נושאים קשורים

פיתוח ישראלי: מברשת שיניים לאנשים עם מוגבלות

"אוטודנט" פיתחו מברשת אוטונומית, שעוזרת לאנשים עם מגבלות מוטוריות בפעולת הצחצוח. בחברה מתגאים: "צריך רק ללחוץ על כפתור, והמברשת עושה את כל העבודה"

דיסנילנד נגד הונאות נכים: “מי שיזייף תעודה יורחק לצמיתות”

ענקית פארקי השעשועים טוענת לעלייה במספר המתחזים לאנשים עם מוגבלות – כדי לקצר תורים. הודיעה: "מי שימסור הזהרת כזב, יורחק מכל הפארקים שלנו ללא אפשרות חזרה"

משרד החינוך אישר לחזור לפעילות החופש בחינוך המיוחד, אבל לא קבע מתי

המשרד הבוקר: "לאור השינויים במדיניות פקע"ר, הפעילויות החינוכיות בחופשת הפסח יוחזרו בכל רחבי הארץ. החזרה לפעילות תהיה הדרגתית". במרכז השלטון המקומי מתחו ביקורת: "אי אפשר לחזור בלחיצת כפתור"

“הציורים הם רגשותיי, האוטיזם שלי. המציאות שלי”

התערוכה החדשה של האמן האוטיסט דן שטיין, היא ביטוי יוצא דופן של רגש טהור. "אם תראו אותי מצייר, תחשבו שזה מה שאני צריך לעשות לשארית ימי חיי"



גם מחר לא יתקיימו מסגרות בחינוך המיוחד

בעקבות הנחיות פיקוד העורף, אלפי ילדים עם מוגבלויות יאלצו להישאר בבית. אילו מוסדות בכל זאת יהיו פעילים? כל הפרטים
ראשיחדשותהמתווה החדש: רק חלק מתלמידי החינוך המיוחד פטורים מאנטיגן

המתווה החדש: רק חלק מתלמידי החינוך המיוחד פטורים מאנטיגן

מתווה הבדיקות החדש נכנס לתוקף הבוקר. הורים וארגונים למען ילדים עם מוגבלות מוחים על "האפליה לפי מוסדות חינוך"

בדיקת אנטיגן - אילוסטרציה
בדיקת אנטיגן – אילוסטרציה

מתווה הבדיקות החדש בגנים ובבתי הספר נכנס לתוקף הבוקר (ה’): תלמידים שייחשפו לחולה קורונה מאומת לא יצטרכו להיכנס לבידוד. במקום זאת, כל התלמידים (מלבד חריגים, נגיע לזה בהמשך) בגנים ובבתי הספר יצטרכו לבצע שתי בדיקות אנטיגן ביתיות בשבוע – מדי יום ראשון ויום רביעי.

אם התוצאה שלילית, ההורים יצהירו על כך בפורטל משרד החינוך, ואם הילדים חיוביים – הם יישלחו לבדיקה מפוקחת. אם גם היא תהיה חיובית, הילדים ייכנסו לבידוד של חמישה ימים. אם היא שלילית – יוכלו לחזור ללימודים.

מהבדיקות של הפעמיים בשבוע פטורים, לפי המתווה, תלמידים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים הלומדים בגני החינוך המיוחד ובבתי הספר לחינוך מיוחד כוללנים, המאובחנים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, או הפרעות נפשיות, או נכויות פיזיות קשות או אוטיזם. לעומתם, תלמידים עם מוגבלויות שלומדים בכיתות קטנות (כיתת תקשורת, כיתת לקויות למידה ועוד) בחינוך הכללי ותלמידים שמשולבים בבתי ספר רגילים – אינם זכאים לפטור, ועליהם לבצע שתי בדיקות מדי שבוע כמו כולם. במשרד החינוך אישרו ל”שווים” את הפרטים, אך לא ידעו להסביר את הרציונל מאחורי ההבחנה בין התלמידים במוסדות הלימוד השונים.

“אפליה מכעיסה”

“זו פשוט אפליה מכעיסה בין ילדים עם אותה מוגבלות לפי סוג מוסד חינוכי”, אומרת ל”שווים” מוריה וינדרבוים, נציגת קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, “מקבעים את החשיבה הארכאית שסוג מוסד נקבע לפי רמת התפקוד של הילד, ומתעלמים מהמציאות בה סוג המוסד נקבע פשוט לפי בחירת הורים”. הקואליציה פנתה לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים בבקשה לתקן את העיוות, כדבריה.

אמנון, אבא לילד עם צרכים מיוחדים, כתב לשרת החינוך ד”ר יפעת שאשא-ביטון: “שוב משרד החינוך עצמו פועל לא לפי ההגדרה החוקית בחוק החינוך המיוחד, קרי שחינוך מיוחד הוא לא מקום, אלא שירות. ההחרגה הזו צריכה לכלול את התלמידים שעונים לקריטריונים אלו לפי אפיון המוגבלות, ללא קשר לסוג המסגרת בה התלמיד לומד, ולהפסיק להפלות לפי מסגרת בין התלמידים (ובכללם המשולבים) הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים. ההחרגה חשובה, וצריכה לכלול המלצה שמי שמסוגל (לפי שיקול דעת ההורים) יבצע את הבדיקה”.

את המהלך להחרגת תלמידי החינוך המיוחד מהאנטיגן הובילה אלו”ט, בשיתוף ארגונים נוספים למען ילדים עם מוגבלויות. עכשיו מבקשים הארגונים להחריג את כלל התלמידים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים. הארגונים כתבו השבוע לפרופ’ נחמן אש, מנכ”ל משרד הבריאות, ולדלית שטאובר, מנכ”לית משרד החינוך, והסבירו כי לחלק מהילדים יש “קשיים בוויסות החושי, רגישות מוגברת למגע והיעדר יכולת להבין את משמעות הבדיקה” – מה שלטענתם הופך אותה לבלתי נסבלת מבחינתם.

אחרי שמשרד החינוך החליט על החרגה חלקית, אומרים עתה בארגונים שכשם שילדים בני 3-12 הוחרגו מהתו הירוק, וכשם שמסגרות החינוך המיוחד הוחרגו מהמתווה החדש של הבדיקות השבועיות – כך יש להחריג גם את הילדים שלומדים בכיתות מיוחדות בבתי ספר רגילים ואת התלמידים המשולבים, ולבצע להם בדיקות רק במקרה של חשיפה למאומת בכיתה – כפי שהיה עד כה.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות