נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםכאן מוקד משטרה, שולח לך מיד ניידת בריאות נפש

כאן מוקד משטרה, שולח לך מיד ניידת בריאות נפש

דנבר, ארה"ב: קריאות למוקד 911 בנוגע למתמודדי נפש או מכורים לסמים נענות בשליחת ניידת בריאות נפש במקום משטרה

ניידת של משטרת דנבר. צילום: משטרת דנבר

בעיר דנבר, בירת מדינת קולורדו שארה”ב, הפסיקו לשלוח שוטרים לחלק מהמקרים שמוקד 911 מקבל (המקבילה של מוקד 100 אצלנו). ולא, זה לא אומר שאנשים נשארים בלי מענה. באותם מקרים נשלחת ניידת בריאות נפש ורווחה במקום משטרה! כן כן, אם מתקבלת קריאה בנוגע לאנשים חסרי בית, בעיות בתחום בריאות הנפש, עוני או שימוש בסמים – במקום ניידת משטרה נשלחת ניידת STAR המספקת מענה למשברי בריאות הנפש ורווחה.

פרויקט “סטאר” קיים בעיר מאז יוני 2020, והניידות שלהם פועלות מתוך גישה של הפחתת נזקים. בכל ניידת יש איש מקצוע בתחום ההתנהגותי-נפשי ופראמדיק. הם לבושים בבגדים אזרחיים, ולא במדי משטרה. הם יכולים לתת מענה מיידי למצוקה, אבל גם הפניה לטיפול ארוך טווח בקהילה. הם גם מספקים מענים חומריים מיידיים כמו מזון, מים, ביגוד ושאר צרכים. נשמע כמו חלום.

מטרת התוכנית היא לחבר אנשים אל שירותים בקהילה, כמו למשל טיפול ארוך טווח או מעני רווחה. הגישה של התוכנית היא למנוע תיוג פלילי וגישה פלילית למקרים של מצוקה נפשית וחומרית. למשל, בעיות כמו תחלואה כפולה בדרך כלל מטופלות בצורה חוקית ומשפטית ומתויגות כפעולה לא מוסרית של אדם. גישה זו נובעת בעיקר מתפישות דתיות או מחוסר ידע. שימוש בסמים הוא בדרך כלל תסמין לבעיה נפשית שמודחקת בעזרת השימוש בסם. המענה הנכון והאפקטיבי יותר הוא מענה נפשי.

נשמע טוב מדי מכדי להיות אמיתי? האם התוכנית באמת מספקת תוצאות? לפי הנתונים הרשמיים של “המרכז לבריאות הנפש דנבר”, רק בשנת הפתיחה של תוכנית “סטאר” היא נתנה מענה ל-1,396 קריאות, כאשר באף אחת מהקריאות הנ”ל לא התבצעו מעצרים, לא היו נפגעים ולא נדרשה התערבות משטרתית. המשמעות היא: פחות אנשים בכלא (חיסכון אדיר למשלמי המיסים) ויותר מקרים המקבלים מענה ראוי.

אז מתי אצלנו בישראל? על רקע המקרים הקשים שאירעו בשנים האחרונות במהלך מפגשים בשטח בין שוטרים לבין אנשים עם מוגבלות שקופה, ובהם אוטיסטים ומתמודדי נפש, ייתכן שכדאי מאוד לשקול את הצעד הזה גם כאן.

אמיר שטיין, יליד 1996, הוא כותב ומרצה, בעל ערוץ יוטיוב חינוכי, מתמודד נפש, יוצא החברה החרדית, טרנסג'נדר א-בינארי וסטודנט לספרות ופילוסופיה יהודית.

כתבות אחרונות