נושאים קשורים

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
הסתדרות 480-100

חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםהפיתוח שיאבחן אוטיזם אצל תינוקות באמצעות טאבלט

הפיתוח שיאבחן אוטיזם אצל תינוקות באמצעות טאבלט

תזונה מותאמת אישית, גילוי דפוסי מצוקה, אבחון עם טאבלט ועוד פיתוחים טכנולוגיים הוצגו בגמר אירוע "האקוטיזם" - למען ילדים עם אוטיזם. אלה הזוכים הגדולים

יהונתן צדקה הזוכה (במרכז הבמה). צילום – אלונה אביסדריס שילו
יהונתן צדקה הזוכה (במרכז הבמה). צילום – אלונה אביסדריס שילו

לא הקור ולא הקורונה הצליחו למנוע את קיום גמר אירוע האקוטיזם, ובו זכה במקום הראשון מיזם Ladaat של היזם יהונתן צדקה – מערכת לזיהוי אוטיזם (ASD) בשלב מוקדם. ההאקוטיזם, שנערך ביום ראשון האחרון במכללה למינהל בראשון לציון, הוא אירוע חברתי שבו מתקבצים אנשי מקצוע מעולמות האבחון והטיפול באוטיזם, וגם אנשים על הספקטרום, שרוצים לקדם פתרונות טכנולוגיים לאתגרים של חיים עם אוטיזם.

האבחון של Ladaat נעשה באמצעות ערכת EEG (בדיקת כלי מוח) שמתחברת לטאבלט. הערכה אוספת מדדים פיזיולוגיים בבדיקה נגישה וקצרה, הם נשלחים לענן ושם מעובדים. המערכת תיתן אינדיקציה ותובנות לרופא, כדי שבגיל מוקדם יהיה אפשר לדווח שהתינוק ככל הנראה על הספקטרום האוטיסטי, ולדאוג שיעבור אבחון מלא מוקדם ויקבל תמיכה חשובה, הרבה לפני מה שקורה כיום.

“בהמשך ועם מספיק נתונים”, אומר צדקה לאתר שווים, “נוכל להגיע לרמת דיוק מספיק גבוהה כדי לספק אבחנה העומדת בפני עצמה, אבל זה בטווח הרחוק יותר. זה החזון שלי”.

לשפר את התזונה – לשפר את התפקוד

במקום השני זכה “אניוסטארט”, מיזם של ד”ר מאיה ליבו וד”ר יעל קופרמן, חוקרות בתחום מדעי המוח והתזונה. לטענתן, למרות החשיבות שיש לתזונה בהתפתחות המוח ובתפקודו, אין כיום התייחסות לכך בשוק המתפתח של סל הטיפולים לילדים עם אוטיזם (שוק של כ-2 מיליארד דולר בשנה בארה”ב). “אניוסטארט” שואפת לשנות זאת, כך שהטיפול הראשוני המוצע לילד שאובחן יכלול רכיבי תזונה מתאימים. עם זאת, מכיוון שהספקטרום רחב, יש שונות רבה בין הילדים, והטיפול צריך להיות מותאם אישית לפיזיולוגיה של כל ילד.

הפתרון שלהן הוא ערכת אבחון הכוללת שאלון ובדיקות שתן ייחודיות, שלפיהן נבנית תכנית טיפולית. אחת לחודשיים מבצעים בדיקות, התכנית מתעדכנת וההורה יכול לעקוב אחר התפתחות הילד בפלטפורמת החברה. הגעת רכיבי התזונה למוח תהיה באופן סינרגיסטי עם טיפולים נוספים שהילד יקבל, תגביר את יעילותם ותתרום לעלייה בתפקוד הילד – מה שיוביל לשיפור איכות החיים של הילד ומשפחתו מחד, ולירידה בעלות הכלכלית למערכת הבריאות מאידך.

מאתרות את המצוקות

במקום השלישי זכה הסטארט-אפ MakeSense בהובלת דנה שמעוני. MakeSense מפתחת מערכת המסייעת להורים, מורים ומטפלים, לשפר ולדייק את הטיפול בילדים המתקשים בהבעת תחושות ורגשות. זאת באמצעות איתור לאורך זמן של דפוסי מצוקה שבדרך כלל עוברים מתחת לרדאר.

המערכת תדווח על מצוקה בזמן אמת להורה או לגורם המטפל, ותציג סיכום תקופתי (יומי/שבועי/חודשי) ובו איתור דפוסים של אירועי מצוקה, הצבעה על גורמים אפשריים ומידע פיזיולוגי כללי שיאפשר ייעול ושיפור של הטיפול בילד.

מימין לשמאל: אסף בר מנכל איטרניטי, אורי בן ארי מייסד אתנה, רימון טובין מייסד האקוטיזם, יונתן צדקה מוביל הצוות המוביל ושותפיו. צילום: אלונה אביסדריס שילו
מימין לשמאל: אסף בר מנכל איטרניטי, אורי בן ארי מייסד אתנה, רימון טובין מייסד האקוטיזם, יונתן צדקה מוביל הצוות המוביל ושותפיו. צילום: אלונה אביסדריס שילו

הזוכים יקבלו תמיכה וליווי של מנטורים

מטרת ההאקתון היא הנבטת עשרה מיזמים ישימים, ברי קיימא, המספקים מענה לאתגרים שחווים ילדים ובוגרים על הספקטרום האוטיסטי ומשפחותיהם. הזוכים בתחרות ממשיכים למסלול של חממה לפיתוח מיזמים ובניית תוכניות עסקיות, וכן גיוס השקעות ראשוניות. הם יקבלו תמיכה להמשך הפעילות וליווי של מנטורים שיעזרו למיזם להבשיל לפתרון אמיתי. חמישה מבוגרי ההאקוטיזם בשנה שעברה, כבר הצליחו לגייס כסף ולקדם את המיזמים.

מייסד האירוע הוא רימון טובין, סמנכ”ל טכנולוגיה וחדשנות בחברת פנגיאה לשעבר, ושותף במיזמים חברתיים-טכנולוגיים, שעבד 25 שנה בהייטק. הוא החליט להתמקד ביצירת עתיד טוב יותר לבנו יובל, שנמצא על הרצף האוטיסטי. בהמשך הצטרפו אליו אנשי ונשות מקצוע בתחומים שונים, הורים לילדים אוטיסטים הפועלים לשינוי ופעילים חברתיים המקדישים את זמנם לשיפור החברה הישראלית. יחד הם פועלים למימוש חזונם כהורים בפרט וכחברה בכלל – עולם עם יותר מודעות, קבלה והפנמת השונה אל תוך המרחב הציבורי.

עשרות חברות וארגונים למען ילדים עם אוטיזם

המיזם פועל בשיתוף עם עיריית תל אביב-יפו והמכללה למינהל (נשיא המכללה, פרופ’ יורם רבין, כיהן כאחד השופטים), וכן גוגל, IBM, מיקרוסופט, אינטל, פייסבוק, בנק הפועלים ועוד עשרות חברות וארגונים מהמובילים בישראל. בנוסף, משתתפים בו ארגונים וגופים בולטים כמו המרכז הלאומי לחקר האוטיזם, אלו”ט, בית החולים שיבא, בית אקשטיין, עמותת שק”ל (שילוב קהילתה לאנשים עם מוגבלויות) ועוד. עיריית תל אביב-יפו מובילה את מסלול ה-Smart City, שבמסגרתו יקבלו המיזמים במסלול ליווי ייחודי ותעדוף בכניסה לעבודה עמה.

לאחר הזכייה אמר צדקה כי “שמנו לנו למטרה ב-Ladaat להקים פלטפורמה שתאפשר לספקי שירותי בריאות בעולם לאבחן ASD ב-18 החודשים הראשונים לחיי הילד בצורה מהירה ובטוחה, וללא צורך במומחה לתפעול המערכת”.

טובין סיפר כי “היה מרגש לראות אנשים ומיזמים שהתקבצו יחד למען מטרה משותפת אחת. כל המשתתפים, ללא יוצא מן הכלל, הציגו רעיונות יצירתיים ומעניינים, ואני מאמין שמשנה לשנה ההאקוטיזם יגדל, ונזכה לראות עוד ועוד סטארטאפים שמגיעים לשלב המימוש”.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות