה עמותת “איכות בשיקום”, אשר שמה את הדגש על מקומה המרכזי של המשפחה בתהליך השיקום לצד ההתמודדות עם המחלה. הפעילות של העמותה מתבצעת בעבודה משותפת של שלושה גורמים ברוח גישת ההחלמה בבריאות הנפש: המתמודד, המשפחה הגרעינית וגורמי הטיפול והשיקום.

במדידה שערכה העמותה נמצא כי במהלך 2021 חל גידול של 25% בפניות חדשות שהתקבלו בארבעת המרכזים שלה, וזאת בהשוואה לנתוני 2020. כ-15% מתוכן היו פניות בשעות אחר הצהריים והערב, שעות בהן המסגרות הציבוריות – המרפאות לבריאות הנפש והמרפאות של קופות החולים – אינן פעילות. עוד עולה כי בשנה הנוכחית נרשמה עלייה של 37% בצריכת שירותי העמותה, ובהם פעילות פרטנית וקבוצתית.

יוזמת הפרויקט היא אתי בן ששון, בת משפחה של מתמודדת נפש ובעלת ניסיון אישי רב בנושא. “יש למיזם הזה חשיבות גדולה”, היא אומרת ל”שווים”. “בני משפחה של מתמודדי נפש נתונים לעיתים בסיטואציות קשות ומורכבות, ואין כמו אדם שחווה התמודדות דומה לשלהם כדי לתת להם מענה ראשוני ומהיר, שייתכן ואף יציל נפשות”. 

גם תמר אזולאי (60), אמא לשלושה ילדים שעובדת באשדוד ומתנדבת במוקד החדש, מגיעה מרקע אישי דומה. “לפני חמש שנים הבן שלי קרס תוך כדי עבודה”, היא מספרת, “ואז התחיל המסע הזה של הכרת מערך בריאות הנפש, חשיפה לאנשי מקצוע ולטיפולים והתמודדות עם מחלת נפש במשפחה.

“לאחר ‘הבום’ הראשוני וכל  מיני חוויות לא נעימות”, היא ממשיכה, “הגעתי למרכזי יה”ל, ושם נחשפתי לסדנאות, לקבוצות הורים, לחוג תיאטרון ולאנשי מקצוע שעוזרים מכל הלב. ואז הגיעה האפשרות של להתנדב במוקד וזה קסם לי, כי זה היה בעיניי סוג של סגירת מעגל. את מבינה פתאום שאולי מה שקרה לך לא קרה סתם. יש המשך, יש כיוון, יש שלב הבא בעזרה לאחרים”.

“המסר הוא שבני המשפחות לא לבד”. תמר אזולאי

מה מייחד את המוקד הזה משאר המוקדים הדומים לו?

אזולאי: “קודם כל העובדה שמתפעלים אותו קרובי משפחה שעברו מצבים דומים. דבר שני, הוא נפתח בתקופת הקורונה שבה יותר אנשים עוברים משברים נפשיים ויש יותר פניות לאנשי מקצוע. לי הכי חשוב שבני משפחה יידעו שהם לא לבד ושיש לאן לפנות”.

מה המסר שהכי חשוב לך להעביר בעבודתך במוקד?

“כמו שאמרתי, המסר שבני המשפחות לא לבד ואנחנו פה בשבילם. אני חושבת שיש לי מה לתת, ואולי הכי חשוב – כאשר אדם מתנדב הוא מקבל משמעות, וזה נותן הרגשה של ערך מוסף מעבר ליומיום ולעבודה תמורת כסף. האמת שגם קיבלתי פרופורציות חדשות בנוגע לבעיות המשפחתיות שלי”.

המוקד יהיה זמין 5 ימים בשבוע
בימים א’-ה’ בין השעות 18:00-22:00
 03-9559596

ילדית 1974. באה מהבטן אל הבטן דרך הבטן-והבטן כמו השמש שורפת ומרפאה. חולה כרונית באנורקסיה ובולמיה. עבדה במעריב לנוער, מקומונים, ידיעות אחרונות, מעריב וגלובס וחברת ענני תקשורת. הוציאה שלושה ספרים: "אכולות", "יותר מכל" ו"גירת הגמל".

כתבות אחרונות