נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותלנגן דרך העיניים – הכירו את כלי הנגינה הנגישים

לנגן דרך העיניים – הכירו את כלי הנגינה הנגישים

בזכות ה-EyeHarp וה-Clarion קמו תזמורות המשלבות אנשים עם ובלי מוגבלויות, שמנגנים יחד. ככה יוצרים מוזיקה באמצעות הכלים המיוחדים האלה

אם בעבר תעשיית המוזיקה נתפסה כבלתי נגישה עבור אנשים עם מוגבלויות, הרי שהקדמה והחדשנות לא משאירות אף אחד מאחור. כלי נגינה יחודיים מאפשרים גם לאנשים עם מוגבלויות ליצור מוזיקה באמצעות תנועות עיניים וגוף.

EeHarp – לנגן עם העיניים

בשנת 2010 חברו הטוב של זכריאס וומווקוסיס עבר תאונת דרכים. החבר, שהיה מוזיקאי, נותר משותק והמוזיקה הפכה עבורו לזכרון רחוק בלבד. וומווקוסיס, שלמד לתואר שני במוזיקה ממוחשבת וסאונד, לא יכול היה להישאר אדיש לסבלו של חברו. הוא פיתח עבורו טכנולוגיית מוזיקה פורצת דרך שתאפשר לו להמשיך לנגן, וכך נולד ה-EyeHarp.

זהו כלי שניתן לנגן בו באמצעות העיניים בלבד, והוא תוכנן במיוחד עבור אנשים עם שיתוק מוחין, טרשת נפוצה, ניוון שרירים, קטיעה של גפה עליונה או פגיעה בחוט השדרה ואפילו לאנשים עם מוגבלות שכלית. השימוש ב-EyeHarp פשוט מאוד ודורש התקנה של התוכנה ושימוש במצלמה. לאחר מכן, על ידי התבוננות ב”קלידים” צבעוניים מאויירים על המסך, יכולים המבצעים ליצור מוזיקה.

בשנת 2019, קמה יוזמה חברתית ללא מטרות רווח עם הקמת עמותת EyeHarp, שייעודה הוא לשפר את איכות החיים של אנשים עם מוגבלויות. היוזמה רוצה להעניק להם גישה לכל היתרונות שיש לחינוך המוזיקלי להציע כמו שיפור השפה והזיכרון, פיתוח יצירתיות, העלאת הערכה עצמית ועוד.

התזמורת המשולבת

בטקס הסיום של המשחקים הפאראלימפיים שנערך בשנת 2012 בלונדון, הופיעה “הפאראורקסטרה הבריטית” – האנסמבל המקצועי הראשון בעולם של מוזיקאים עם מוגבלויות. מאז אותה הופעה, קמו עוד תזמורות נוער ובהן מוזיקאים עם מוגבלויות. אחת מהן היא “תזמורת הנוער הפתוחה הלאומית”, שנוסדה בשנת 2018 על ידי בית הספר למוזיקה “Open Up”. בית הספר עוזר לשנות את יצירת המוזיקה עבור צעירים עם מוגבלויות ברחבי אנגליה.

https://www.youtube.com/watch?v=cDpnAU5C2NA

כלי הנגינה העיקרי של התזמורת הוא ה-Clarion, עטור הפרסים, שאפשר לנגן עליו באמצעות כל חלק בגוף, כולל העיניים. התזמורת משלבת נגנים עם ובלי מוגבלויות ובכאלה שלא בגילאי 11-25, שיוצרים מוזיקה, מנגנים ביחד ומופיעים כחברים בהרכב חלוצי.

חידושים חיוביים בטכנולוגיית המוזיקה

מאט גריפית’, מנכ”ל ארגון הצדקה הלאומי “Youth Music” שמממן את “Open Up”, אמר שטכנולוגיה דיגיטלית היא חלק בלתי נפרד מהמוזיקה כיום, ושיש לה לעתים קרובות תפקיד גדול עוד יותר בתמיכה במוזיקאים עם מוגבלויות.

“יש עדיין דרך לעבור עד שיצירת המוזיקה תהיה נגישה לכולם. האתגר הוא להכניס כעת את הטכנולוגיות הללו למיינסטרים, שיהיו זמינות במחיר סביר”, הוא אמר, “זה יבטיח שוויון גדול יותר ביצירת מוזיקה עבור אנשים בעלי מוגבלויות, שגם כך לעתים קרובות מדי מתמודדים בחיים עם לא מעט מחסומים”.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות