נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםועדת שרים לחקיקה אישרה את חוק הרווחה לאנשים עם מוגבלות

ועדת שרים לחקיקה אישרה את חוק הרווחה לאנשים עם מוגבלות

יוזמי החוק מאיר כהן ויאיר לפיד: יורחבו אפשרויות הבחירה של הזכאים ויינתן עידוד למעבר לחיים בקהילה על פני חיים במסגרות סגורות

ועדת שרים לחקיקה אישרה היום את הצעת חוק הרווחה לאנשים עם מוגבלות, אשר מובילים שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן ושר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד. במוקד הרפורמה נמצא מתן שירותים לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אנשים על רצף האוטיזם ואנשים עם מוגבלות שמיעה וראייה.

במסגרת הרפורמה, כך מבטיחים יוזמי החוק, יורחבו השירותים לאוכלוסייה, יוגמש ויונגש סל השירותים לבחירה אישית של זכאי השירות, ותינתן מעטפת התומכת במעבר לחיים עצמאיים בקהילה. לדברי כהן ולפיד, הבשורות שהוא מביא הן שלראשונה זכויות אנשים עם מוגבלות יוגדרו בחוק בהתאם לאמנת האו”ם (CRPD) עליה חתומה מדינת ישראל; אפשרויות הבחירה של זכאי השירות ובני משפחותיהם יורחבו באופן משמעותי; ויינתן עידוד למעבר לחיים בקהילה על פני חיים במסגרות סגורות.

במסגרת מגוון האפשרויות שיוצעו בחוק, תהיה גם אפשרות לסל תקציב אישי. כלומר, הקצאת מסגרת תקציבית לרכישת שירותים על פי בחירתו, צרכיו והעדפותיו האישיות של זכאי השירות. בנוסף, תינתן מעטפת התומכת במעבר לחיים עצמאיים בקהילה, בין אם לאדם המתגורר לבד, עם בן זוג או עם שותף: סיוע של עובד/ת סוציאלית, הדרכה לניהול משק בית, סיוע של אב בית, שירותי תמלול ותרגום לשפת סימנים, טכנולוגיה מסייעת, עזרים לחיים עצמאיים, ייעוץ, חינוך וטיפול בתחום חברתי זוגי, הדרכה סביב כישורי חיים, קבוצות טיפוליות סביב הקניית מיומנויות חברתיות, סיוע לאדם עם מוגבלות בקבלת שירותים בקהילה ומיצוי זכויותיו. מדובר בתוספת של שירותים מעבר למרכיבים המכוסים על ידי משרדי ממשלה אחרים כגון שכר דירה, זכאות לעובד זר, קניית מזון וכדומה.

“ועדת שרים לחקיקה העבירה היום חוק משנה חיים”, אמר שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, בעצמו אב לילדה עם צרכים מיוחדים. “חוק הרווחה לאנשים עם מוגבלות הוא לא חוק רגיל עבורי. אני אבא של יעלי. החוק הזה יעניק הזדמנויות וזכויות לאנשים עם מוגבלות וישנה את חייהם ואת חיי המשפחות שלהם”.

מאיר כהן (מימין) ויאיר לפיד - צילום - מתוך מסיבת העיתונאים
מאיר כהן (מימין) ויאיר לפיד. צילום: דוברות הכנסת

שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן אמר כי “זה עוד צעד משמעותי לעבר המטרה הגדולה שלנו. החוק הזה הוא מהפכה של ממש בהתאם למגמה שתופסת תאוצה במדינות הכי מתקדמות בעולם. משמעותו של החוק היא שמדינת ישראל רואה את האדם לא דרך המוגבלות שלו אלא דרך היכולות שלו, הרצונות שלו והחלומות שלו. כשאנחנו אומרים ‘שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות’ – לזה בדיוק אנחנו מתכוונים”.

מנכ”לית משרד הרווחה והביטחון החברתי סיגל מורן הוסיפה כי “החוק מביא עימו בשורה שמאות אלפי ישראלים חיכו לה. מהרגע שהחוק יעבור, נפעל ליישמו בטווח זמן קצר ככל שניתן על מנת שהשינוי שהוא מביא איתו יגיע לכל עיר ולכל יישוב בארץ. כשנכנסנו למשרד הבטחנו שכל שינוי ייעשה בשותפות מלאה עם מקבלי השירות ועם בני משפחותיהם, וכך עשינו. זה חוק שגובש בעבודה מאומצת ובשיתוף מומחים, ארגוני החברה האזרחית, מרכז השלטון המקומי וזכאי השירות עצמם”.

במסגרת מגוון האפשרויות שייפתחו בפני זכאי השירות, כאמור, גם קבלת השירותים באמצעות מסגרת תקציבית אישית אשר תועמד לרשותם. שיטת התקצוב האישי רווחת כיום במגוון תחומים של מתן שירותים חברתיים בעולם, כיישום של תפיסת שירות מוכוון אדם. לשיטה מודלים שונים, שהמשותף להם הוא הקצאת מסגרת תקציבית לטובת אדם לרכישת שירותים על פי בחירתו, צרכיו והעדפותיו האישיות. קבלת השירותים יתאפשר הן מהספקים שנמצאים בהתקשרות עם המשרד והן מספקים חיצוניים בהתאם לתנאים שייקבעו.

במסגרת הרפורמה, שעלותה מוערכת ביותר משני מיליארד שקלים בחמש השנים הקרובות, יורחבו גם שירותים קיימים כגון מסגרות לצורך פעילות פנאי, שילוב בצבא ובתעסוקה בשוק החופשי, מגורים בדיור בקהילה והגדלת התעריפים עבור כל מקבל שירות.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות