נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותהשנה בה המפורסמים נחשפו - "גם אנחנו מתמודדי נפש"

השנה בה המפורסמים נחשפו – “גם אנחנו מתמודדי נפש”

אושיות מתחומי הספורט, המשחק והפיננסים סיפרו על התמודדותם עם דיכאון וחרדה, כדי לעזור לאחרים

סימון ביילס. צילום: Leonard Zhukovsky
סימון ביילס. צילום: Leonard Zhukovsky

עבור רבים, 2021 הייתה שנה של התמודדויות ואתגרים. המאבק המתמשך במגפת הקורונה גרם לאנשים ללחצים וחרדות יותר מאשר בשנים קודמות. 246 מיליון אנשים ברחבי העולם ובכל טווח הגילאים, מתמודדים עם אתגרי נפש, על פי מחקר שפורסם ב-Lancet. מחקרים נוספים מראים שקיים קשר ישיר בין מצבי דחק,  לחץ ומשבר, לבין התפתחות דיכאון וחרדה.   

בעוד שהתמונה הקלינית שונה מאדם לאדם, השילוב בין חרדה ודיכאון, שכיחים וקיימים בכ-20 אחוזים מהאוכלוסייה. עם זאת, יש כלים שיכולים להקל ולסייע ולכן החשיבות של העלאת המודעות בנושא התמודדויות נפש, חשובה מאין כמותה. 

קווין לאב“היזהרו מסיפוקים מידיים” 

המתעמלת האומנותית סימון ביילס והטניסאית נעמי אוסקה, העלו למודעות העולמית את נושא התמודדות הנפש, כאשר פרשו מתחרויות שאליהן הן התכוננו זמן רב, לאחר שהרגישו שהן לא יכולות לעמוד בעומס הנפשי הכרוך בכך. הן העדיפו לשים את טובתן האישית בראש סדר העדיפויות, גם אם זה דרש מהן לשים את הקריירה המקצועית שלהן בהמתנה. 

שחקן ה-NBA זוכה האול סטאר חמש פעמים ברצף, קווין לאב, מתמודד עם דיכאון וחרדה מאז שהיה תלמיד בתיכון. “התמודדות הנפש הייתה עבורי כמו דלק לנצח במשחקים בתיכון”, הוא סיפר. אבל ככל שהוא נלחם, הוא הבין שהוא זקוק לעוד כלים כדי להתמודד עם האתגרים הנפשיים שניצבים מולו. 

בשנת 2018, כתב לאב מאמר על מאבקו בן עשרות השנים בדיכאון וחרדה בשם “כולם עוברים משהו”. בזכות המאמר, קמו ספורטאים מפורסמים וקראו להסיר את הסטיגמה על התמודדות נפש ולהעלות את המודעות לנושא. “מאז, המון אנשים פונים אליי בנושא דיכאון וחרדה, אפילו יותר מאשר בנושא כדורסל”, הוא סיפר.  

לאב נעזר בליווי של מטפלים, בכתיבה של יומן אישי ובתרגול יומיומי בהכרת הטוב. “אלה הדברים שעוזרים לי להישאר עם בריאות נפשית תקינה ומאוזנת. אם לא היו לי המשאבים לעבוד עם מטפלים בארבע השנים האחרונות, אני לא יודע איך הייתי מתמודד מול אותם אנשים שחולקים איתי את הסיפור שלהם”, הוא אמר.  

לאב אמר גם שההגדרה של משמעת עבורו היא מה שאדם רוצה עכשיו, לעומת מה שהוא רוצה הכי הרבה. “תגנו על האנרגיה שלכם בכל מחיר, היזהרו מסיפוקים מידיים”, הוא הוסיף.  

קריסטן בל: “לקחת פסק זמן” 

מאחורי החזות המצחיקה והחייכנית של קריסטן בל (“ורוניקה מארס”, “לשבור את הקרח” ועוד שלל תפקידים), מסתתר מאבקה הלא פשוט בדיכאון וחרדה. “השיעור הגדול ביותר שלמדתי בזמן שניסיתי לנהל את החרדה והדיכאון שלי, הוא לא לתת לזה להחמיר”, היא אמרה. הרשימה הזו כוללת פעילות גופנית ומתן פסק זמן קטן לעצמה כשהיא מרגישה שאירועים מלחיצים מתחילים לבעבע מתחת לפני השטח, אפילו כשהיא באמצע יום עבודה עמוס.  

“משמעות הדבר היא לעבוד כל הזמן כדי לעצב מחדש את הדרך שבה אני חושבת על בריאות הנפש שלי על ידי אימוץ חשיבה חיובית מתוך אמונה שאני יכולה לשנות, להתפתח ולשפר את עצמי. אני לא מחכה שהדברים האלה ימצאו אותי. יש לי רשימת פעולות שבעזרתם אני מתמודדת, כי אני יודעת שהם יגיעו”. 

בל מתייחסת לנושא לקיחת זמן לעצמה ומרבה להשתמש בציטוט ישן של אלינור רוזוולט: “אף אחד לא יכול לגרום לך להרגיש נחות ללא הסכמתך”.  היא סיפרה כי היא לא מרגישה אי נעימות כשהיא צריכה לקחת פסק זמן לעצמה – “כי זה הופך אותי לגרסה טובה יותר של עצמי”.  

מת’יו קופר: “אני רוצה לדבר על זה” 

במשך כמעט עשור הסווה מת’יו קופר את החרדה והדיכאון שלו בעולם התאגידי, וזה הסתיים באשפוז. קופר הוא אחד המייסדים של EarnUp  – חברה לניהול תשלומי הלוואות, והיה המנכ”ל שלה עד לפני שנה, אז פרש בעקבות ההתמודדות הנפשית שלו. 

“ממקום די טוב בחיים, הגעתי למקום של חרדה עמוקה, דיכאון ומחשבות אובדניות תוך מספר ימים”, הוא סיפר. קופר שיתף עם העולם את הסיפור על מסע בריאות הנפש שלו ועל החלטתו לסיים את תפקיד במאמר שכותרתו: “אני פורש מתפקיד המנכ”ל בגלל הבריאות הנפשית שלי – ואני רוצה לדבר על זה”. 

במהלך החודשים שלאחר מכן, נעזר קופר בטיפול, במדיטציות יומיות, ברישום יומן ובפעילות גופנית כדי לעזור לעצמו להתאושש. “בסופו של דבר, הניסיון לבטל את הסטיגמה של חוויותיי הרגיש כמו צעד הכרחי”, אמר קופר. “זה חשוב לי להשתמש בסיפור שלי ובקול שלי כדי לעזור לאנשים אחרים שסובלים מכאבים, או שיש להם בני משפחה שסובלים מכאבים. בריאות הנפש היא עדיין תחום שבו יש הרבה בושה וחשאיות בחברה שלנו בכלל, ובעולם התאגידים בפרט”. 

לינדזי וון: “התמקדתי בניצחונות קטנים כדי לשמור על עצמי חיובית

כשלינדזי וון הופיעה לראשונה כגולשת סקי מקצוענית ב-2001, היא הייתה רק נערה. לאורך השנים, וון ביססה את עצמה במהירות ככוח דומיננטי בספורט, וקבעה שיא של 82 זכיות בגביע העולם לנשים לפני פרישתה בשנת 2019.  

“סבלתי מדיכאון מאז שהייתי נערה”, היא סיפרה. בין הדיכאון לרשימה ארוכה של פציעות והתרסקויות – כולל ניתוחי ברכיים מרובים, זעזוע מוח ונקע אחד עם סיום העונה, וון סיפרה שהיא בקושי הצליחה לקום מהמיטה בחלק מהימים. “למדתי להתמודד במאבקים האלה על ידי רישום יומן, בניית מערכת תמיכה סביבי, תנומות, אהבה עצומה לספורט ומציאת שמחות קטנות מדי יום”, היא סיפרה. 

תקופות ההחלמה של וון לאחר הפציעה, היו מהקשות ביותר להתמודדות לדבריה. “למדתי שיעור חשוב תוך מציאת דרכים לעבור את התקופות האלה”, היא סיפרה. “התמקדתי בניצחונות קטנים בכל יום כדי לשמור על עצמי חיובית ומלאת מוטיבציה. אנחנו צריכים את הניצחונות הקטנים האלה בחיים. בן אדם צריך להחזיק את התגמול לנגד עיניו ולטווח הארוך, כדי להניע את עצמו בכל יום מחדש”.  

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות