נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיבריאות"מעולם לא רשמתי לילדים כל כך הרבה כדורים נגד דיכאון וחרדה"

“מעולם לא רשמתי לילדים כל כך הרבה כדורים נגד דיכאון וחרדה”

הפסיכיאטרית ד"ר ליביה בלן מזהירה מפני המחיר העצום של הבידודים: הבריאות הנפשית והעתיד של דור שלם

פסיכיאטרית ילדים במרכז הרפואי שיבא. ד”ר ליביה בלן

מאת ד”ר ליביה בלן

אני חייבת לשפוך את שעל ליבי בעקבות הדיונים על סיום או המשך הבידודים לילדים בבתי הספר. אני פסיכיאטרית ילדים ונוער במרפאה בתל השומר. בשנה האחרונה וביתר שאת בחודשים האחרונים אני רואה שכל כוחות הנפש אוזלים – של הילדים ושל ההורים שלהם.

בני נוער מבלים שבועות שלמים בבית, חסרי מעש. מסגרות הלימוד הן חלקיות או לא קיימות. גם לא בזום. גם לא בלמידה עצמית. הילדים מתנתקים מהיותם תלמידים, מחבריהם. מחוברים למסכים. מדוכאים, חרדים, בודדים.

כל מי שהצלחנו לסייע לו, מתפרק. ההורים נטולי כוחות כבר לסייע. לא יודעים איך ועבור מה להרים את הילד מתהומות חוסר המעש, חוסר התוחלת והייאוש.

מימיי לא רשמתי כל כך הרבה כדורים נגד דיכאון וחרדה כמו בחודשים האחרונים. כבר אין לי איך לסייע. הטיפולים הפסיכולוגיים מלאים ואוזלת היד שלנו כל כך גדולה.

ובעיקר מייאש לראות איך בני נוער שתיפקדו באופן תקין, בריאים בנפשם, שהתמודדו כמו כולנו, באופן יומיומי עם הטמפרמנט הקצת חרד, קצת ביישן, קצת היפראקטיבי, קצת מתנתק, הפכו לילדים עם פסיכופתולוגיה מאז׳ורית. ומי שכבר היה מטופל במרפאה, שכבר הראה רגישות מוגברת והתגבר, שוב קורס.

ילדים ובני נוער כבר לא הולכים לבית הספר, או הולכים לפעמים. ילדים שבכלל לא חשבו אי פעם לא ללכת, שמימיהם לא העלו על דעתם אפשרות כזאת, פתאום מוצאים עצמם בצד הנושר. והמחקרים מראים קורלציה ישירה בין מי שלא הולך לבית הספר לבין מי שלא יילך לעבודה אחר כך.

ומיטיב לבטא זאת נער מטופל שלי שיצא מאשפוז לפני כמה חודשים על רקע דיכאון קשה והצליח לחזור לתפקוד, ללמידה, לחברה. פתאום בשבועות האחרונים יש ירידה דיכאונית. כששאלתי אותו אם אולי חווה גם רגשות הפוכים, אמר שפעמיים צחק בלי סיבה. כששאלתי למה צחק, אמר שצחק מפני שהרגיש שבעצם אין משמעות לשום דבר, שהכל סתמי ושרירותי.

אני כותבת את זה, כי לדיכאון, חרדה וחוסר תפקוד אין בדיקת אנטיגן, ואין מדדים במעבדה. מי שמגיע למרפאה, בו אנחנו עוד מטפלים. אין ספק שיש עוד רבים מאוד שבכלל לא ניגשים לבקש עזרה, או לא מצליחים להגיע לקבל אותה.

המחיר של הבידודים הוא הבריאות הנפשית והעתיד של דור שלם, וזו גם בריאות הציבור, לא? ואת זה לדעתי חשוב שתיקחנה בחשבון מקבלות ההחלטות הנוכחיות.

ד”ר ליביה בלן היא פסיכיאטרית ילדים ונוער במרכז הרפואי שיבא

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות