נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםהכירו את החנות הראשונה בישראל לילדים עם צרכים מיוחדים

הכירו את החנות הראשונה בישראל לילדים עם צרכים מיוחדים

שרון ושגיא נאלצו במשך שנים ללקט מוצרים מהארץ ומחו"ל, עבור ילדיהם שחיים עם מוגבלויות. עד שהם פתחו חנות בעצמם

שרון, שגיא והחנות המיוחדת שלהם
שרון, שגיא והחנות המיוחדת שלהם

אחד משלושת הילדים של שרון ושגיא ארבל מתל אביב, היה תזזיתי וחסר מנוחה באופן תמידי, כבר מהבטן. השני היה צורח כשניסו להרדים אותו על הידיים או כששרו לו שיר ערש, בגלל הצפה חושית, ונרגע רק כשהניחו אותו על המיטה. הילד השלישי התחיל לפתח פער שפתי מול ילדי הגן.

“כמשפחה עם צרכים מיוחדים, עלו בנו פעמים רבות במהלך השנים שאלות שדרשו מענה, ונתקלנו במצבים שהצריכו פתרונות מעשיים”, הם מספרים. כדי לענות על השאלות והאתגרים הללו הזוג פתח את D-store, חנות שמיועדת לאנשים ולילדים עם צרכים מיוחדים.

בחנות ניתן למצוא משחקים ואביזרים בתחום הוויסות החושי כגון שרשראות, נשכנים, בצקים וחול במרקמים שונים, משחקי איזון ואוזניות מפחיתות רעש. בנוסף, יש בה אביזרים להקלה על הירדמות ולסיוע בשינה טובה ורגועה כגון שמיכות כובד ומנורות ייחודיות לתאורת לילה מרגיעה. בתחום הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD/ ADD) אפשר למצוא לוחות לניהול זמן, טבלאות סדר יום ותזכורות שונות, וכן עזרים מהנים לניתוב פעלתנות יתר.

בתחום הזיכרון והחשיבה יש פאזלים ומשחקי חשיבה, וכן לוחות ומשחקים מהנים לפיתוח מיומנויות יומיומיות כגון סגירת רוכסן, קשירת שרוכים, פתיחת מנעול ועוד. בתחומי הרגש, החברה והתקשורת, העוסקים בסיטואציות חברתיות, אפשר למצוא משחקים, קלפים ולוחות בזיהוי רגשות (של העצמי ושל האחר) וכן לוחות לתקשורת חלופית.

בית שיאגד את הכל

“יש לנו משפחה מורכבת – הבן שלי בן 20, הבן של שגיא בן 19, והבן המשותף שלנו בן 12. שלושתם עם צרכים מיוחדים”, מספרת שרון, גננת במקצועה, “שנים מהבנים על הרצף, ואחד עם לקויות למידה מורכבות. לאחר שנים במקצוע, החלטנו לפתוח גן ילדים, שפעל במשך 15 שנים, דבר שהפך למאתגר במיוחד בתקופת הקורונה”.

שגיא, בזמן הזה, עבד בשילוח בינלאומי, אבל נאלץ להתפטר בעקבות אשפוזו של בנם הגדול. “מצאתי את עצמי מתפעל לגמרי לבד גן ילדים במשך שנתיים עם כל האתגרים שזימנה לנו הקורונה”.

זו היה השלב שבו הזוג החליט לסגור את הגן, ולפתוח את החנות. “זה משהו שהיה לנו בראש עוד מאז שהילדים היו צעירים. אנחנו כל השנים חגים סביב נושא ההתמודדות בעולם הרצף. כל השנים קנינו דברים מחנויות שונות בארץ ובחו”ל. אפילו לא דיברנו על זה בצורה מודעת, אבל איפשהו זה תמיד היה שם. ואז הגיעה הקורונה והתחלנו לחשוב מה הלאה. חלמנו על בית שיאגד את כל הדברים האלה יחד. פתחנו את D-Store לפני כחודש וחצי וזאת הגשמת חלום עבור שנינו”.

“בחזון שלנו ראינו מקום שאפשר לבוא ולהרגיש בו הכי חופשי, כזה שאפשר לגעת ולחוות את המוצרים”, מספרת שרון, “אצלנו אין את הקטע של לא לגעת. זה מגיע מהמקום האישי שלי שבו כשהיינו נכנסים למקומות, תמיד אמרו לילדים שלנו לא לגעת ואנחנו רוצים לנהוג אחרת. אצלנו הכל חופשי ומוצר, כך שהפנייה הראשונית שלנו מבחינתי היא להורים ולילדים שצריכים את המוצרים שלנו”.

“חלק מההנגשה שלנו היא גם במחיר”, אומר שגיא, “כי אנחנו יודעים כמה כספים הורים צריכים להוציא על טיפולים ורוצים להקל עליהם”.

מגוון מוצרים לאנשים עם צרכים מיוחדים
מגוון מוצרים לאנשים עם צרכים מיוחדים

מוצרים, ידע ותמיכה

החנות נפתחה בתל אביב, וכיאה לתקופה, אפשר להזמין את המוצרים שבה גם באינטרנט. “שרון בנתה אתר לחנות בצורה נגישה עם מלל בשפה ברורה, כזאת שתואמת את הצרכים של האוכלוסייה שאליה אנחנו פונים”, מספר שגיא, “בלי פרסומות קופצות או דברים שיכולים להרתיע או להבהיל. עם שפה גבוהה אבל נגישה וסרטון לכל מוצר”.

בנוסף, האתר כולל מאמרים והמון ידע מקצועי. “אנחנו אוהבים לחלוק את הידע שלנו, שמבוסס על כ-20 שנות ניסיון עם האחרים. מעבר להנגשה של הידע, אנחנו נותנים בית ותמיכה, עם מענה לשאלות שונות ומגוונות החל מענייני מיסוי, זכויות פרט, מה קורה אם יותר מילד אחד מאובחן במשפחה ועוד”, הוא אומר. 

“זה לא משנה מה האבחנה, יותר חשוב לדעת מה הבעיות, מה הקשיים ומה החוזקות כדי לקבל את העזרה הנכונה והמותאמת מחד, ולחזק את החוזקות מאידך”, אומר שגיא, “אם מספקים את הדברים האלה, אז זה באמת לא משנה מה הטייטל או הלקות שלכם. הפתיחות יצרה בשנים האחרונות המון מודעות. פתאום כמעט לכל אחד יש מישהו שהם מכירים על הרצף. יותר קל להתמודד עם מצב שיש אליו מודעות ופתיחות”.

“מרגישים שניצחנו”

“בתקופת הקורונה הבן הקטן שלנו סירב לצאת החוצה והיה די מסוגר בבית”, מספרת שרון, “גם ללכת לבית הספר היה אתגר בשבילו. כשפתחתנו את החנות הוא הגיע ורצה לעבוד על הקופה. עם הזמן הוא רק חיכה להגיע לחנות ולאט לאט אפילו התחיל לדבר עם הלקוחות. זה הוציא אותו מהשתבללות של שנתיים, חיזק לו את הביטחון העצמי ונתן לו ערך עצמי וזה הניצחון הכי גדול שלנו”, היא אומרת.

במעט הזמן שהחנות פתוחה, הזוג מקבל תגובות חיוביות “גם מאנשים שנכנסים לחנות וגם מאלה שמכירים אותנו לפני”, מזספר שגיא, “לפני יומיים הגיעו 13 סטודנטים מתחומים טיפוליים שונים במיוחד מאשדוד. היה כיף לדעת שאנשים באים לראות את הפלא הזה שקורה בחנות שלנו. כיף לנו לשמוע שאנו ייחודיים, עושים משהו נחוץ וטוב. אם אנחנו מצליחים להתפרנס ולסייע גם מבחינה אישית וגם מקצועית, אז אנחנו מרגישים שניצחנו”.

D-store, מכבי 2, תל-אביב, 03-6505450 ובאינטרנט

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות