נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותמהיום: שביתה במסגרות בריאות הנפש בקהילה

מהיום: שביתה במסגרות בריאות הנפש בקהילה

מפעילי ההוסטלים והמסגרות לשיקום מוחים על הפסדים, כתוצאה מחוסר עדכון של התעריפים על ידי משרד הבריאות

תמיכה -אילוסטרציה
שובתים עד שיעלו התעריפים – אילוסטרציה

מפעילי ההוסטלים והמסגרות לשיקום נכי נפש בקהילה, ביניהם קהילות תומכות ודיורים מוגנים, שבהם מתגוררים 35,000 מתמודדי נפש, משביתים החל מהיום (ג’) את כל המסגרות השיקומיות ברחבי הארץ. המסגרות יפעלו במתכונת שבת, ומפעיליהן מנתקים כל שיתוף פעולה עם משרד הבריאות. השביתה באה בדרישה לעדכון תעריפי השתתפות משרד הבריאות במימון שיקום מתמודדי נפש בקהילה, שלא עודכנו מזה כ-15 שנה.

לטענת פורום בריאות הנפש, המאגד 43 חברות וארגונים המפעילים 146 הוסטלים, לצד דיורים מוגנים וקהילות תומכות, לפני למעלה מחצי שנה פסק בג”צ כי על משרד הבריאות לעדכן את תעריפי הסיוע בשכר דירה, שלא עודכנו מזה 15 שנה, אולם המשרד מתעלם מפסיקה זו. “משרד הבריאות מחסל את מערך שיקום נכי הנפש בקהילה, המוסדר על-פי חוק, ועקב תקצוב שאינו מותאם, נמצאות כיום המסגרות הטיפוליות והשיקומיות לפני קריסה ומופעלות במחירי הפסד”, אומר שאול בוארון, יו”ר פורום בריאות הנפש. “המדינה לא משאירה בידינו ברירה אלא להשבית את המסגרות, תוך מינימום פגיעה בדיירים ובעובדים המסורים שלנו”.

פורום בריאות הנפש טוען כי משנת 2007 לא עודכנו תעריפי הסיוע בשכר דירה למפעילי ההוסטלים והם מגיעים לסכומים שבין 540 ל-770 שקל לאדם בחודש. על פי נוהל משרד הבריאות בחדר עד 14 מ”ר ניתן לשכן דייר אחד בלבד. “בסכום שהמדינה מקצה לנו”, אומר שאול בוארון, יו”ר הפורום, “אי אפשר לשכור אפילו רבע חדר בכל מקום בארץ. במקום לעודד פתיחת מסגרות נוספות ולשקם את מתמודדי הנפש בקהילה, המדינה מייבשת את המסגרות”.

במסגרת השביתה עובדים ההוסטלים במתכונת שבת. משמעות הדבר שבמקום 6 מדריכים יהיה רק מדריך אחד בכל הוסטל, וכתוצאה מכך לא יוכלו הדיירים לצאת לתעסוקה ולפעילויות חברתיות שונות, בהעדר מי שילווה אותם לפעילויות אלה. “שיבוש שגרת חייהם של הדיירים, עלולה לפגוע בשיקומם”, אומרים בפורום.

פורום בריאות הנפש דורש עדכון תעריפי מימון שכר הדירה למתמודדי הנפש הזכאים לכך, במסגרת סל שיקום; עדכון דמי הכלכלה לדיירים, עבור תשלומי מים, חשמל, מזון, אחזקה שוטפת, ניקיון, חידוש ריהוט כתוצאה מבלאי, צביעה, תיקונים, רכישת כלי מטבח, חומרי ניקוי וכדומה, שלא עודכנו מזה 7 שנים; העלאת גובה התשלום לפעילות פנאי וטיולים לדיירים, העומדת מזה עשור על סכום של 95 שקל בלבד לחודש ועוד.

“משרד הבריאות מצפה שמפעילי ההוסטלים יממנו מכיסם את שהמדינה מסרבת לממן והדייר עצמו אינו יכול לעשות”, אומר שאול בוארון. “לצד החובה להבטיח שלא תהיה הזנחה פיזית או גריעה בשירותים האחרים, מחויבת המדינה לדאוג לתקצוב הולם להבטחת תנאים אלה ומשהיא לא עושה זאת, משרד הבריאות לא משאיר בידינו ברירה אלא להשבית את השירותים, שיפגעו בראש ובראשונה בדיירים”.

לטענת הפורום מגיעים חובות המדינה למפעילי ההוסטלים לסכום של כמיליארד שקל. “מדירים את נכי הנפש בקהילה לחצר האחורית, וגוזרים עליהם ריחוק גיאוגרפי וחברתי”, אומר בוארון. “אנחנו לא יכולים לעמוד מהצד ולאפשר את רמיסת מערך שיקום נכי הנפש בקהילה”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות