נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותלאילו ילדים ובוגרים מגיעות קצבאות הנכות המוגדלות החדשות

לאילו ילדים ובוגרים מגיעות קצבאות הנכות המוגדלות החדשות

תכירו את דרגות הנכות 112% ו-235%: כמה נקודות תלות נדרשות כדי לקבל אותן, ומה יהיה גובה הקצבה שלכם אם תזכו באישור

צילום הדמיה: ביגסטוק

כחלק מההסכם האחרון בין ארגוני הנכים לממשלה, שהפך בינתיים לחוק, נקבעו שתי דרגות נכות חדשות. האחת – דרגה של 112% לילדים עד גיל 18, והשנייה – דרגה בשיעור 235% הן לילדים והן לבוגרים עם מוגבלויות. בעקבות פניות מצד קוראים שביקשו לדעת יותר על הקטגוריות החדשות, פנינו לביטוח הלאומי לקבלת עוד מידע.

קצבה בשיעור 112% – משולמת לילדים עד גיל 18 שזקוקים לעזרה רבה בעשיית כל פעולות היום-יום ברוב שעות היממה. סכום הקצבה החודשי:   3,534 שקלים (משולמת החל מינואר 2022).

קצבה בשיעור 235% – משולמת למי שתלוי לחלוטין באדם אחר בעשיית כל פעולות היום-יום בכל שעות היממה, זקוק להשגחה מתמדת ואינו מקבל תוספת לנכה מונשם. סכום הקצבה החודשית: 7,168 שקלים (החל מינואר 2022).

כמה נקודות תלות צריך כדי לקבל קצבה של 112% או 235%?

ילד שצבר בין 8 ל-9 נקודות בבדיקת התלות זכאי לקצבה בשיעור 112%.

ילד שצבר 13 נקודות ומעלה בבדיקת התלות זכאי לקצבה בשיעור 235%.

בוגר שצבר 68 נקודות תלות ומעלה בבדיקת התלות זכאי לקצבה בשיעור 235%.

איך זה יעבוד?

ילדים שיש להם 8-9 נקודות מבדיקת תלות שכבר נעשתה להם, צפויים להיות מועברים אוטומטית על ידי הביטוח הלאומי לדרגת נכות של 112%. ילדים שכבר נקבעו להם 13 נקודות ויותר ומבוגרים שכבר קיבלו 68 נקודות ומעלה, אמורים להשתדרג לקצבת ה-235% גם הם באופן אוטומטי. מי שנקבע לו פחות מהניקוד הזה, יכול להגיש לביטוח הלאומי בקשה להחמרה. בביטוח הלאומי ממליצים לצרף מסמכים רפואיים עדכניים, היות שלדבריהם הם משתדלים עד כמה שניתן להימנע מלהזמין מבוטחים לוועדות הרפואיות.

איזה מסמכים צריך להגיש?

טופס תביעה לקצבת ילד נכה (מילוי ושליחת הטופס באינטרנט / הורדת הטופס). שימו לב, מי שמקבל קצבת ילד נכה צריך למלא טופס בקשה לבדיקת תלות במקום טופס התביעה. בנוסף, מסמך רפואי עדכני אודות המצב הרפואי והתפקודי של הילד, בציון סוג הטיפול שניתן ותדירותו.

לאחר קבלת המסמכים, במרבית המקרים, יוזמנו ההורים והילד להיבדק בוועדה רפואית. ניתן להגיש בקשה לבדיקת התלות כבר בגיל שנתיים ועשרה חודשים. קביעת תלות בעזרת הזולת מחייבת במרבית המקרים בדיקה של הילד בוועדה. ניתן לקבל קצבה לילד נכה עד שנה רטרואקטיבית ממועד הגשת התביעה, בהתאם לליקוי הרפואי.

כיצד נקבע הניקוד לבוגרים נכים?

על מנת לקבל שירותים מיוחדים לנכים (שר”ם), רופא בוועדה הרפואית בוחן את המסמכים הרפואיים של מגיש התביעה, והוועדה קובעת מהי רמת העזרה שהוא זקוק לה מאדם אחר (בדיקת תלות). לשם כך, הרופא בודק באיזו מידה זקוק הנכה לעזרת אדם אחר בביצוע 5 פעולות יום-יומיות (לבישה, אכילה, שליטה בהפרשות, רחצה והליכה בבית), וכן בביצוע 6 פעולות של ניהול משק בית (הכנת מזון, הפעלת מכשירים, אחזקת בית, טיפול תרופתי, קניות מחוץ לבית, סידורים מוסדיים וכספיים). בנוסף, בודק הרופא אם קיים צורך בהשגחה על מגיש התביעה כדי למנוע סכנת חיים ממנו ומאחרים.

בסיום הבדיקה של הוועדה הרפואית יסכם הרופא את הממצאים ויקבע את רמת העזרה מאדם אחר שהנכה זקוק לה. על פי רמת העזרה שנקבעה לנכה בוועדה, יקבע פקיד התביעות של הביטוח הלאומי את שיעורי קצבת השירותים המיוחדים לנכה.

כיצד נקבע הניקוד אצל ילדים נכים?

מנכ”ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר

הורה לילד הזקוק לעזרה בביצוע פעולות היום-יום: הלבשה, אכילה, רחצה, ניידות בתוך הבית והיגיינה אישית, באופן החורג במידה ניכרת מבני גילו, עשוי להיות זכאי לקצבת ילד נכה מגיל 3 ועד גיל 18 ושלושה חודשים. את הבקשה לבדיקת התלות ניתן, כאמור, להגיש כבר בגיל שנתיים ועשרה חודשים, אך היא מחייבת בדיקה של הילד בוועדה הרפואית.

בוועדה, רופא בודק את תפקודו של הילד ביחס לבני גילו. לכל פעולה ניתן ניקוד, ושיעור הזכאות נקבע בהתאם לניקוד שנצבר. אם הילד אינו יכול להגיע לוועדה עקב נכותו, יש לציין זאת על גבי טופס התביעה. בהתאם למצבו של הילד, תיבדק האפשרות לבדוק את הילד בביתו.

לבירורים ניתן ליצור קשר עם מוקד הביטוח הלאומי בטלפון 6050*.

כתבות אחרונות