נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותהדור הבא של גיבורות העל לא פוחד ממוגבלויות

הדור הבא של גיבורות העל לא פוחד ממוגבלויות

שנת 2021 הביאה עמה ייצוג של גיבורות על עם מוגבלויות – שמתמודדות עם קשיים אמיתיים

גיבורי העל החדשים - אילוסטרציה
גיבורי העל החדשים – אילוסטרציה

ז’אנר גיבורי העל תפס מקום של כבוד ומיצב את עצמו בתרבות המיינסטרים מזה 13 שנים, עם צאת הסרט הראשון של אולפני מארוול, ״איירון מן״ בשנת 2008. מצעד הגיבורים שהגיעו לאחר מכן כדוגמת ספיידרמן, דוקטור סטריינג’, קפטן אמריקה, הפנתר השחור, ת’ור, הענק הירוק ועוד רבים, חזקים וטובים – הפך את גיבורי העל למושא הערצתם של מיליונים ברחבי העולם, ילדים ומבוגרים כאחד.

עם השנים גם הייצוג של נשים גיבורות על הלך וגבר, ולא רק במארוול, עם וונדר וומן המחודשת של גל גדות, האלמנה השחורה, סופרגירל, קפטן מארוול, אשת העטלף ועוד. זה נכון שיש עדיין המון לאן לשאוף מבחינת שוויון מגדרי, אבל בהחלט עושה רושם שהעולם בדרך לשם.

אף שגיבורים עם מוגבלות הופיעו ביצירות ספורות לאורך השנים, בכל הנוגע לייצוג אמיתי בז׳אנר יש עדיין הרבה עבודה. החדשות הטובות הן שדברים מתחילים להשתנות. שנת 2021 הביאה עמה ייצוג של גיבורות על עם מוגבלויות. יקומים קולנועיים מתחילים לעצב את התפיסה שגיבור על אמיתי, הוא זה שעושה דברים בלתי אפשריים – ממש כמו הגיבורים והגיבורות שמתמודדים עם מוגבלויות בחיים האמיתיים.

ברברה גורדון – ״טיטאנים״

ברברה גורדון (סוואנה וולץ’), הלוא היא אשת העטלף והאורקל, הצטרפה לעונה השלישית של ״הטיטאנים״. בעוד העונה כוללת כמה פלאשבקים מהתקופה המוקדמת שלה, בהווה היא ממשיכה את דרכיו של אביה כמפקדת המשטרה של גות’אם סיטי, בעודה ישובה על כיסא גלגלים – זכר לתקרית שבה הג’וקר ירה בה בסרט ״באטמן: הבדיחה ההורגת״.

העובדה שגורדון משמשת כמושא אהבתו של הגיבור דיק גרייסון (ברנטון ת’ווייטס), שותפו לשעבר של באטמן, מוכיחה שגם אישה עם מוגבלויות יכולה להיות מעניינת ומושכת, בדיוק כמו כל דמות אחרת. בזכות תפקידים כאלה, הימים שבהם דמויות עם מוגבלויות יידחקו לתפקידים זניחים יחלפו מן העולם.

ברברה גורדון היא בשום אופן לא דמות פסיבית. לאורך העונה היא מובילה בהצלחה את המשטרה ועושה כל שביכולתה כדי להגן על גות’אם. לפעמים היא יוצאת נגד הטיטאנים ולפעמים נגד הכוחות המושחתים בעיר. העובדה שהיא ישובה על כיסא גלגלים לא מצמצמת את יכולותיה אלא להפך – העבר שלה כאשת העטלף הופך אותה ללוחמת מיומנת. היא מתגוננת מפני יריביה ונלחמת בצורה מרשימה. חשוב שיופיעו על המסך דמויות שמתמודדות עם מגבלות כאלה ואחרות מצד אחד, ובעלות יכולות שאינן פחותות מאחרים מצד שני.

מאיה לופז – ״הוקאיי״

מאיה לופז (אלקווה קוקס) היא קטועת רגל וחירשת, אך בשל יכולותיה המדהימות בקריאת שפתיים לא אובחנה במשך זמן רב. אביה, וויליאם לינקולן, היה יליד אמריקאי שעבד עבור הקינגפין ומת בשירותו. משאלתו האחרונה למאיה הייתה שתנקום את מותו.

היא נשלחת על ידי אמה לבית ספר יוקרתי, שם היא מראה כישרון מיוחד בנגינה על פסנתר. כשהיא מחפשת לנקום במי שפגע באביה, היא מגלה יכולת לחקות מהלכי קרב, דבר שמותיר את יריביה ללא יתרון מולה.

הדבר המעניין בדמות של מאיה הוא שלסיפורה הנוכחי אין הרבה קשר למוגבלות שלה. מוגבלויותיה מעצבות את האתגרים שהיא מתמודדת איתם ומתגברת עליהם, כמו גם את השקפתה עולמה, אבל היא לא עוסקת בהתגברות על מצוקה בגלל חירשותה או איבר תותב. זה חלק מהסיפור שלה ומהיסוד של הדמות שלה, בדיוק כמו כל אדם עם מוגבלות אחרת – המוגבלות היא רק חלק קטן מהסיפור ולא הסיפור כולו.

סדרת הספין-אוף של מאיה, שנמצאת בפיתוח של דיסני+, הופכת אותה לאישה הנכה הראשונה שמובילה סדרה ביקום הקולנועי של מארוול. בעוד מאיה משמשת יותר כאנטי-גיבורה מאשר גיבורה קלאסית, היא מהווה תוספת למגוון הנשים בעלות כוחות-על המוצגות כיום בסרטים ובטלוויזיה. הצגת דמות כמו מאיה מזמנת הזדמנות לספר את הסיפור שלה בצורה שלמה, ועוזרת להבטיח שדמויות כמוה לא ייכנסו לשום קלישאה או סטריאוטיפים מזיקים.

מאקארי – ״נצחיים״

מאקארי (לורן רידולף) הצטרפה ליקום הקולנועי של מארוול בסרט ״נצחיים״. הסרט שונה משמעותית מסדרות וסרטים אחרים של מארוול, לא רק בסגנונו אלא גם בנימה שלו. מאקארי היא גיבורת העל הנכה הראשונה בסרט של אולפני מארוול (הוקאיי של ג’רמי רנר מתגלה מאוחר יותר ככבד שמיעה בסדרת הסטרימינג שלו), והסרט מצטיין בשילוב צרכיה בדינמיקה ובמערכות היחסים שלה.

הסרט מספר על חייזרים דמויי אדם ובעלי חיי נצח הקרויים “הנצחיים”, שנשלחים ידי ארישם השמימי לכדור הארץ. דמותה העוצמתית של מאקארי מספקת תחושת מסוגלות לקהל הצופים. בעוד בחיי היומיום אנשים צריכים להילחם על דברים בסיסיים כמו נגישות ושוויון, מגיעה גיבורת על בעלת תכונות על-אנושיות שגדלה במשפחה שמתקשרת איתה בצורה טבעית, ומבססת את השתייכותם של אנשים עם מוגבלויות בחברה שומעת ובתודעה הקולקטיבית.

רידלוף, חירשת שנולדה להורים שומעים, נשאלה באחד הראיונות על תפקידה בסרט והשיבה: “המשמעות של עולם שבו יש גיבורי על חירשים, היא ששני ילדיי, שגם הם חירשים, יוכלו לחלום יותר בגדול”.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות