נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותהיסטוריה: יישוב ראשון בישראל לתושבים עם וללא מוגבלויות

היסטוריה: יישוב ראשון בישראל לתושבים עם וללא מוגבלויות

היישוב "שיבולת" בגליל התחתון יאכלס 350 משפחות ולפחות 20% מתושביו יהיו אנשים עם מוגבלויות. יו"ר ועד היישוב: "נהיה מודל לעתיד"

500 דונם, 1,400 תושבים. כאן יוקם היישוב “שיבולת”

היסטוריה: לראשונה בישראל יוקם בשנים הקרובות בגליל התחתון יישוב קהילתי המשלב תושבים עם וללא מוגבלויות – כך אישרה השבוע באופן סופי המועצה הארצית לתכנון ובנייה. היישוב החדש, שייקרא “שיבולת”, יאכלס כ-350 משפחות וכ-1,400 נפשות על שטח של 500 דונם. מתוך זה לפחות 20% יהיו תושבים עם מוגבלויות בתפקודים בינוניים וגבוהים, ובהם אנשים עם מוגבלות שכלית, אוטיזם, מוגבלויות פיזיות, נפשיות ועוד, והכל לפי קריטריונים שינוסחו על ידי משרד הרווחה.

היישוב יקום בשטח המועצה האזורית גליל תחתון. התכנון המקורי היה למקמו במרחב שבין בית רימון למצפה נטופה על רכס טוראען, אך לבסוף אישרה הממשלה את הקמתו בצמידות לבית רימון ממזרח. תכנון היישוב והקמתו נעשו בשיתוף המועצה האזורית גליל תחתון, משרד הרווחה, החטיבה להתיישבות ומשרד השיכון .

“ההחלטה של השבוע מקדמת אותנו ממש לקראת תחילת העבודות להקמת היישוב, כי אנחנו כבר לא לבד”, אומר בשיחה עם אתר “שווים” בניה יהודה (37), יו”ר אגודת מתיישבי “שיבולת”. “יש לנו את התמיכה של ראש מועצת הגליל התחתון וסגנו, משרדי הממשלה השונים וחטיבת ההתיישבות. בשנתיים האחרונות היה קשה מאוד להתקדם כי לא הייתה כל כך ממשלה, וכעת זה זמן הפריחה. עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה”.

ל”שיבולת” גרעין התיישבותי המונה כ-35 משפחות, כולן מקיימות אורח חיים דתי, אך זה לא אומר שרק דתיים יגורו ביישוב. “אנחנו פותחים את היישוב לכולם”, מדגיש יהודה, “הגרעין שלנו באמת שומר על אורח חיים דתי, אך האנשים לא יצטרכו להגיע מהעולם הדתי כדי לגור ביישוב. יהיה רק צריך להבין את הרוח של המקום ולכבד את האחרים”.

הרעיון להקמת “יישוב משולב” עלה לראשונה בשנת 2008 ומאז עבר שתי החלטות ממשלה. המטרה הייתה להקים מיזם חברתי והתיישבותי ייחודי המשלב אנשים עם צרכים מיוחדים בקהילה. את הרעיון הגו מספר משפחות מרחבי הארץ. במעלה הדרך היו עליות ומורדות, אך לאחרונה חלה התקדמות משמעותית בנושא. לפני כשנה וחצי הוקם מחנה קדמי ליישוב שבו מתגוררות כבר שמונה משפחות, ובמהלך השנה הקרובה עתידים להשתלב במחנה גם דיירים עם צרכים מיוחדים.

“להפוך את הילדים שלנו לטובים יותר”

אז למה דווקא יישוב שמשלב אנשים עם מוגבלויות? “אנחנו רוצים לגדל את הילדים שלנו בסביבה הטרוגנית ומכילה, שתהפוך אותם לאנשים טובים יותר וגם את הסביבה”, מסביר יהודה. הוא בן 37 ומגדל יחד עם אשתו איילה (36) חמישה ילדים – ארבע בנות ובן. המשפחה גרה כיום ביישוב בגליל. “שואלים אותנו תמיד איך זה קשור אלינו? מה לנו ולהקמת יישוב קהילתי עם דגש על אנשים עם מוגבלות, וזה מה שיפה בכך. זה לא צריך להיות קשור, אלא אמור להיות מובן מאליו”.

מהגרעין המייסד של היישוב. משפחת יהודה

איילה היא מורה לחינוך גופני בבית ספר לחינוך מיוחד “בנימין רוטמן – כדורי”, שנמצא בתוך כפר הנוער המיתולוגי, כך שעבורה שילוב בקהילה הוא לא דבר חדש. לפני כן עשתה שירות לאומי בעמותת שק”ל – שילוב קהילתי לאנשים עם מוגבלות. “הבנתי כמה חשוב שאנשים עם מוגבלויות ישולבו בקהילה”, היא אומרת ל”שווים”. “משהו נכנס אצלי עמוק ללב, לא יודעת להסביר מה בדיוק. למדתי בתל חי ובווינגייט והתאהבתי במקצועות החינוך הגופני והחינוך המיוחד. הגוף ככלי טיפולי זה מה שמעניין אותי, ובמיוחד איך לעזור באמצעותו לכלל האנשים עם צרכים מיוחדים, כולל אוטיזם, שיתוק מוחין ועוד”.

“אנחנו מאמינים שלכולם יש מוגבלויות כאלה ואחרות, כאלה שנראות יותר וכאלה שפחות”, ממשיך יהודה, “אני לא רוצה לגור בחברה סטרילית, ולכן אנחנו מאמינים ב’שיבולת’ כמודל חדש של יישוב בישראל ובכלל כמודל של יישובי העתיד. המטרה הגדולה שלנו היא שמי שיגור ביישוב לא יבין איזה בית שייך למי. כל אדם ברמת תפקוד בינונית וגבוהה מתקבל בברכה. נבנה ביחד את היישוב כולנו, אנשים בלי ועם מוגבלויות, וזה מה שיפה כאן”.

“תוך שנתיים-שלוש נעלה על השטח עם טרקטורים”   

ניצן פלג, ראש מועצת הגליל התחתון, בירך על המהלך להקמת היישוב החדש. “זה הכפר הראשון שמשלב חיי קהילה ואנשים עם מוגבלות”, הוא אומר, “חיים אמיתיים ביחד, בלי הפרדה. אני, כיו”ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה וחבר בוועדה המחוזית, גאה לקחת חלק בתהליך המדהים הזה ומודה לכל השותפים שלנו לאורך השנים. שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. מקווה שתוך שנתיים- שלוש, אולי אפילו לפני, נוכל לעלות על השטח עם הטרקטורים”.

אופיר שיק, סגן ראש המועצה, הוסיף: “התהליך התכנוני במדינת ישראל הוא ארוך מאוד, ואני שמח שזה קרה. היישוב החדש ‘שיבולת’ יהיה חלק מתוכנית המתאר המחוזית. אין יישוב כזה בישראל, ואנחנו נהיה דוגמה לחיי קהילה ושילוב אנשים עם מוגבלות רב-נכותית. יש לנו גל ענק של פניות מצד משפחות וגם מצד אנשים עם מוגבלות שמעוניינים להשתלב ביישוב, אבל זה עוד מוקדם מדי. בכל מקרה, טוב שהביקוש קיים והרוח חיובית”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות