נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותאיחוד מרגש: ויקטור והוריו החירשים שנמלטו מאוקראינה נפגשו בארץ

איחוד מרגש: ויקטור והוריו החירשים שנמלטו מאוקראינה נפגשו בארץ

מדוריה ומיכאלו עברו מסע בן שלושה שבועות עד שהצליחו לעלות לארץ. בדרך הם נעזרו באפליקציית Sign Now ובח"כ שירלי פינטו

שירלי פינטו (במרכז) עם משפחת ניימן בנתבג. צילום - דוברות חכ פינטו
שירלי פינטו (במרכז) עם משפחת ניימן בנתב”ג. צילום – דוברות ח”כ שירלי פינטו

לאחר מסע מפרך שהתחיל באוקראינה, נמשך בפולין ועבר בהונגריה, הצליחו מדוריה ומיכאלו ניימן בני ה-80 לעלות לארץ ולהתאחד עם בנם ויקטור. לפנות בוקר (שני) הם נחתו בנתב”ג יחד עם מאות עולים נוספים שחולצו מאוקראינה.

מסע ההימלטות המורכב והקשה גם כך, מהמדינה שנמצאת תחת הפגזות בחודש האחרון, היה קשה במיוחד לזוג ניימן – מאחר שהם חירשים ומתקשים לתקשר עם הסביבה – בטח כשהם במדינות זרות, מחוץ לסביבה המוכרת.

בנם ויקטור, גם הוא חירש שכבר חי בישראל עם משפחתו, החל לנסות לחלץ אותם לפני כשלושה שבועות, ממש מיד עם פרוץ המלחמה. הוא התקשר להורים שלו בשיחת וידיאו, ואמר להם שעליהם לברוח מלביב לגבול הפולני. אלפי אנשים כבר עשו את הדרך הזאת, כאשר חלקם עלה לארץ וחלקם בדרך לעשות זאת. אבל ויקטור לא הכיר את התהליך ולא ידע להנחות את הוריו איך בדיוק להימלט.

הוא נעזר באפליקציית Sign Now, שמספקת שירותי תרגום, ודרכה פנה לגורמים שונים שעוסקים בחילוץ זכאי העלייה מהמדינה. אנשי האפליקציה שידכו את הוריו גם למתורגמנית לשפת סימנים אוקראינית, כדי שיוכלו לקבל הסבר מדויק איך להימלט.

מצוידים במידע, ההורים נסעו לגבול במסע שנמשך שבוע, עד שהצליחו לחצות אותו. בפולין הם הגישו בקשה לוויזת עלייה, ומשם המשיכו באוטובוס להונגריה. אבל שם נגנבו להם הסמארטפונים.

רגע המפגש המרגש בארץ

הסיוע משירלי פינטו

במקביל, הילה אלמוג, סמנכ”לית אפליקציית Sign Now, עירבה את חברת הכנסת שירלי פינטו וביקשה ממנה לסייע בתהליך, בשל המצב הייחודי והמורכב של ההורים. במשך שבועיים היא ניהלה קשר רציף עם ויקטור וסייעה לו מול הסוכנות היהודית, שנציגיה באירופה עזרו להוריו בשטח. ח”כ פינטו סייעה להורים גם בתהליך הנפקת הוויזות לישראל ובהליכים ביורוקרטיים נוספים, ולפנות בוקר קיבלה את פניהם בנתב”ג יחד עם ויקטור.

“הבאנו במיוחד עבורם מתורגמנית לשפת הסימנים האוקראינית, שתתרגם להם ותקל עליהם בצעדיהם הראשונים בארץ”, סיפרה פינטו לאתר “שווים”. “במרכז הקליטה לעולים ראיתי במו עיניי שבאמת עושים הכל כדי לתת להם קצת תחושה של בית. מספקים להם שתייה חמה וקרה, כריכים ועוד. ליוויתי אותם בתהליך העלייה מהפנייה הראשונית אליי ועד להגעתם לארץ ישראל”.

שמחה שהם איתנו”

“אני מודה לשרת העלייה והקליטה, שרת הפנים, שר הביטחון, שר החוץ והסוכנות היהודית על העבודה הנפלאה, ולמתנדבים הרבים שעושים את מלאכתם על הצד הטוב ביותר”, הוסיפה פינטו, “הייתי כל הזמן בקשר עם ויקטור, והיה קשה מאוד לעבור את כל ההליכים הביורוקרטיים עד להגעת המשפחה כי מעטים המקומות שמבינים את שפת הסימנים. הם עברו נסיעות ארוכות באוטובוסים, פקקים רבים, טיסות, ועכשיו הם כאן איתנו. אני שמחה על כך”.

“מנסים לתת להם תחושה של בית”. ח”כית שירלי פינטו

“אנחנו גאים לסייע לקהילת החירשים בשגרה ובחירום, בייחוד בעת הלחימה באוקראינה”, אמר תומר לוי, מנכ”ל Sign Now. “הילה, הסמנכ”לית שלנו, נמצאת בקשר שוטף עם אנשים חירשים מאוקראינה ומסייעת להם בכל דבר. אם אתם מכירים אנשים חירשים וכבדי שמיעה באוקראינה, אתם מוזמנים לפנות אלינו ונסייע ככל הניתן”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות