כ-15 ארגוני הורים לילדים עם מוגבלויות פנו היום (מוצאי שבת) למשרדי הבריאות והחינוך בבקשה לתקן את מתווה בדיקות הקורונה הנוכחי, שלפיו רק תלמידי החינוך המיוחד “הקלאסי” פטורים מבדיקת אנטיגן פעמיים בשבוע, שהיא התנאי להגעת שאר התלמידים למוסדות החינוך.
במייל שנשלח לפרופ’ נחמן אש, מנכ”ל משרד הבריאות, ולדלית שטאובר, מנכ”לית משרד החינוך, מבקשים הארגונים להתייחס לקשיים של התלמידים ולא למקום בו הם לומדים, כפי שאושר במתווה הנוכחי. “לצערנו, נשכחה העובדה כי החינוך המיוחד הוא שירות ולא מקום, וביקשנו לתקן זאת על מנת לאפשר החרגה גם לתלמידים עם מוגבלויות אשר יש להם קושי אמיתי בבדיקה, ואשר ומקבלים את השירות בכיתות קטנות בבית ספר רגיל או בשילוב”, הסבירה מוריה וינדרבוים מקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים.
וכך כתבו ההורים במייל: “ראשית, ברצוננו לברך אתכם על החלטתכם לאפשר התייחסות מותאמת במתווה בדיקות האנטיגן לתלמידים עם מוגבלויות הלומדים במסגרות גני החינוך המיוחד ובתי הספר הכוללניים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, הפרעות נפשיות, נכויות פיזיות קשות ואוטיזם, אשר מתקשים לבצע את בדיקת האנטיגן. נוסיף שאנו מודעים לחשיבות הבדיקות ומעודדים הורים שילדיהם אינם מתקשים להיבדק להשתתף במתווה הבדיקות הרגיל. משום כך, אנו סבורים שההחרגה לא צריכה להיות גורפת, אלא ביחס לתלמידים עם מוגבלויות אלו, אשר מפאת מוגבלותם אינם יכולים לעמוד בבדיקה.
“יחד עם זאת”, ממשיכים ההורים, “חשוב לציין שהחינוך המיוחד הוא שירות ולא מקום, ולכן תלמידים עם מוגבלויות אשר הבדיקה מהווה להם קושי אמיתי, יתקשו בבדיקה בין אם הם לומדים בשילוב, בכיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל, או במסגרות נפרדות של חינוך מיוחד. לפי התיקון ה-11 לחוק החינוך המיוחד, בחירת סוג המסגרת נמצאת בידיהם של ההורים, ולא מהווה אינדיקציה לשוני ברמות התפקוד של התלמידים. מצב זה, בו לילדים שונים עם אותה מוגבלות יש התוויות שונות, מהווה אפליה לפיה לתלמיד אחד יש החרגה היות שמכירים בקושי שלו להיבדק, ולעומתו תלמיד אחר עם אותה מוגבלות ועם קשיים דומים, לא מוחרג”.
בנוסף, מבקשים הארגונים הבהרות לגבי הנוהל הנוגע לתלמיד אשר פטור מבדיקות אנטיגן שנחשף למאומת. “הנוהל אינו ברור”, נכתב במייל, “ונשמח לסעיף המתייחס לנושא ומפרט מה הדין כאשר התלמיד מחלים/מחוסן או לא”.
לסיכום, חוזרים הארגונים על בקשתם “להכליל את ההחרגה מהבדיקות של הפעמיים בשבוע באופן מיידי ובאופן שוויוני לכלל התלמידים המתקשים לבצע את הבדיקה, אשר מקבלים שירותי חינוך מיוחדים בכל סוגי המסגרות”.