נושאים קשורים

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"

חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו

13,220 פצועי צה”ל במלחמה: “למשפחות אין מספיק מעטפת”

ח"כ רייטן בוועדת החוץ והביטחון: "אין הגנה מפיטורים להורי החייל הפצוע, חסרים מענים לאחר שחרורו מביה"ח ואין תמיכה נפשית מספקת לאחים"
הסתדרות 480-100

המשטרה מבקשת: צרו קשר אם אתן מזהות את החשוד

מאיר גבריאל (35) מקריית אונו נעצר בחשד לאינוס במרמה של נערות עם מוגבלות, והמשטרה מפרסמת את תמונתו כדי לאתר מתלוננות נוספות
ראשיבריאותחוקרים מצאו עוד יתרון חשוב לחיסונים נגד קורונה

חוקרים מצאו עוד יתרון חשוב לחיסונים נגד קורונה

מחקר גדול של אוניברסיטת דרום קליפורניה מראה שלחיסון נגד הנגיף יש עוד השפעות חיוביות מלבד הגנה על הגוף

צילום ארכיון: ביגסטוק

חיסון נגד קורונה עוזר להגן על בני אדם מפני הנגיף, תוך הפחתת הסיכון לחלות במחלה קשה, לא פעם מסכנת חיים. אבל מחקר אמריקאי חדש מלמד שהחיסון יכול גם לעזור ולהקל על נגע החרדה והדיכאון ההולך ופושט בעולם בצל המגפה.

מאמר חדש של אוניברסיטת דרום קליפורניה מצביע על כך שלחיסונים נגד COVID-19 עשויים להיות גם יתרונות משניים משמעותיים. חוקרי האוניברסיטה התבססו במחקרם על נתונים מסקר “הדופק הביתי” של הלשכה האמריקאית למפקד האוכלוסין, והצליבו אותם עם נתוני המחוסנים נגד קורונה שסיפק המרכז הלאומי לסטטיסטיקת בריאות. להערכתם, החיסון מפחית את תסמיני החרדה והדיכאון אצל מי שהתחסנו בכמעט 30% לעומת אנשים שלא התחסנו.

לדברי החוקרים, הפחד מהידבקות בנגיף והבידוד החברתי גבו מחיר נפשי ורגשי ממיליוני אנשים, כולל מצבי חרדה ודיכאון. לפי הסקר, שנערך בחודשים ספטמבר ואוקטובר בקרב 50,849 מבוגרים בארצות הברית, כמעט שליש מהמבוגרים דיווחו כי הם חווים תסמינים של חרדה או דיכאון.

החוקרים תיארו הפחתה גדולה יותר בתסמיני חרדה או דיכאון בעקבות החיסון בקרב אנשים עם רמת השכלה נמוכה יותר, שיש להם ילדים, שמתגוררים בשכירות ושאינם יכולים לעבוד מרחוק. לטענתם, הם מצאו מעט עדויות ל”השפעות זליגה” במחקר, או במילים אחרות: לא נמצא קשר בין עלייה בשיעורי החיסונים בקהילה לבין שיפור בתסמיני חרדה או דיכאון בקרב הלא מחוסנים.

תוצאות דומות נמצאו גם במחקר שפורסם השנה על ידי חוקרים מטייוואן. במחקר השתתפו 8,003 בוגרים, שהתבקשו לענות על שאלות בנוגע למצב החיסון שלהם (חוסנו או לא חוסנו נגד קורונה) ולגבי מצבם הנפשי, באמצעות שאלון בריאות המטופל. ניתוח של השאלונים הראה כי אנשים שחוסנו לראשונה בין דצמבר 2020 למרץ 2021 דיווחו על ירידה ברמות המצוקה הנפשית לאחר קבלת החיסון. לפי החוקרים, נרשמה ירידה הן בהסתברות לדיכאון קל והן בהסתברות לדיכאון חמור.

על פי פרשנות שהתפרסמה לאחרונה בכתב העת Nature, חוקרים ברחבי העולם שבודקים את הגורמים וההשפעות של הלחץ שנוצר כתוצאה ממגפת הקורונה, חוששים שההידרדרות בנושא בריאות הנפש עלולה להימשך עוד זמן רב אחרי שהמגפה תדעך. “מדענים מקווים שיוכלו להשתמש בהררי הנתונים הנאספים עתה במחקרים על בריאות הנפש כדי לקשר את ההשפעה של אמצעי בקרה מסוימים על שינויים ברווחתם של אנשים, – מה שעשוי לסייע גם בטיפול במגפות עתידיות”, נכתב במאמר.

עוד צוין בכתב העת כי אנשים צעירים יותר, במיוחד נשים צעירות ואנשים עם ילדים צעירים, חשופים למצוקה פסיכולוגית מוגברת עקב הקורונה, ייתכן שבעקבות הצורך הגדול יותר שלהם באינטראקציות בינאישיות.

לפי ארגון הבריאות העולמי, דיכאון וחרדה עולים לכלכלה העולמית טריליון דולר מדי שנה באובדן פרודוקטיביות, מה שמוביל חברות לשפר את שירותי התמיכה שלהן בבריאות הנפשית של עובדיהן. על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, אנשים הסובלים מדיכאון מחמיצים בממוצע 4.8 ימי עבודה מדי תקופה של שלושה חודשים ומ-11.5 ימים של פרודוקטיביות מופחתת.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות