נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםהאם יש קשר בין אוטיזם לבעיות במערכת העיכול? חוקרים בהרווארד סבורים שכן

האם יש קשר בין אוטיזם לבעיות במערכת העיכול? חוקרים בהרווארד סבורים שכן

החוקרים: זיהומים בהריון יכולים להשפיע על התפתחות המוח וגם לתרום להתקפי דלקת עתידיים אצל הילד

אנשים רבים על הספקטרום האוטיסטי חווים גם בעיות ודלקות במערכת העיכול, אך עד כה מדענים לא קבעו האם וכיצד דברים אלה עשויים להיות קשורים.

כעת, חוקרים מבית הספר לרפואה של הרווארד ו-MIT, מהאוניברסיטאות הנחשבות בעולם, שעבדו עם מודלים של עכברים, אולי מצאו את החולייה החסרה: לדבריהם, זיהומים במהלך ההריון של האם יכולים להוביל לרמות גבוהות של מולקולת האיתות הדלקתית (IL-17a), אשר לא רק יכולה להשפיע על התפתחות המוח בעובר, אלא גם לשנות את המיקרוביום (אוסף החיידקים שנמצאים בגוף האדם) האימהי באופן שתורם להתקפי דלקת עתידיים במערכת החיסונית של הילד.

בארבעה מחקרים שהתחילו ב-2016, החוקרים גלוריה צ’וי מ-MIT וג’ון הו מבית הספר לרפואה בהרווארד עקבו אחר האופן שבו IL-17a מוגבר במהלך ההריון פועל על קולטנים עצביים באזור ספציפי במוח העובר כדי לשנות את התפתחות המעגל – מה שמוביל לתסמינים התנהגותיים דמויי אוטיזם בדגמי עכברים.

ממצאי המחקר החדשים, המתוארים בכתב העת Immunity, מראים כיצד IL-17a יכול לפעול גם כדי לשנות את מסלול התפתחות מערכת החיסון של הצאצאים. “הראינו ש-IL-17a הפועל על מוח העובר יכול לגרום למאפיינים התנהגותיים דמויי אוטיזם כמו ליקויים חברתיים”, אמרה צ’וי, פרופ’ למדעי המוח והקוגניציה ב-MIT. “עכשיו אנחנו מראים שאותו IL-17a אצל אימהות, באמצעות שינויים בקהילת המיקרוביום, מייצר תסמינים נלווים אצל הצאצאים, במיוחד במערכת החיסונית”.

פרופ’ גלוריה צ’וי, MIT

למרות שהחוקרים מבהירים שממצאי המחקר עדיין לא אושרו בבני אדם, הם מציעים רמז לכך שבעיות עצבים מרכזיות ומערכת החיסון אצל אנשים על הספקטרום האוטיסטי חולקות גורם סביבתי: זיהום אימהי במהלך ההריון.

“לא הייתה הבנה מכניסטית מדוע חולים עם הפרעה נוירו-התפתחותית סובלים מחוסר ויסות של מערכת החיסון”, אמר הו, פרופ’ לאימונולוגיה במכון בלווטניק בבית הספר לרפואה בהרווארד. “עם הממצאים החדשים קשרנו את הקישורים המפוצלים הללו יחד. יכול להיות שהסיבה היא שהם נחשפו לעלייה בדלקת במהלך ההריון”.

פרופ’ ג’ון הו, הרווארד

בתחילה, צוות המחקר יצא לאשר שהפעלת מערכת החיסון האימהית (MIA) מובילה לרגישות מוגברת לדלקת מעיים אצל הילדים. לשם כך הם הזריקו לעכברים בהריון חומר המחקה זיהום ויראלי. ואמנם, הילדים הפגינו תסמינים התנהגותיים דמויי אוטיזם וכן דלקת במעיים כאשר נחשפו לגירויים דלקתיים אחרים. סימפטומים ודלקת אלו נעדרו בילדי עכברים בקבוצת הביקורת.

הסטיות הנוירו-התפתחותיות שהצוות עקב אחריהן התרחשו בזמן שהעובר עדיין ברחם, אך לא היה ברור מתי התפתחו התגובות החיסוניות המשונות. כדי לגלות זאת, החוקרים החליפו גורי עכברים בלידה כך שאלו שנולדו לעכברים עם הפעלה חיסונית גודלו על ידי עכברים מקבוצת הביקורת נטולת הדלקת, בעוד גורים שנולדו לעכברים מקבוצת הביקורת גודלו על ידי עכברים עם MIA. הצוות מצא כי גורים שנולדו לעכברים עם MIA אך גדלו על ידי עכברים מקבוצת הביקורת הפגינו תסמינים דמויי אוטיזם אך לא את הדלקת במעי. גורים שנולדו לעכברים מקבוצת הביקורת אך גודלו על ידי עכברים עם MIA לא הראו תסמינים דמויי אוטיזם אך כן חוו דלקת מעיים. התוצאות מצביעות על כך שבעוד שמסלולים נוירו-התפתחותיים משתנים לפני הלידה, התגובה החיסונית משתנה לאחריה.

עדיין שאלה אחת בלטה בגדול: איך עכברים עם MIA הפעילו את ההשפעה המשנית החיסונית על גורים לאחר הלידה? מחקרים אחרים מצאו שהמיקרוביום האימהי יכול להשפיע על התפתחות מערכת החיסון של הצאצאים. כדי לבדוק אם זה היה המקרה במודל ה-MIA, החוקרים בחנו צואה מ-MIA ועכברי בקרה ומצאו שמגוון הקהילות המיקרוביאליות שונה באופן משמעותי.

לאחר מכן, כדי לקבוע אם ההבדלים הללו מילאו תפקיד סיבתי, החוקרים גידלו קבוצה חדשה של נקבות עכברים בסביבה “נטולת חיידקים”, כלומר העכברים אינם נושאים חיידקים כלשהם בגופם או על גופם. לאחר מכן המדענים השתילו צואה מ-MIA או עכברי בקרה לעכברים נטולי חיידקים אלה שנכנסו להריון לאחר מכן. שלא כמו בבקרות, גורים שנולדו לעכברים שקיבלו צואה מעכברים עם MIA הפגינו דלקת מעיים. תוצאות אלו מצביעות על כך שהמיקרוביום המשתנה של עכברים עם MIA מוביל להתחדשות החיסונית לאחר הלידה של צאצאים במהלך הגידול.

לדברי הו, התוצאות של המחקר מדגישות כיצד לחשיפות סביבתיות במהלך ההריון, כמו זיהום, יכולות להיות השלכות בריאותיות ארוכות טווח על הצאצאים. צ’וי הוסיפה כי הקשרים המתהווים בין דלקת ומחלות ניווניות עצביות כגון אלצהיימר עשויים גם להצדיק מחקר נוסף בהתחשב בממצאי הצוות כיצד זיהום אימהי יכול להוביל לדלקת מוגברת בצאצאים.

רוצים לקרוא את המחקר המלא? הקליקו

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות