נושאים קשורים

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"



דוח מטריד: שיעור מיטות האשפוז בישראל בירידה

על רקע המלחמה, מפרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים על הצפיפות במוסדות הבריאות השונים. המצב הקשה ביותר – באשפוז הפסיכיאטרי. בוסו: "נקדם את השינויים הנדרשים"
ראשיחדשותסב פגע מינית בנכדה עם מוגבלות, המשפחה התייצבה לצידו

סב פגע מינית בנכדה עם מוגבלות, המשפחה התייצבה לצידו

ביהמ"ש העליון החליט להחמיר את עונשו ל-42 חודשי מאסר. בתיעוד ממצלמות האבטחה רואים כי הנכדה ניסתה להתנגד

צילום הדמיה: ביגסטוק

בית המשפט העליון החמיר את עונשו של סבא שפגע מינית בנכדתו בת ה-12, המתמודדת עם מוגבלות פיזית, וזאת חרף ניסיונותיה לדחות אותו. השופטים יוסף אלרון, עוזי פוגלמן וענת ברון גזרו עליו 42 חודשי מאסר בפועל, במקום 30 חודשים שנגזרו עליו בבית המשפט המחוזי בנצרת.

העונש המוגדל הוטל על הסב במסגרת ערעור של הפרקליטות על גזר הדין “המקל”, כהגדרת שופטי העליון, שנפסק במחוזי כחלק מהסדר טיעון. במסגרת ההסדר הורשע הסב בעבירה של מעשה מגונה במשפחה בידי אחראי על חסר ישע בנסיבות מחמירות.

הסב ונכדתו, כיום בת 15, מתגוררים בדירות שונות באותו בניין, לצד עוד בני משפחה. לפי כתב האישום שהוגש בתיק, המעשים בוצעו בבית דודתה של הנכדה, שסובלת מלקות ראייה, כאשר הייתה בת 12 בלבד. המעשים נקלטו במצלמות אבטחה שהיו מותקנות בבית.
.
למרות שערכאת ערעור אינה נוהגת להתערב בחומרת העונש שנגזר בערכאה הדיונית, החליט העליון לחרוג ממנהג זה לנוכח קלות העונש שנגזר על הסב במחוזי. “מקרה זה נמנה עם אותם מקרים חריגים בהם ישנה סטייה מהותית ובולטת מהענישה הראויה”, נימק צוות השופטים את גזר הדין.

העליון שב והדגיש את החומרה היתרה של עבירות מין בכלל, ועבירות מין המבוצעות בקטינים בפרט. לדבריו, עבירות אלה מובילות לפגיעות קשות ונזק נפשי משמעותי, שעלול להמשיך וללוות את הקורבנות למשך כל חייהם. “כך, ביתר שאת שעה שהעבירות מבוצעות על ידי בן משפחה המנצל את מעמדו והאמון הנתון לו, מהקטין ומהמשפחה כאחד, כדי לבצע את זממו”, הדגישו השופטים.

זו לא הפעם הראשונה שהעליון עומד על הצורך בענישה מחמירה כלפי המורשעים בביצוע עבירות מין בתוך המשפחה, “אשר תשקף את ההוקעה החברתית והפסול המוסרי בעבירות אלו, ותסייע בהרתעת עברייני מין פוטנציאלים מביצוען”, כדברי השופטים. גם הכנסת נתנה את דעתה לצורך בענישה מחמירה בעבירות אלו וקבעה “עונש מזערי” למורשעים בהן, אשר לא יפחת מרבע מהעונש המירבי שנקבע לאותה עבירה.

שופט ביהמ”ש העליון יוסף אלרון. צילום מוויקיפדיה

למרות ש”העונש המזערי” בגין העבירה שבה הורשע הסב, הסבירו השופטים, הוא 45 חודשים, בית המשפט המחוזי קבע כי הרף העליון של מתחם הענישה בעניינו יהיה 48 חודשים בלבד, ומיקם את עונשו באמצע המתחם – 30 חודשי מאסר בפועל. העליון סבר כי עונש זה, בנסיבות המקרה, אינו משקף נכונה את חומרת המעשים.

כאמור, המעשים שביצע הסב מתועדים בסרטון (ביתם של הדודים היה מצולם ומתועד), כאשר שני הצדדים אינם מודעים לתיעוד. “אמנם אין בצילום האירוע לכשעצמו כדי לשנות מהענישה הראויה בגין המעשים המתועדים במסגרתו”, כתבו השופטים, “אך הוא מאפשר לראותם באופן שאינו משתמע לשתי פנים, וכן את הנסיבות החמורות בהן בוצעו”.

כאן תיאר בית המשפט את פרטי האירוע המזעזע שנקלט במצלמות: “ניסיונה של המתלוננת להתנגד למעשי סבה המבוגר ממנה בעשורים רבים, כאשר הוא מלטף אותה, נוגע בחזה שלה, ‘מעסה’ את איבר מינה מעל ומתחת לבגדיה תוך שהוא נוגע באיבר מינו, ומבקש כי תיגע בו אף היא – וכל זאת בבית דודתה הסמוך לביתה, מקום שאמור היה להיות בטוח עבורה ולהקנות לה ביטחון. מעשים קשים אלו מצדיקים ענישה חמורה ומשמעותית יותר מזו שהושתה על המשיב”.

למרבה הזעזוע, מתברר שמשפחתו של הסב הביעה את רצונה כי לא ירצה עונש מאסר בפועל. העליון גם ציין את התייצבות אביה של הקורבן לצידו של הסב הפוגע, וכן את דברי העובדת הסוציאלית כי המתלוננת נפגעה מינית בעבר על ידי אחיה, וכי משפחתה מתנהלת “בדינמיקה של הסתרה”.

“כל אלו מובילים למסקנה”, המשיכו השופטים, “כי נוסף על הנזק שנגרם לה מעצם הפגיעה המינית שחוותה, עליה להתמודד בנוסף עם נסיבות משפחתיות קשות ומורכבות. כפי שנקבע בעבר, ללחץ משפחתי במקרים אלו עוצמה רבה. כאשר דמויות משמעותיות בחייו של הקטין מציגות חוסר אמון בגרסתו או מכחישות את הנזק שנגרם לו, יש לכך השלכה מכרעת על יכולתו להתמודד עם הפגיעה. חוסר הכרה זה עלול אף להוביל להכחשתו כליל את הפגיעה שנגרמה לו. אף בכך יש להוביל לכלל מסקנה כי העונש שנגזר על המשיב סוטה לקולה, ואינו שוקל נכונה את מכלול הנסיבות המתוארות”.

כאמור, השופטים אלרון, פוגלמן וברון החליטו להחמיר את עונשו של הסב ולהעמיד אותו על 42 חודשי מאסר בפועל. יתר רכיבי הענישה נותרו על כנם.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות